معاون وزير آموزش و پرورش:
تعداد دانش آموزان استثنايي در بعد از انقلاب ۱۵۲ هزار نفر شده است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حال حاضر جمعیت تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار نفر است که ۱۷۲۸ درصد رشد را نسبت به قبل از انقلاب نشان میدهد؛ البته معلولیت بیشتر نشده است اما تعداد دانشآموزان تحت پوشش بیشتر شده است.

1531.mp3
تعداد دانش آموزان استثنايي در بعد از انقلاب ۱۵۲ هزار نفر شده است
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور به نقل از خبرگزاري فارس، دكتر مجید قدمی در سلسله نشستهای ارائه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش که در باغموزه دفاع مقدس برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد شهدا، اظهار کرد: اسلام را باید به خوبی برای این نسل تبیین کرد و بتوانیم با دانش روز پاسخگوی نیاز جوانان باشیم؛ همچنین اخلاق و رفتارمان باید در چارچوب اسلام باشد تا برای نسل جوان دلنشین باشد.
وی با تأکید بر اینکه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پرشور داشته باشند، افزود: انقلاب ما، انقلاب فرهنگی و ارزشی بود و دشمنان از همان ابتدا با انقلاب ما با هر روشی که در توان دارند، دشمنی میکنند و به دنبال کریهنمایی و سیاهنمایی دستاوردهای انقلاب با دروغپردازی است.
دكتر قدمی با بیان اینکه جامعه دانشآموزی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، خاص است و باید برنامه ویژه داشته باشد، گفت: قبل از انقلاب ساختار ویژه برای تحصیل دانشآموزان با نیازهای ویژه نبود و تنها تعدادی مدرسه به تحصیل این دانشآموزان میپرداخت که در آن زمان ۸ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش بودند در حالی که همان زمان با معیارها و استانداردها حدود ۷۰ هزار دانشآموز تحت پوشش باید قرار گرفتند.
وی افزود: در حال حاضر جمعیت تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار نفر است که ۱۷۲۸ درصد رشد را نسبت به قبل از انقلاب نشان میدهد؛ البته معلولیت بیشتر نشده است اما تعداد دانشآموزان تحت پوشش بیشتر شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آمار تعداد مدارس استثنایی اشاره کرد و ادامه داد: ۶۲ مدرسه قبل از انقلاب مخصوص دانشآموزان با نیازهای ویژه بود که در حال حاضر ۱۵۶۴ مدرسه استثنایی داریم؛ همچنین قبل از انقلاب ۱۵۰۰ پرسنل در مدرسه استثنایی داشتیم که اکنون به ۲۳ هزار نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۲۴ مرکز شبانهروزی راه انداختیم و در این راستا دانشآموزان استثنایی در مناطق محروم را مورد توجه قرار دادیم، افزود: در سال ۱۳۷۰ در آموزش و پرورش، معاونت آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شد و طی ۹ سال تا سال ۸۴ تعداد ۸۰۰ مدرسه استثنایی ساخته شد و همچنین گروههای تحت پوشش را افزایش دادیم که قبل از انقلاب فقط گروههای نابینا، ناشنوا و اختلالت ذهنی تحت پوشش بودند اما بعد از انقلاب اختلالات جسمی، عاطفی، اوتیسم و اختلالات یادگیری تحت پوشش قرار گرفت.
دكتر قدمی با بیان اینکه ۶۰۰ مرکز اختلالات یادگیری را در سطح کشور دایر کردیم، ادامه داد: نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار آموزش و پرورش استثنایی است و به طور میانگین به ازای هر دانشآموز استثنایی ۷.۵ تا ۸ میلیون تومان هزینه میشود.
وی به ارائه خدمات توانبخشی به دانشآموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: در کنار هزینه داروی مستمر دانشآموزان استثنایی، ۱۷ هزار پرونده خدمات توانبخشی انجام شد و در طول سه سال گذشته، ۱۰ هزار دانشآموز از خدمات توانبخشی استفاده کردند و ۲ هزار تبلت به دانشآموزان نیمه بینا داده شده است؛ همچنین در حد ۵۰۰ هزار خدمات دندانپزشکی را پشتیبانی میکنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه گرایش آموزشی را به سمت حرفهای و مهارتی بردیم، اظهار کرد: ۷۳ هزار دانشآموز استثنایی در طرح فراگیر و ۷۸ هزار دانشآموز در مدارس خاص تحصیل میکنند که تلاش کردیم تنها بچههای چند معلولیتی و معلولیت شدید در مدارس خاص تحصیل کنند.
