• انتشار: 99/12/03 - 13:52
  • تعداد بازدید: 128
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
روایتی از شرایط "دانش‌آموزان با نیازهای ویژه" در دوران کرونا؛

معلم فداکاری که خودرو را به کلاس درس تبدیل کرده است

در شرایط کرونا تحصیل دانش‌آموزان در بستر فضای مجازی صورت گرفته اما در این وضعیت مشکلات بسیاری برای تحصیل "دانش‌آموزان با نیازهای ویژه" در استان مازندران ایجادشده که البته با مدد معلمان فداکار تا حدودی تسهیل شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی،  در این یک‌سالی که ویروس منحوس کرونا در لابه‌لای زندگی انسان‌ها، جا خوش کرده و هرروز چهره جدیدی از خود بروز می‌دهد، شاهد اتفاقات مختلفی در کشورمان بوده‌ایم. از کمک‌های مؤمنانه گرفته تا اهدای ماسک و مواد اولیه پروتکل‌های بهداشتی، اهدای تبلت به دانش‌آموزان کم‌بضاعت و کارهای خیری که چهره ناخوشایند کرونا را پوشش داده است.

مشاغل مختلف نیز تحت شرایط حاکم بر جامعه، سختی‌هایی را پشت‌ سرنهاده و همچنان با آن مواجه هستند. بخش آموزش مدارس نیز همچون سایر بخش‌های جامعه از تیررس خشم کرونا در امان نمانده و آموزش‌های مجازی جایگزین روزهای پرشور حضور دانش‌آموزان در مدارس شده است. شرایطی که اگرچه بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان را با مشکلات جدی روبرو ساخته اما در میان همه این سختی‌ها، زیبایی‌هایی نیز بروز پیداکرده و به تصویر کشیده شد.

معلمانی که با عشق به حرفه مقدس خود صحنه‌هایی خاطره‌انگیز را ثبت کرده‌اند. با معلمی آشنا شدیم که به دانش‌آموزش که مشکل شنوایی دارد در خودرو درس می‌دهد. خانم معلمی که سال‌ها است دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی را آموزش می‌دهد و رابط بچه‌های نیازهای ویژه است، شرایط کرونایی جامعه که نوع تدریس را تغییر داده، سختی کار این خانم معلم را دوچندان کرده است. چراکه دانش‌آموزانش هرکدام شرایط خاص خودشان رادارند.

خانم کهنسال امسال با دانش‌آموزی آشنا شد که به دلیل مشکلات شنوایی و اقتصادی، امکان آموزش مجازی و رفتن به کلاس خصوصی را نداشت. باوجوداینکه معلمان رابط تنها در محیط مدرسه وظیفه رسیدگی به وضعیت درسی دانش‌آموزان نیازهای ویژه رادارند اما شرایط بد شاگرد این خانم معلم باعث شد تصمیم بگیرد هر هفته با خودروی شخصی خودش، مسافتی را طی کرده و به منزل شاگردش برود و داخل ماشینش به او مباحث درسی را تدریس کند.

خانم حبیبه کهنسال، دبیر دبیرستان و معلم رابط مدارس با نیازهای ویژه با ۲۳سال سابقه تدریس، در مورد شرایط کاری خود در این مدارس می‌گوید: دبیر دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستم. باکلاس‌هایی که هرکدام از دانش‌آموزان شرایط خاص خود رادارند و روش تدریس‌شان متفاوت است. هر هفته به‌عنوان آموزگار رابط دانش‌آموزان تلفیقی در مدارس عادی حضور پیدا می‌کنم تا با دانش‌آموزانی با بهره هوشی عادی که دارای معلولیت می‌باشند خدمات ارائه دهم. در این طرح ما رابط بین دانش‌آموز و آموزگارش و همچنین رابط بین خانواده و مدرسه هستیم تا پیگیر مشکلات آموزشی و توان‌بخشی آن‌ها باشیم.

