با حضور دکتر قدمی صورت گرفت؛
افتتاح مدرسه استثنایی زندهیاد مشهدی مصطفی شاهحسینی بابل
آیین افتتاح دبستان استثنایی زندهیاد مصطفی شاهحسینی شهرستان بابل با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز مازندران و دیگر مسئولان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دکتر مجید قدمی در مراسم افتتاح مدرسه استثنایی زنده یاد مصطفی شاه حسینی که در شهرستان بابل برگزار شد، گفت: رویکرد ما در آموزش و پرورش به گونهای فراگیر است که دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز بتوانند در کنار سایر افراد تحصیل کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزشهایی که در این مدارس داده میشوند همگی جنبه های کاربردی دارند، افزود: احداث چنین مدارس توانبخشی برای دانشآموزانی که با دانش آموزان دیگر متفاوت هستند اجری عظیم دارد و باعث توانمندسازی آنان برای حضور در جامعه می شود.
وی با بیان اینکه باید زمینه اشتغال برای دانش آموزان استثنایی و افراد دارای معلولیت فراهم شود، تصریح کرد: آموزشهایی که به دانش آموزان استثنایی داده میشود، به شکلی طراحی شده که بتوانند دانشآموزان را به کفایت اقتصادی و اجتماعی برساند و بتواند از طریق آموزش هایی که می بینند خودشان را اداره کنند و اگر به دانشگاه هم راه یافتند قادر باشند در زمینههای فنی جذب بازار کار شوند.
معاون وزیرآموزش وپرورش با بیا ن اینکه در سال جاری ۲۵۰ دانشآموز استثنایی رتبه زیر 100 را در قبولی دانشگاه کسب کردند، گفت: معلولیت قطعاً به معنای محدودیت نیست و این دانشآموزان توانایی و ظریفت این را دارند تا در هر رشته و در هر کاری بتوانند نمونه باشند.
۳۳ درصد مدارس مازندران نیاز به مقاومسازی دارند
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این مراسم با اشاره به اجر دنیوی و اخروی کار خیرگفت: هر چه انفاق و خوبی کنید، خداوند پاداش و اجر آن را به شما می دهد چون خداوند بخشنده بسیار بزرگی است.
«عسکری نیکزاد» با بیان اینکه هرکسی که به دانشآموزان و آموزش و پرورش کمک کند قطعا خداوند به آنها خیر و برکت عطا میکند، خاطر نشان کرد: هزینه کردن برای آموزش دانشآموزان نوعی برکت و فرصت برای خیرین است تا در دنیا و آخرت خودشان را سعادتمند کنند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان استثنایی دارای نیازهای ویژهای هستند و باید مورد توجه خاص قرار گیرند، گفت: تمام توجه و تلاش و سعی ما در آموزش و پرورش این است تا بتوانیم کارهای مثبتی برای این عزیزان انجام دهیم. در واقع معتقدم که به این دانشآموزان باید کمک ویژه ای صورت گیرد.
مدیرکل آموزش وپرورش استان مازندران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بعد از تغییر نظام آموزشیای که در آموزش و پرورش ایجاد شد نیازمندی آموزش و پرورش چندین برابر شد و وقتی که پایه ابتدایی از ۵ پایه به ۶ پایه تغییر پیدا کرد با بحران فضا روبرو شدیم.
نیکزاد ادامه داد: ۳۳ درصد مدارس ما تخریبی هستند و نیاز به مقاوم سازی دارند و همچنین تعدادی از مدارس ما نیاز مبرم به فضاهای جدید دارند که بخشی از این کمبودها را باید توسط خیرین گرامی جبران کنیم.
وی با بیان اینکه با توجه به 3 ساله شدن هنرستانها با کمبود کارگاه ها و فضای آموزشی مواجه شدیم، گفت: باید کاری کنیم تا کارگاههای جدید ایجاد و تجهیزات جدید را فراهم کنیم و رشته های جدید را بر اساس پیشرفت علم و تکنولوژی پایهگذاری نماییم.
برکت وجود 2 هزار خیر مدرسه ساز در استان
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز در این مراسم گفت: امروز در این فضا جمع شدیم تا تجلیل کنیم از خیرین مدرسه ساز گرامی و بگوئیم که خیرین در جمهوری اسلامی ایران و در استان مازندران هم گفتار نیک، عمل صالح، متانت و هم ارتباط خوبی دارند. همه این خوبی ها در وصف خیرین گرامی است.
«اسفندیار نظری» با اشاره به برکت وجود حدود 2 هزار خیر مدرسهساز در استان مازندران، ادامه داد: افتخار جمهوری اسلامی ایران به خیرین بزرگوارش این است که در حال حاضر بیش از نیمی از مدارسی که در کشور ساخته میشود به همت خیرین گرامی است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه ۳۳ درصد مدارس استان مازندران تخریبی هستند و در بابل ۷۳ مدرسه تخریبی وجود دارد، افزود: در استان مازندران ۱۹۵۴ خیر وجود دارد و خیرین مدرسه ساز ۱۵۹۷ مدرسه در استان مازندران ساختند. در شهرستان بابل ۲۳ مدرسه توسط همین عزیزان ساخته شد که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.
مازندران 8 هزار دانشآموز با نیازهای ویژه دارد
رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی مازندران با جمعیت دانشآموزی حدود ۸ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه و حدود ۱۱۰۰ پرسنل متخصص و عاشق به خدمت این عزیزان مشغول است، گفت: با توجه به پراکندگی جمعیتی که استان مازندران دارد دانشآموزان مجبور هستند مسافت طولانی را طی کنند تا خودشان را به مدرسه برسانند.
«سید حسین قاسمی» با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در مازندران قدمتی ۵۰ ساله دارد، افزود: یکی از اصلیترین مشکلات حاد مدارس ما برد مسافت است که می تواند دانشآموز را از نظر آموزشی دچار مشکل کند و هزینه زیادی برای اولیای دانش آموز به همراه بیاورد.
رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی مازندران با بیان اینکه نباید از دانشآموزان استثنایی یک لحظه غافل ماند، گفت: قسمت اعظمی از مدارس ما یعنی حدود ۴۰ درصد مدارس استثنایی ما فرسوده هستند و برای ادامه تحصیل دانش آموزان خطرساز هستند که این باعث شده توقفی در جذب دانش آموز داشته باشیم.
قاسمی با بیان اینکه دانشآموزان زیادی هستند که در کنج خانه حضور دارند و باید هر چه زودتر شناسایی شوند و بتوانند در مدرسه تحصیل کنند، اظهارداشت: این دانشآموزان توانمند هستند و در برنامه های مختلف، توانمندی خودشان را به رخ ما کشیدند. ما باید فضا و امکانات را مهیا کنیم تا استعداد این دانشآموزان پرورانده شده و ظهور کند تا فرد مفیدی در جامعه شوند.
وی با بیان اینکه دهها دانش آموز استثنایی مازندران در مسابقات فرهنگی و ورزشی کشوری و جهانی توانستند رتبههای خوبی کسب کنند، تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری تعداد بسیار زیادی از این دانشآموزان توانستند در مراکز آموزش عالی پذیرفته شوند و این موفقیت محصول خدمت رسانی خوب است.
رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی مازندران با بیان اینکه دانشآموزان استثنایی از نبود فضای فرهنگی ورزشی مناسب رنج می برند گفت: در شهر های ساری، آمل، چالوس، تنکابن، و رامسر مشکلات حاد فضای آموزشی وجود دارد که امیدواریم با همتی که در خیرین محترم وجود دارد بتوانیم خدمات بهتری به دانشآموزان ارائه دهیم.
شایان ذکر است این مدرسه ابتدایی در متراژی بالغ بر 2300 متر مربع و زیربنای 1190 متر مربع ساخته شد که دارای 10 کلاس است.