معاون وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلولین در استودیو الفبا مطرح کرد؛
رویکرد سازمان استثنایی، آموزش فراگیر است
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس استثنایی کشور به مناسبت روز جهانی معلولین در استودیو الفبا مطرح کرد: رویکرد سازمان مدارس استثنایی، آموزش فراگیر است.
.jpg)
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، دکتر مجید قدمی در ادامه نشستهای برنامه پاسخگویی در استودیو الفبا، ضمن گرامیداشت سوم دسامبر روز جهانی معلولین، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از سال ۱۳۷۰سازمان استثنایی با مصوبه مجلس تشکیل شد و امروز در نهاد آموزشوپرورش، سازمان مدارس استثنایی کشور وجود دارد که دانش آموزان با نیازهای ویژه که تفاوت معنیداری با دیگران دارند را موردتوجه قرارداد است.
وی افزود: این سازمان هفت گروه دانشآموزی نابینایان، ناشنوایان، دارای مشکلات جسمی حرکتی، دارای مشکلات ذهنی، دارای مشکلات عاطفی، دارای اختلالات یادگیری و گروهی که چند معلولیتی هستند را تحت پوشش قرارمی دهد.
رئیس سازمان مدارس استثنایی تصریح کرد: در سازمان تلاش میکنیم تا با برنامهریزی امکانات آموزشی و رفاهی دانش آموزان را ارتقا دهیم و در همین راستا اقداماتی را از سه سال پیش برای دیرآموزان شروع کردهایم که در ابتدا شناسایی دانش آموزان دیرآموز را انجام میدهیم و برای آموزشوپرورش بهتر آنها محتوا تولید میکنیم.
قدمی بابیان اینکه بیش از ۱۵۱هزار دانشآموز با نیاز ویژه در مدارس تحصیل میکنند، اظهار کرد: در حدود ۷۸هزار نفر از دانش آموزان در مدارس استثنایی و همچنین در سیستم تلفیقی حدود ۷۳هزار نفر مشغول به تحصیل هستند و در این میان بیشترین تعداد گروه دانش آموزان کمتوان ذهنی به تعداد ۵۸هزار نفر هستند و در حال حاضر در کشور ۱۵۷۰مدرسه با ۲۳هزار نیروی انسانی داریم.
وی بیان کرد: کتابهای دانش آموزان با نیازهای ویژه همان کتابهای مدارس عادی است که البته در برخی از گروهها تفاوتهایی در محتوا وجود دارد.
رئیس سازمان مدارس استثنایی بابیان اینکه رویکرد سازمان، آموزش فراگیر است، گفت: در حال حاضر دانش آموزان با نیازهای ویژه میتوانند درکنار دانش آموزان عادی موسیقی و کامپیوتر یاد بگیرند و برای دانشآموزانی که دوست دارند در مجموعه مدارس استثنایی این آموزشها را یاد بگیرند فعلاً با یک مرکز و با تجهیزات کامل شروع کردهایم که انشالله سال آینده تعداد این مدارس را توسعه میدهیم چراکه با توسعه این مراکز زمینه شغلی برای دانش آموزان هم فراهم میشود.
قدمی خاطرنشان کرد: در فضاهای آموزشی برای راحتی و آسایش دانش آموزان استانداردسازی انجام دادهایم، اما دانش آموزان به هنگام خروج از مدرسه بسیار دررفت و آمد دچار مشکل میشوند و باید سازمان بهزیستی و شهرداریها امکانات در سطح جامعه را برای این عزیزان فراهم کنند.
وی در ادامه گفت: آموزشوپرورش، وزارت کشور، شهرداریها و نهادهای دیگر باید در زمینههای سرویسهای ایاب و ذهاب، اشتغال دانش آموزان با نیازهای ویژه، سالنهای ورزشی و توسعه و تجهیز اماکن عمومی اقدامات ویژهای داشته باشند و امسال ۱۰میلیارد تومان برای بخش ورزشی و فرهنگی هزینه شده است که اگر بخواهیم به سمت ورزش قهرمانی برویم بودجه بیشتری میطلبد که باید برای آنهم برنامهریزی داشته باشیم.
رئیس سازمان مدارس استثنایی با اشاره به توزیع بهموقع کتابهای درسی تصریح کرد: تلاش کردهایم تا قبل از مهرماه کتب درسی به دست دانش آموزان برسد و حتی برنامهریزی کردهایم تا چاپ کتابهای کمکدرسی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه را هم در ادامه مسیر داشته باشیم.
رییس سازمان مدارس استثنایی در پایان گفت: در مدارس با چالش نیروی انسانی متخصص روبرو هستیم که برای جبران این کمبود ناگزیریم نیروی انسانی موردنیاز را بهصورت کوتاهمدت و آزاد داشته باشیم و باید یادآوری کنم که آموزشوپرورش به وعده خود عمل کرده است و خوشبختانه ۳درصد از نیروی انسانی از میان معلولین استخدام میشوند. حمایت همهجانبه از معلمان بازنشسته سازمان مدارس استثنایی صورت بگیر و سازمانهای ذیربط در این مسیر کمک کنند تا این حمایت شکل بگیرد.
در این نشست دو دانشآموز به نمایندگی از دانش آموزان مدارس استثنایی کشور حضور داشتند که بخشی از نظرات و پیشنهادهای آنها در ادامه خواهد آمد.
نیما نظری دانشآموز مجتمع دکتر خزائلی که در رشته علوم انسانی پایه یازدهم در حال تحصیل است، ضمن قدردانی از مجید قدمی رییس سازمان مدارس استثنایی و معلمان خود، اظهار کرد: در جامعه بچههای دارای نیازهای ویژه جا نیفتادهاند و محدودیت در انتخاب رشته تحصیلی داریم و در مسیر پیادهروی شهری دارای مشکل هستیم. امسال رشته موسیقی در برخی از مدارس شروع به تدریس و آموزش شده است.
وی افزود: کمبود نیروی آموزشی در مدرسه داریم اما همین معلمانی که داریم بسیار باسواد هستند و در مدرسه مشکل فضای ورزشی داریم.
در ادامه دانشآموز محمد جعفری پایه یازدهم رشته علوم انسانی از مجتمع دکتر خزائلی خاطرنشان کرد: در جامعه برای عبور و مرور بسیار دچار مشکل هستیم و برخی از رشتهها در مدارسی وجود دارد که برای ما رفتن به آن مدارس مشکل است و من در مدارس عادی درسخواندهام و اگر امروز در مدارس فراگیر هستم به دلیل این هست که در آن دوران با مشکلات زیادی روبرو بودم.
گفتنی است روز ۱۲آذرماه، ۳دسامبر روز جهانی معلولین است که این نشست به مناسبت این روز در استودیو الفبا و با حضور دانش آموزان دارای نیازهای ویژه برگزار شد.