وی با اشاره به اینکه امسال ۳۵۰ نفر قبولی دانشگاه از بین دانشآموزان بانیازهای ویژه داشتیم، گفت: در حال حاضر مدرسه مختلط استثنایی در برخی مناطق که تعداد دانشآموزان استثنایی کم است در برخی شهرهای کوچک و روستاها داریم.
دكتر قدمی درباره بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: بودجه این سازمان در حال حاضر ۱۳۵ میلیارد تومان است که در سال ۹۸ بودجه ۱۶۰ میلیارد تومانی پیشنهاد شده است و نزدیک ۲۰ درصد افزایش را نشان میدهد که امیدواریم اعتبارات بیشتر شود زیرا نیازهیمان زیاد است مثلا امسال برای سرویس ایاب و ذهاب ۴۰، ۴۵ میلیارد تومان پیشبینی شد اما قراردادها ۷۰ میلیارد تومان است و این در حالیست که ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است؛ در سال آینده برای ایاب و ذهاب ۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفتیم ولی باید ۹۰ میلیارد تومان باشد.
وی با اشاره به توجه به دانشآموزان اوتیسمی اضافه کرد: سیاست ما این است که در هر استان حداقل دو مدرسه اوتیسم داشته باشیم که در حال حاضر در ۲۲ استان مدارس خاص اوتیسم داریم و تعداد دانشآموزان به ۲۸۰۰ نفر رسیده است؛ البته اگر در بخش دانشآموز اوتیسمی تشخیص دهند که تربیتپذیر است، تحت پوشش قرار میدهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در تربیت نیروی انسانی متأسفانه دانشگاهها وارد نشدند و توانایی ندارند و خود سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش نیروهای خود از طریق ضمن خدمت پرداخته است.
وی درباره پیشگیری از آسیب اجتماعی برای دانشآموزان استثنایی گفت: دختران معلول به خصوص دانشآموز دختر آسیب دیده ذهنی در خطر بیشتر هستند که آموزش و والدین و آموزش از طریق مدیران برای آنها پیشبینیشده است.
دكتر قدمی با بیان اینکه باید در ازدواج فامیلی تأمل بیشتر انجام گیرد و تست ژنتیک انجام شود، افزود: حمایت افراطی، طرد افراطی و پنهان کاری از جمله مشکلات خانواپهها در برابر دانشآموزان استثنایی است که به بیش از ۲۵۲ هزار و ۸۶۰ والدین آموزش دادیم که ۳۰ هزار نفر پدرها بودند.
وی در خصوص درصد دانشآموزان معلول، گفت: آمارهای جهانی ۱۷ گروه را تحت پوشش دارند الان ما ۷ گروه را شامل آسیبدیده ذهنی، آسیبدیده بینایی، آسیبدیده شنوایی، آسیبدیده جسمی حرکتی، اختلالات یادگیری اختلالات عاطفی و چند معلولیتی را تحت پوشش داریم که بیشترین گروه آسیب دیده ذهنی است.
قدمی اضافه کرد: بر اساس آمارها کمتر از یک دهم درصد دانشآموزان هر کشور نابینا، ۶ دهم درصد ناشنوا و یک درصد اختلالات یادگیری دارند که در ایران حدود ۵۸ هزار دانشآموز، آسیب دیده ذهنی هستند؛ ما بر اساس طرح سنجش، ۷ تا ۸ هزار نفر را هر سال در مدارس استثنایی تحت پوشش داریم و ۱۵۰۰ نفر تحت پوشش سیستم تلفیقی هستند ولی بر اساس نرم جهانی ۲ برابر باید باشند.
وی درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی گفت: سال آینده ۳۰۰ تا ۳۵۰ فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم و خروجی ما ۸۵۰ نفر است که بین ۵۵۰ نفر باید با ماده ۲۸ یا روش انتقالی جذب شوند.
قدمی درباره تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سازمان دانشآموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: کار اداری را انجام میدهیم ولی تغییر نام باید با مصوبه مجلس باشد که از طریق معاون حقوقی رئیسجمهور پیگیریم.