وی افزود: در مدارس عادی هر کلاس متشکل از ۳۰تا ۴۰دانش‌آموز می‌شود که بین آن‌ها ممکن است یک یا دو دانش‌آموز با نیازهای ویژه حضورداشته باشد. معلم روال عادی تدریس را پیش می‌گیرد و درصورتی‌که دانش‌آموزی با نیازهای ویژه مشکلی در یادگیری آن مبحث داشته باشد بعد از کلاس درس به‌صورت انفرادی مطالب را با روش‌های مختلف و زبان ساده‌تر برای وی شرح می‌دهیم.

خانم کهنسال بابیان اینکه شرایط تدریس با شیوع بیماری کرونا تغییریافته و اوضاع برای این دانش‌آموزان حتی سخت‌تر شده است، افزود: در مدارس با نیازهای ویژه دانش‌آموزانی با مشکلاتی از قبیل جسمی حرکتی،کم‌توان ذهنی، ناشنوا، روشن‌دل، کاشت حلزون و اوتیسم وجود دارند. تدریس برخی مطالب درسی برای این دانش‌آموزان سخت است. قبل از شیوع کرونا ارتباط حضوری وجود داشت‌. رفع اشکال انجام می‌دادیم و سؤالات امتحانی را برایشان بهینه‌سازی می‌کردیم. اما اکنون شرایط تغییر پیداکرده است. هر دانش‌آموزی مشکلات خاص خود را دارد. امکان تدریس آنلاین برای بیشتر آن‌ها فراهم است اما بازهم بستگی به خود دانش‌آموز و خانواده‌اش دارد. برخی خانواده‌ها توان اقتصادی کافی ندارند یا نحوه استفاده و یادگیری در فضای مجازی برایشان سخت است.

خانم کهنسال که معلم رابط دانش‌آموزی با کاشت حلزون است و به دلیل شرایط این دانش‌آموز و خانواده‌اش با تصمیم خود به درب منزل دانش‌آموز می‌رود و تدریس می‌کند، در این مورد بیان کرد: امسال معلم رابط سدنا شده‌ام که کلاس اول است. پایه مهم تحصیلی. یادگیری از طریق فضای مجازی برایش سخت بوده و خانواده‌اش نیز به همین سبب دچار چالشی برای یادگیری او شده بودند.

وی ادامه داد: با تماس‌ها و پیگیری‌های مکرر دریافتم که برای بهبود وضعیت درسی او بهتر است باقی آموزش را به‌صورت حضوری ادامه دهم. بنابراین تصمیم گرفتم کلاس درس را از فضای مجازی به کلاس حضوری درب منزل خانه‌شان، در ماشین خودم، تغییر دهم. با معلم مربوطه‌اش صحبت کردم و مشکلات درسی‌اش را جویا شدم و روند آموزش را با همکاری معلمش به‌صورت هدفمند پیش گرفتم.

این معلم وظیفه‌شناس که بدون هیچ چشم‌داشتی این کار را انجام می‌دهد، عشق به معلمی را یکی از دلایل تدریس حضوری این دانش‌آموز برشمرد و بیان کرد: مسافتی را هر هفته تا خانه سدنا طی می‌کنم و ماشینم را به کلاس درسی برای او تبدیل کرده‌ام چراکه معلمی ایثار است و عشق و فداکاری. کسی که حرفه‌اش را دوست داشته باشد، باجان و دل کار می‌کند.

این معلم دلسوز از رابطه عاطفی که بین او و سدنا به وجود آمده، گفت: رابطه معلم با شاگرد، رابطه‌ای مادر و فرزندی است و برای همه معلمان این رابطه عاطفی برقرار می‌شود. این‌که می‌بینم دانش‌آموزم مطلبی را یاد گرفته، همین برایم رضایت‌بخش است. اعتقاددارم معلم در سرنوشت و آینده دانش‌آموزان بسیار تأثیرگذار است گویی می‌تواند با رفتار و کلام خویش او را به عرش و به بالاترین مدارج برساند و یا با یک گفتار و رفتار ناشایست او را با سرخوردگی به فرش بکشاند‌.

خانم کهنسال ضمن تشکر از همکارانش که در طول دوره بیماری کرونا، سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند، افزود: همه همکارانم واقعاً زحمت می‌کشند. در فضای مجازی تدریس کردن، ارتباط با دانش‌آموز و تصحیح امتحانات واقعاً سخت است. از همه همکارانم کمال تشکر را دادم و خسته نباشید می‌گویم.

رؤیا مادر این دانش‌آموز در مورد وضعیت دخترش گفت: سدنا به دلیل مشکل ناشنوایی در دوسالگی عمل جراحی کاشت حلزون انجام داد.او را کلاس گفتاردرمانی می‌بردم. اکنون‌که ۷ساله شده نیاز به کلاس‌های متعدد دارد ولی به دلیل بضاعت مالی نمی‌توانستم به کلاس بفرستم. قبل تعطیلی مدارس به دلیل کرونا، هفته‌ای دو جلسه به مدرسه می‌بردم و معلمش با او کار می‌کرد. اما مدتی که مدرسه تعطیل است، سدنا به‌صورت آنلاین نمی‌تواند درس بخواند برایش سخت است از طرفی بودجه کلاس خصوصی هم نداشتم.

وی ادامه داد: مدتی باوجود فشارهای اقتصادی توانستم حدود دوماه سدنا را به کلاس خصوصی ببرم، اما معلم کلاس خصوصی به‌خاطر تاریخ دریافت شهریه بامن همکاری نکرد و دو روز از تاریخی که می‌گفت، می‌گذشت شهریه با جریمه می‌خواست.چون توان پرداخت با جریمه را نداشتم، دیگر سدنا را به کلاس خصوصی نبردم.

مادر این دانش‌آموز با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و شرایط فرزندم باعث شد، معلم رابطش را درجریان مشکلاتم قرار دهم، اظهارداشت: با خانم کهنسال معلم رابط سدنا است. بچه‌های کاشت حلزون معلم رابط دارند که در مدرسه مشکلات را رفع می‌کنند. خانم کهنسال وقتی متوجه مشکلاتم شد گله کرد که چرا زودتر از این او را در جریان قرار ندادم. چون معلم رابط فقط در مدرسه کارها را انجام می‌دهد، به همین علت ایشان را درجریان قرار نداده بودم. پیگیری زیادی انجام دادند.

این مادر افزود: شرایط اقتصادی‌ام را برای خانم کهنسال توضیح دادم. همسرم بیمار است و بیشتر در خانه می‌ماند. مستاجر هستم و با خیاطی زندگی‌ام را پیش می‌برم.گوشی هم پسرم برای درس استفاده می‌کند یا همسرم اگر برای کار نیاز داشته باشد باخود می‌برد. خانم کهنسال هم به من گفتن اصلا نگران نباشم و تدریس سدنا را انجام می‌دهد تا از هم‌کلاسی‌هایش عقب نیفتد و پیگیر آموزش فرزندم شدند.

وی ادامه داد: روزی ایشان با من تماس گرفتند و گفتند که چون مدرسه تعطیل است با خودرو جلوی درب خانه‌ام می‌آید و به سدنا درون ماشین درس می‌دهد. به‌دلیل شرایط کرونایی، داخل ماشین تدریس انجام می‌دهد.چون مغازه خیاطی دارم، وقتی ایشان متوجه شدند در زمان تدریس به مغازه نمی‌روم، به سدنا جلوی درب مغازه‌ام درس می‌دهد و بعد تدریس به خانه‌ام برده و تحویل پسرم می‌دهد.

مادر سدنا با بیان اینکه اینگونه افراد واقعا شایسته ستایش هستند، اظهارداشت: انسان‌هایی اینچنینی کمتر در مسیر زندگی‌ام قرار گرفتند. اشخاصی که اینگونه بی‌توقع، مشکلات را حل کنند، کمتر پیدا می‌شوند، لااقل من کمتر دیده‌ام.

وی با یادآوری خاطره‌ای ناحوشایند، کار این معلم را قابل تقدیر دانسته و خاطرنشان کرد: برای عمل جراحی کاشت حلزون سدنا، وام گرفته بودم. به‌دلیل مشکلات اقتصادی، قسطم عقب افتاده بود. ضامن هم در بانک با من بحث کرد.در آن لحظه اشکم جاری شد. خانمی در بانک که شاهد صحنه بود و فهمید خیاط هستم، پیشنهاد سفارش لباس برای کارگاه تولیدی‌اش داد.خیلی خوشحال شده بودم

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها
  • کد خبر : 4130
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید