سنجش 11 هزار نوآموز پیش دبستانی در پایگاههای سنجش استان کردستان
رییس اداره آموزش وپرورش استثنایی کردستان از ارزیابی سلامت و آمادگی تحصیلی 11 هزار و 71 نوآموز در پایگاه های اولیه و تخصصی این استان از آغاز سالتحصیلی جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، خلیل رنجبر با اعلام این خبر افزود : با توجه به ضرورت واهمیت آموزش وپرورش در دوره پیش دبستانی سنجش وشناسایی به هنگام نوآموزان گامی مؤثر در ارائه خدمات بهینه در زمینه آموزشی وتربیتی است.
وی گفت: از این تعداد 1776 نفرنوآموز به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند ،که ازمجموع 1154 ارجاع آمادگی تحصیلی ، 483 نفر عادی ، 642 نفر دیر آموز و 29 نفر آموزش پذیر تشخیص داده شده وبه مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند همچنین از تعداد 191 نفر ارجاع شنوایی 99 نفر سالم واز تعداد 410 نفر ارجاع بینایی 169 نفر بدون مشکل واز 7 نفر معرفی شده به مرحله ارزیابی اختلال طیف اتیسم 2 نفر سالم و از 14 نفر ارجاعی به مرحله تخصصی ارزیابی جسمی حرکتی 8 نفر جهت تحصیل در مدارس عادی معرفی شدند.
رنجبر با بیان اینکه 11 پایگاه مقدماتی و تخصصی در 8 شهرستان در اجرای برنامه سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی از اواخر شهریورماه جاری فعالیت داشتند؛اظهارداشت :پایگاه های سنجش نوآموزان پیش دبستانی از سال 1394 بصورت پایلوت در شهرستان سنندج با تشکیل یک پایگاه فعالیت خود را آغاز کرد ،تعداد این پایگاه ها در سال 1395 به 6 پایگاه ودر سال 1396 به 8 پایگاه در سطح استان افزایش یافت.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گفت : 42 درصد نوآموزان پیش دبستانی در این برنامه ملی سنجش شدند وبقیه در برنامه سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی سنجش که از اوایل تیرماه 1398 آغاز خواهد شد مورد ارزیابی اولیه وتخصصی قرار خواهند گرفت .
وی افزود :براساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا ناتوانیهای رشدی هستند و تشخیص بهموقع این کودکان نه تنها میتواند از بروز معلولیتها جلوگیری کند، بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز مؤثر است.
رنجبر اظهار داشت : امروزه شناسایی و تشخیص کودکان در معرض خطرودارای مشکلات یادگیری در سنین پیش دبستان وتدارک کمک های مداخله ای برای آنان از اولویت های مهم آموزش وپرورش عادی و ویژه در جهان است. عدم شناختن به موقع مشکلات نوآموزان موجب می شود که آنها سالهای بیشتری را در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و به واسطه وجود نارساییهای مختلف جسمانی و یا کم توانی ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند.