• انتشار: 1400/01/17 - 09:29
  • تعداد بازدید: 213
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
از سوی نمایندگان رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها مطرح شد؛

جمع‌بندی نظرات رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها در خصوص توفیقات سال گذشته و اولویت‌های سال 1400

در اولین جلسه شورای راهبری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ رؤسای استان‌های قزوین، بوشهر، مرکزی و سیستان و بلوچستان به نمایندگی از استان‌ها به بیان نظرات رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها در خصوص توفیقات سال گذشته و اولویت‌های سال 1400 پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست، احمدی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین با بیان اینکه برگزاری جلسات شورای راهبری سازمان موجب تصمیم گیری بهینه شد و ارائه گزارش استان‌ها تجربه گردانی را محقق گرداند، گفت: پیشنهاد می‌شود در این جلسات برای ارائه گزارش استان‌ها چهارچوب علمی برنامه محور طراحی شود و یک مسئله مشترک پرچالش مورد بحث و هم اندیشی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پوشش خبری سفرهای استانی کمک شایانی به اجتماعی شدن سازمان کرده است، افزود: حضور ریاست سازمان در استان‌ها و اجرای برنامه‌های دقیق کیفی و متنوع با حضور مسئولین استانی در جایگاه آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها مؤثر بوده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی قزوین بیان کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، تسریع زمانی در سنجش نوآموزان بدو ورود با راهبرد پوشش حداکثری و عدالت آموزشی، توجه به اعتبار استان‌ها، رفع نواقص شاد از نظر دسترسی و کیفیت‌بخشی به‌عنوان اولویت‌های ۱۴۰۰ پیشنهاد می‌گردد.

وی افزود: توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز مشاوره خانواده بر اساس اولویت‌بندی مناطق از جمله مواردی است که نیازمند پیگیری در سال 1400 است.

احمدی با بیان اینکه توانمندسازی نیروهایی انسانی می‌تواند از طریق طرح همتا شکل گیرد، گفت: توانمندسازی مدیران معلمان، مدارس پشتیبان و مدارس پذیرا با پیش‌فرض کرونا و محور آموزش‌های الکترونیکی لازم است، انجام شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین با توجه به اولویت مقام عالی وزارت درباره آسیب‌های فضای مجازی گفت: آموزش خانواده‌ها در استفاده از فضای مجازی از ضروریات است و ضعف در هویت فردی و اجتماعی از دلایل استفاده نامناسب فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه اوایل سال 1400 بهترین فرصت برای راه اندازی پایگاه‌های آموزش مجازی در استان‌هایی است که وجود ندارد، گفت: بازنگری در رشته‌های مهارتی و تحول در برنامه درسی با توجه به نیازهای جامعه در جهت اشتغال دانش‌آموزان نیز توصیه می‌گردد.

وی افزود: تقویت ساختار ادارات استثنایی برای انجام تفویض اختیارات و استقلال ادارات و بازنگری در چارت سازمانی از دیگر مواردی است که بهتر است در سال 1400 پیگیری شود.

وی در پایان گفت وضعیت تراز نیروی انسانی، مشکلات صدور ابلاغ در سامانه بکفا و عدم استقبال نیروهای سرآمد در ادارات از جمله مواردی است که باید توجه شود.

در ادامه این نشست نوروزی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر به نمایندگی از رؤسای ادارات برخی استان‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات عدم تعریف دانش‌آموزان استثنایی در سامانه سیدا است و صدور گواهینامه فارغ‌التحصیلان ۹۷ به بعد نیز از جمله مواردی است که نیازمند پیگیری است.

وی افزود: توانمندسازی معلمان هم در حوزه‌های تخصصی و هم در زمینه آموزش‌های مجازی یک اولویت اساسی است که راه اندازی پایگاه‌های آموزش مجازی کمک بسیاری در این زمینه می‌تواند داشته باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر گفت: توسعه فراگیر سازی از جهت کمی و کیفی، توجه ویژه به آموزش‌های عملی و بومی در مقطع پیش حرفه و حرفه‌ای با رویکرد برون نگری و اشتغال زایی از جمله مواردی است که باید در سال 1400 به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده نیازمند تدوین اساسنامه است، افزود: استمرار برنامه‌ها و تمدید بسته‌های تحولی برای رسیدن به سرانجام از جمله تأکیدات در سال 1400 باید باشد.

وی در ادامه گفت: به دو حوزه سنجش و مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید توجه ویژه شود چراکه قضاوت‌هایی که درباره آموزش و پرورش استثنایی می‌شود مربوط به این دو حوزه است.

نوروزی در پایان گفت: سهم اعتبارات ورزشی و پرورشی آموزش و پرورش استثنایی در ادارات کل استان‌ها مشخص نیست و نیازمند پیگیری است.

در ادامه این نشست عسکری رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی با بیان اینکه اولویت‌های سازمان باید در راستای اولویت‌های استان‌ها قرار گیرد و باید بین اولویت‌های سازمان و استان‌ها ارتباط مؤثر برقرار گردد، بیان کرد: اولین اولویت سال ۱۴۰۰ باید رفع دغدغه‌های استان‌ها در سال ۹۹ باشد.

وی با بیان اینکه نیروهای توان‌بخشی در لایحه رتبه بندی معلمان دیده نشدند و چالش‌هایی در صدور احکام رتبه بندی ایجاد می‌شود، افزود: مشکلات تغییر صندوق نیروهای آموزشی می‌تواند مشکلاتی در بازنشستگی ایجاد کند که باید به آن توجه شود.

وی گفت: مدارس متوسطه حرفه‌ای در جهت اهداف خودشان نیستند و منجر به اشتغال‌زایی و استقلال فردی و اقتصادی نخواهد شد که باید تغییراتی ایجاد شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی با بیان اینکه در زمینه تجهیزات تخصصی مراکز اختلال یادگیری به کمک سازمان نیاز است، گفت: عدم اعمال مدرک تحصیلی نیروهای اداری موجب بی انگیزی آن‌ها شده است و نیازمند پیگیری است.

وی در پایان گفت: عدم دسترسی به سامانه کتاب‌های استثنایی به‌صورت مستقل از دیگر مشکلات ادارات استثنایی است.

در ادامه حجتی رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه علی رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات با استفاده از ظرفیت‌های موجود توانستیم در مسیر اجرای راهبردهای سند تحول بنیادین تا حدودی نقش آفرینی کنیم، گفت: با نگاه جامع در حوزه آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه همواره دیدگاهمان به واحد تحول یعنی مدرسه است و بسته‌های تحولی راهگشای عملیاتی بودن این نگاه است.

وی افزود: اجرای طرح پارلمان مشورتی اولیا و دانش‌آموزان به ویژه در شرایط شیوع کرونا عاملی شده است که والدین و دانش‌آموزان می‌توانند سهمی از مشارکت را در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی عهده دار شوند.

وی با بیان اینکه پروژه‌ها به پروسه تبدیل شد و گسستگی‌ها حذف شد و پیوستگی ایجاد شد گفت: تجارب زیسته معلمان و بازنشستگان در قالب طرح جام و پیش‌کسوتان زمینه رشد همه‌جانبه سازمان را فراهم آورد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان گفت: اجرای ۹۹ درصدی طرح سنجش علاوه بر اینکه بر اهداف اصلی خود متمرکز بود و موجب اجرای مداخله به هنگام و جلوگیری از موازی‌کاری شد.

وی گفت: مشکلات سامانه صدور ابلاغ، عدم همکاری ادارات کل در نقل و انتقالات و انتصابات به ویژه در مراکز مشکلات ویژه یادگیری، کمبود نیرو انسانی به ویژه در توان‌بخشی و خدماتی، مشکلات سامانه شاد، عدم وجود ردیف‌های استخدامی و مشکلات سامانه سیدا برای کودکان با نیازهای ویژه مجموعه فعالیت‌ها را با کندی و با چالش مواجهه کرده است.

وی افزود: اجرای سند تحول بنیادین در تمامی عرصه‌ها، ساماندهی نیرو انسانی، تعیین تکلیف نیروهای اداری، بهبود و ارتقای کیفیت صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران به‌عنوان اولویت‌های ۱۴۰۰ پیشنهاد می‌گردد.

وی با بیان اینکه فراگیرسازی کامل به عنوان بسته تحولی چهارم ایجاد شود، گفت: فعالیت‌های اختصاصی جهت درگیر نمودن ادارات عادی و افزودن فعالیت‌ها هدفمند از جمله توسعه مراکز پیش دبستانی تخصصی، توسعه نیرو تخصصی و تولید محتوا تخصصی در این دوره در مداخلات به هنگام طلایی گنجانده شود.

وی افزود: تفویض اختیار ادارات استثنایی در قالب مسئله مشخص و صورت بندی دقیق قبل از اجرا مدنظر قرار گیرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرح هدایت و آموزش الکترونیک، ایجاد اتاق آکوستیک و ایجاد مرکز جامع آموزش می‌توانند به کیفیت‌بخشی آموزش‌وپرورش پرورش کمک کنند، گفت: برای اجرای طرح سنجش جسمانی و آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی و پوشش حداکثری یک اتاق دائمی سنجش در استان‌ها باید ایجاد گردد.

وی در پایان گفت: راه اندازه کانون‌های پرورشی، فرهنگی و مراکز جامع مشاوره و توان‌بخشی می‌تواند دست آوردهای علمی، فرهنگی دانش‌آموزان را به جامعه نشان دهد.

 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها
  • کد خبر : 4303
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید