تحصيل 6 هزار و 580 دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی استان كردستان
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت :در سال تحصیلی جاری شش هزارو 580 دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی به تحصیل پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، خلیل رنجبر با بیان اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی شامل تلفیقی-فراگیر، دیرآموز ودارای مشکلات یادگیری می باشند؛ افزود: تسهیل دسترسی همه دانش آموزان به آموزش وپرورش فراگیر راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه وتحول در نظام آموزش وپرورش است.
رنجبر با بیان اینکه در طی سال های اخیر حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی(نهضت عادی سازی) جزو سیاست های ابلاغی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بوده است ، افزود : 495 نفردانش آموز به صورت تلفیقی - فراگیر در مقاطع مختلف تحصیلی ، 744 نفرنوآموز دیرآموز دردوره پیش دبستانی، 3500 نفردانش آموز دیرآموز در پایه های اول تا سوم و 1841 نفردانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری درپایه های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی ازخدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش وپرورش با نیازهای ویژه استان استفاده می کنند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: در راستای تحقق یکپارچه سازی و همگام و همزمان کردن فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی در کنار همسالان خود براین باوریم که با حمایت از روش یکپارچه سازی، افرادی که معلولیت یا هر گونه مشکل یادگیری دارند می توانند همانند افراد عادی با حداکثر توان بالقوه خود از فرصت های و امکانات برابر برای خود شکوفایی بهره مند شوند.
رنجبر گفت: روزانه بیش از 380 دانش آموز به 24 مرکزآموزشی مشکلات ویژه یادگیری دولتی وخصمصی با هدف شناسایی ، توانبخشی اختلالات یادگیری و جلوگیری از شکست های تحصیلی در 10 شهرستان در سطح استان مراجعه و96 نیروی متخصص وکارشناس در محیطی مناسب در جهت مشاوره، شناسایی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری این دانش آموزان فعالیت می کنند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان خاطر نشان کرد: از جمله مخاطبان اصلی مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی می باشند که علی رغم داشتن بهره هوشی مناسب در یک یا دو درس که اغلب خواندن، نوشتن ویا ریاضی می باشد دچار مشکل می باشند که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی به این مراکز مراجعه واز خدمات آموزشی و حمایتی بهره می برند.
وی افزود :دانش آموزان دیر آموز که جمعیت 10 تا 14 درصدی از جامعه دانش آموزی را به خود اختصاص داده اند در مقایسه با کودکان عادی دارای رفتارهای سازشی ضعیف تر و قابلیت یادگیری کمتری هستند، آنان در حل مسایل در سطح افراد عادی و همسن و سالان خود نبوده و در میان گروه های دانش آموزی که نیاز به مراقبت آموزشی در مدارس عادی دارند با دارا بودن بهره هوشی حدود 80 تا 90 نیاز به دریافت خدمات ویژه دارند.