• انتشار: 1400/06/22 - 17:07
  • تعداد بازدید: 162
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
از سوی نمایندگان قطب های چهارگانه تشریح شد؛

اقدامات و چالش های آموزش و پرورش استثنایی استان ها در  پروژه مهر

در نشست شورای راهبری نمایندگان روسای ادارات استثنایی استان ها به بیان اقدامات و چالش های ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها در بازگشایی مدارس پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی،  رئیس آموزش و پرورش استثنایی قزوین به نمایندگی از قطب  یک به تشریح اقدامات انجام شده در راستای پروژه مهر پرداخت و گفت: کمیته برنامه ریزی  جهت تهیه برنامه سالانه مبتنی بر ساحت های ۶ گانه و بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادارات استان ها تشکیل شده است و نوسازی و تعمیرات مدارس ، مناسب سازی مدارس پذیرا، تامین تجهیزات مدارس پشتیبان،  ساخت  و راه اندازی  اتاق های  سنجش آکوستیک و راه اندازی استودیوهای  تولید محتوا از جمله اقدامات صورت  گرفته شده در استان ها است.
وی با بیان اینکه در استان های قطب یک ۱۹۷ کلاس درس بدون معلم هستند، گفت: استفاده از نیروهای حق التدریس، استفاده از نیروهای ماده بیست و هشت، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان،  تدریس مدیر و معاون و استمرار خدمت نیروهای بازنشسته در دستور کار قرار گرفته است.
‏رئیس آموزش و پرورش استثنایی قزوین گفت: در راستای جبران کمبود نیروهای توانبخشی می توان از ظرفیت مراکز مشاوره و راهنمایی و نیروی های آزاد توانبخشی استفاده نمود.
‏احمدی با بیان اینکه کارگاه های تخصصی ویژه مدیران،  معلمان و نیروهای توانبخشی در راستای آمادگی برای پروژه مهر برگزار شده است، گفت:  بازدید  از مدارس در دستور کار قرار گرفته است و  از سوی کارگروه بهداشت  تامین نیاز های بهداشتی مدارس پیگیری می شود.
‏وی افزود: در ارتباط با بازگشایی مدارس، اختیارات  به شورای مدرسه و مناطق داده شده است و انجمن اولیا و مربیان در آن ایفای نقش می کنند.
‏ احمدی به چالش های پروژه مهر پرداخت و گفت: مشکلات ابلاغ همکاران در ابتدای سال تحصیلی، ثبت نام دانش آموزان استثنایی در سامانه سیدا، دسترسی محدود کارشناسان ادارات به سامانه سیدا، فعال نبودن گزینه ثبت نام پیش دبستانی در سامانه سیدا، مشکلات سنجش دانش آموزان استثنایی، مشکلات ثبت سفارش کتاب دانش آموزان جدید الورود، مشکلات نظام ارزشیابی و صدور کارنامه، مشکلات شبکه شاد و تفویض اختیار از جمله چالش های پیش رو استان های قطب یک است.
در ادامه نشست رئیس اداره  آموزش وپرورش استثنایی کردستان به نمایندگی از قطب دو با بیان اینکه  آماده سازی مدارس، تامین تجهیزات  و امکانات و سازمان دهی نیروی انسانی انجام شده است، گفت: کمبود شدید نیروی های خدماتی، مشکلات سامانه سیدا، مشکلات ثبت کتب درسی، عدم استفاده از نیروی های طرحی توانبخشی و عدم امکان استفاده از نیروی های موظف در مراکز مشاوره از جمله چالش های استان های قطب دو است.
در ادامه نشست رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان به نمایندگی از قطب سه گفت: پرداخت  کمک سرانه های آموزشی، پرورشی و توانبخشی، پرداخت اعتبار ساخت استودیو  تولید محتوا و  پرداخت اعتبار حقوق نیروهای طرح سنجش  و پیگیری مشکلات  سامانه سیدا و تفویض اختیار از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی قابل تقدیر است.
ممبینی به اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش استثنایی استان های قطب سه پرداخت و گفت: سازماندهی نیروی انسانی مدارس، توسعه مدارس استثنایی و پیگیری کدهای جدید، برگزاری جلسات توجیهی با مدیران مدارس، انتصاب مدیران جدید، توزیع کتب بریل  به مدارس، توزیع کتب دانش آموزان کم توان ذهنی، پراخت حق الزحمه اولیه پرسنل برنامه سنجش، مناسب سازی مدارس پذیرا برای دانش آموزان تلفیقی فراگیر، تعمیرات و زیبا سازی مدارس  و تهیه لوازم التحریر از جمله اقدامات صورت گرفته شده است.
وی ادامه داد: حل مشکلات  سامانه سیدا  در پایه اول و میان پایه، گرفتن دسترسی برای کارشناسان سنجش در  سامانه سیدا، پیگیری پروژه های در حال ساخت، راه اندازی اتاق سنجش آکوستیک، اجرای برنامه سنجش در شرایط کرونا، تهیه و توزیع تبلت، پیگیری و نظارت بر کتب درسی، برگزاری جلسات توجیهی اولیا در بستر شبکه شاد، وارد شدن در بحث مصاحبه نیروهای دانشگاه فرهنگیان، اجرای بسته های تحولی سازمان آموزش وپرورش  استثنایی و بازدید کارشناسان از مدارس از دیگر اقدامات صورت گرفته شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان به چالش های پیش روی پروژه مهر پرداخت وگفت:  مشکلات ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی در سامانه سیدا،  مشکلات نوبت گیری سنجش برای دانش آموزان استثنایی، مشکلات ثبت کتب درسی دانش آموزان جدید الورود، تعریف کلاس های چندپایه، ثبت نام دانش آموزان چند معلولیتی، ثبت نام دانش آموزان اتباع، مشکل عدم  دسترسی مدیران مدارس استثنایی برای تایید ابلاغ و نبود محتوای تخصصی برای دانش آموزان نابینا در شبکه شاد از جمله چالش ها است.
وی افزود: عدم دسترسی دانش آموزان به تبلت، عدم تجهیزات بهداشتی در پایگاه های سنجش، کمبود نیروی انسانی، عدم ردیف استخدام برای نیروهای توانبخشی، کند بودن روند تفویض اختیار، مشکلات گواهینامه فارغ التحصیلان، مشکلات کلاس بندی  دانش آموزان ناشنوا ، نابینا و جسمی حرکتی از جمله چالش ها می باشد.
در ادامه نشست رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی  به نمایندگی از قطب ۴ با  بیان اینکه   آموزش وپرورش استثنایی استان ها با وجود مشکلات آماده بازگشایی مدارس هستند، گفت:  مشکلات سامانه سیدا، عدم ثبت سفارش کتاب، مشکلات  ثبت دانش آموزان  پیش دبستان، کمبود نیروهای توانبخشی و آموزشی، مشکلات نیروهای طرحی، بلاتکلیفی تفویض اختیار، نامشخص بودن نحوه برگزاری کلاس ها،  مشکلات تامین سرویس ایاب و ذهاب ، مشکلات صدور ابلاغ،  عدم تخصیص ساعت غیرموظف و  عدم گزارش دهی سامانه برای دانش آموزان تلفیقی از چالش های استان های قطب چهار است.
متقیان  در ادامه گفت: مشکلات دریافت کد مشاوره با وجود راه اندازی مراکز مشاوره، عدم تمایل خانواده ها به سنجش پیش دبستان، خارج شدن نیروهای عادی با تفویض اختیار، مشکلات  عدم دریافت کتب پیش حرفه ای و پیش دبستان، مشکلات جهش دانش آموزان استثنایی، مشکلات دانش آموزان خوابگاه، کمبود اعتبارت و پرداخت حق الزحمه نیرو های آزاد از دیگر چالش ها است.
وی به اقدامات صورت گرفته در راستای پروژه مهر اشاره کرد و گفت: توزیع تبلت دانش آموزی، نظارت بر سهمیه ماده بیست و هشت، استفاده از  سامانه دانش، اجرای مطلوب برنامه سنجش، راه اندازی مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و آموزشی، تامین تجهیزات توانبخشی، راه اندازی پایگاه های تخصصی سنجش، بازید منظم کارشناسان از مدارس، آموزش نیرو های جدید الورود، توسعه رشته های آموزش متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای و واکسیناسیون معلمان از جمله اقدامات صورت گرفته  شده است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها
  • کد خبر : 5075
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید