• انتشار: 1401/02/17 - 14:23
  • تعداد بازدید: 470
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تکریم و معارفه معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مراسم معارفه " اسماعیل برقی" معاون جدید برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و تکریم "مجید هداوند" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این مراسم ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و قدردانی از زحمات  "مجید هداوند" به رویکردهای جدید سازمان در حوزه معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و توان‌بخشی اشاره کرد و گفت: ارتقای مدیریت آموزشگاهی به‌عنوان یکی از محورهای برنامه تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ایجاد یک  نظام حکمرانی مدرسه‌محور با  رویکرد مردمی‌سازی  که در آن زمینه مشارکت خیرین فراهم شود باید در برنامه‌های این معاونت دنبال شود.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های  سازمان  آموزش و پرورش استثنایی افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: تعدادی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه علی‌رغم این که در برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان شناسایی می‌شوند اما جذب آموزش نمی‌شوند و این موضوع باید به‌صورت متمرکز از حوزه این معاونت پیگیری شود.

وی افزود: هم‌چنین در راستای افزایش پوشش تحصیلی باید گروه‌های هدف سازمان افزایش پیدا کند که در  سال گذشته "دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی"، "دانش‌آموزان طیف اتیسم به‌عنوان یک گروه مستقل" و "دانش‌آموزان با اختلالات گفتاری " به گروه‌های تحت پوشش سازمان اضافه شدند و نظام آموزشی این گروه‌ها در حال تدوین است  و در سال‌های آتی باید تعداد این  گروه‌ها افزایش پیدا کند.

طریفی حسینی  در خصوص  مداخلات توان‌بخشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای باید به‌صورت مشارکت بین بخشی با سایر دستگاه‌ها صورت گیرد و برای خدمات توان‌بخشی درون مدرسه‌ای نیاز است سازوکاری برای جذب نیروهای توان‌بخشی طراحی شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامه‌ریزی آموزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را  یکی از اولویت‌های این سازمان دانست و گفت: نیاز است  کارگروه‌های تخصصی  متشکل از اساتید دانشگاه و معلمان باتجربه ایجاد شود و با همکاری سازمان پژوهش این برنامه‌ها دنبال شوند.

طریفی حسینی گفت: همچنین  رویکرد فراگیرسازی  باید به‌صورت جدی  اجرا شود تا دانش‌آموزان پس از ورود به مدرسه عادی رها نشوند و یک  برنامه منسجم در حوزه معلمان رابط صورت بگیرد.

وی به توسعه مراکز مشکلات وِیژه یادگیری اشاره کرد و گفت: مراکز مشکلات ویژه یادگیری دارای ظرفیت خوبی هستند که می‌توان از این ظرفیت در جهت توسعه مأموریتی  و کارکردی این مراکز  استفاده شود و  تعدادی  از آن‌ها به مراکز جامع، تشخیصی،  آموزشی و توان‌بخشی تبدیل وضعیت شوند.

وی افزود: هم‌چنین در این مراکز می‌توان پایگاه‌های دائمی سنجش راه‌اندازی کرد تا دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی نیز ارزیابی شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر  مشارکت خانواده‌ها در بحث آموزش گفت: خانواده‌محور بودن آموزش‌ها  باید مانند دوران آموزش‌های مجازی ادامه پیدا کند تا  خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی  مؤثر باشند.

معاون وزیر در پایان گفت: هم‌چنین توسعه و پویایی رشته‌های تحصیلی برای دانش آموزان کم‌توان ذهنی باید در برنامه‌های این معاونت قرار گیرد.

خبرنگار : راضیه آخوندی

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5970
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید