• انتشار: 1404/01/28 - 10:17
  • تعداد بازدید: 405
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
برگزاری اولین همایش آگاهی از اتیسم در استان البرز

تدوین برنامه‌‌های درسی ویژه دانش‌آموزان با طیف اتیسم جزو اولویت‌های آموزش و پرورش استثنایی است

برقی، معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین همایش آگاهی از اوتیسم در استان البرز گفت: برنامه‌ریزی درسی از اولویت‌های کارگروه دانش‌آموزان با طیف اتیسم است که تدوین آن به صورت جدی شروع شده است، چراکه هنوز کتاب آموزشی جداگانه و خاصی برای این دانش‌آموزان وجود ندارد. همکاران ما شروع کرده‌اند و طی پنج سال آینده همه کتاب‌ها آماده خواهد شد.

11092.mp3 تدوین برنامه‌‌های درسی ویژه دانش‌آموزان با طیف اتیسم جزو اولویت‌های آموزش و پرورش استثنایی است
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی استان البرز؛ به مناسبت روز و ماه جهانی آگاهی از اتیسم، اولین همایش ویژه و تخصصی آگاهی از اتیسم با حضور مسئولین کشوری و استانی در استان البرز برگزار شد. اسماعیل برقی، معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این همایش گفت: همه همکاران ما در آموزش و پرورش استثنایی بسیار زحمت می‌کشند ولیکن کار کردن با دانش‌آموزان اتیسم شرایط خاص و سختی را دارد، چراکه دانش‌آموزان طیف اتیسم در تعاملات اجتماعی مشکل دارند.
 
وی با اشاره به برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش کشور گفت: یکی از مسائل اساسی ما بحث نگرش جامعه است. هنوز دانش‌آموزان استثنایی به خصوص طیف اتیسم به خوبی شناسایی نشده‌اند. این نوع مراسم‌ها به آگاهی جامعه کمک می‌کند. از سویی ماباید بتوانیم دانش‌آموزان را به خوبی به جامعه معرفی کنیم و آگاهی‌‌بخشی انجام دهیم. تفاوت‌ها در دانش‌آموزان استثنایی بسیار زیاد است و نیاز است این مسائل به جامعه شناسانده شود.
 
برقی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کرد، بحث برنامه‌ریزی آموزشی و درسی است، چراکه اتیسم اختلالی نوپدید است. ما کار در حوزه اتیسم را تقریبا ۲۰ سال است که شروع کرده‌ایم. برنامه‌ریزی درسی از اولویت‌های کارگروه دانش‌آموزان با طیف اتیسم است که تدوین آن به صورت جدی شروع شده است، چراکه هنوز کتاب آموزشی جداگانه و خاصی برای این دانش‌آموزان وجود ندارد. همکاران ما شروع کرده‌اند و طی پنج سال آینده همه کتاب‌ها آماده خواهد شد.
 
معاون برنامه‌ریزی آموزشی و تربیت‌بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: محوری‌ترین و اساسی‌ترین مسئله، نیروی انسانی است‌. باید نیروهای انسانی توانمند شوند. از سال گذشته توانمندسازی ۱۴۸۰ نفر از همکاران را آغاز کرده‌ایم و جلسات و دوره‌هایی برگزار شده است. باید حتما مکانیزم‌های تشویقی برای همکاران حوزه اتیسم درنظر گرفته شود.
 
برقی در پایان تاکید کرد: همه گروه‌های معلولیت تجهیزات خاص خود را دارند. ۱۳۶۰ دانش‌آموزان اتیسم در سطح کشور داریم که ۲۰۰ نفر با سطح عملکرد بالا در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند. ۵۰ مدرسه خاص دانش‌آموزان اتیسم در کشور داریم و رویکرد ما این است که این دانش‌آموزان حتما مدرسه خاص و تجهیزات خاص خود را داشته باشند.
 
مدارس ویژه و فناوری‌های نوین آموزشی دانش‌آموزان اتیسم باید توسعه پیدا کند
 
مرادی، مشاور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوردر این مراسم گفت: روز جهانی آگاهی از اتیسم فقط یک روز خاص در تقویم نیست، ما در طبقه‌بندی دانشگاه‌ها و نظام‌های آموزشی، نسل‌بندی‌های خاصی داریم. نسل چهارم آموزش بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی تاکید دارد که امیدوارم همه ما بتوانیم در این حوزه کنشگر باشیم.
 
وی تاکید کرد: چالش‌های والدین دارای فرزند اتیسم باید به گوش مسئولین رسیده شود، روز به روز آمار شیوع کودکان طیف اتیسم درحال افزایش است و این مسئله را باید جدی بگیریم.
در شعاری که برای روز جهانی اتیسم درنظر گرفته شده، چند مولفه مد نظر است؛ مولفه درک عمیق نسبت به این افراد و نیازها و تفاوت‌های آن‌ها، مولفه پذیرش واقعی و به رسمیت شناختن تفاوت‌ها است.
 
مرادی افزود: نماد رنگین‌کمان اتیسم نماد تفاوت‌های این افراد است، به این معنا که باید نسبت به افراد اتیسم پذیرش داشته باشیم. همچنین باید یک محیط پویا و امن برای دانش‌آموزان مهیا شود. قالب‌های آموزشی ما باید بر اساس مثلث نقص در اتیسم، تدوین شود. مهارت‌های اجتماعی، ارتباط کلامی و رفتارهای غالبی، باید به سمت شناخته شوند. 
 
مشاور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در برنامه هفتم پیشرفت، در بحث دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز مولفه‌هایی درنظر گرفته شده است. مثلا در ماده ۹۰ برنامه هفتم پیشرفت، به توسعه مدارس بازماندگان از تحصیل به خصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اشاره شده است. مسئله مهم دیگر، بحث هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان بانیازهای ویژه است که باید تسهیلگری‌های لازم در این خصوص انجام شود.
 
مرادی در پایان گفت: ما در دانش‌آموزان طیف اتیسم باید از فناوری‌های نوین و فناوری‌های کمکی استفاده کنیم. از سویی کارگروه هوش مصنوعی نیز در بحث تشخیص آموزش و توانبخشی در سازمان شکل گرفته است و معلمان می‌توانند در این کارگاه ها شرکت کنند و در این حوزه توانمندی‌های لازم را کسب کنند.
  • گروه خبری : اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار استان ها,البرز
  • کد خبر : 11092
کلمات کلیدی
روابط عمومی  البرز

روابط عمومی البرز

تصاویر