• انتشار: 1398/08/30 - 13:56
  • تعداد بازدید: 271
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
حسینی در گردهمایی روسای ادارات آموزش وپرورش استثنایی کشور

مولفه های ارتقاء فرهنگ سازمانی را تشریح کرد

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ارتقاء فرهنگ سازمانی و ارتقاء استانداردهای آموزش و پرورش استثنایی را در قالب 9 مولفه تشریح کرد.

2181.mp3 مولفه های ارتقاء فرهنگ سازمانی را تشریح کرد

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر حسینی در گردهمایی روسای ادارات آموزش وپرورش استثنایی کشور که در مجتمع آموزشی ، فرهنگی و توانبخشی امام رضا ( ع) مشهد برگزارشد، تأکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین در دو منظر باید فکرمان را متمرکز کنیم که شامل ارتقاء فرهنگ سازمانی و ارتقاء استانداردهای آموزش و پرورش استثنایی است.


وی با بیان اینکه افزایش ضریب نفوذ کمی و کیفی اقدامات و خدمات آموزشی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی مهمترین هدف برنامه‌های این سازمان است، تصریح کرد: بنابراین برنامه اصلی در آموزش و پرورش استثنایی سند تحول بنیادین و تلاش در جهت تحقق آن است .


وی تاکید کرد: از منظر جهت گیری در آموزش و پرورش هر آنچه لازم است در سند تحول آمده است. حسینی با بیان اینکه سند تحول دو جوهره اصلی عدالت و کیفیت را با هم و در کنار هم دارد، افزود: تعلیم و تربیت تمام ساحتی نیز به عنوان هدف متعالی در راس این دو جوهره قرار گرفته ومد نظر و پیگیری است.


وی ادامه داد: برای تحقق این دو جوهره در لایه‌های نظری ، برنامه‌ای،عملیاتی و لایحه نهادی باید کار شود که در این زمینه ها نیازمند برنامه ریزی هستیم .


وی افزود: متأسفانه تا کنون درلایه نهادی خیلی کم ورود شده است که در قالب این لایه باید تقسیم کار ملی صورت بگیرد و سایر دستگاه ها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و نهادهای مردمی هم ورود کنند تا بتوانند نقش خودشان را در اجرای سند تحول بنیادین ایفا کنند.


معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه روح حاکم بر سند تحول بنیادین، عدالت و کیفیت است، بیان داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی تنها سازمانی است که اجرای همه ابعاد مأموریت های آموزش و پرورش را در بر می گیرد و بار سنگینی بر عهده دارد.


وی افزود: علاوه براینها، مأموریت اصلی ما در سازمان رسیدگی به دانش آموزان استثنایی با نیازهای ویژه است که به نسبت دانش آموزان عادی پنج برابر بیشترنیازمند ارائه خدمات در همه ابعاد از جمله نیروی انسانی، فعالیت های آموزشی، تربیتی ، پرورشی و ... است.


معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تأکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین در دو منظر باید فکرمان را متمرکزکنیم که شامل ارتقاء فرهنگ سازمانی و ارتقاء استانداردهای آموزش و پرورش استثنایی است.


وی با اشاره به اینکه ارتقاء فرهنگ سازمانی دارای 9 مولفه است افزود: اولین مولفه پرهیز از بخشی نگری است که باید علاوه بر تلاش در حوزه مربوطه به آرمان ها و اهداف سازمانی هم فکر کنیم.


حسینی جایگزینی تعامل سازمانی بجای تعارض سازمانی را دومین مولفه معرفی کرد و بیان داشت: باید علاوه بر ارتباطات و تعاملات درون سازمانی ، با سایر دستگاه ها و سازمان ها نیز تعامل و همکاری داشته باشیم و از تعارض و تتابع به سمت تعامل و توافق حرکت کنیم.


وی در ادامه شفافیت سازمانی را به عنوان سومین مولفه مطرح کرد و ابراز داشت: بهترین نوع سازمان، سازمان شیشه ای است که باید با حضور درمتن جامعه وتعامل با سازمان ها از طریق اطلاع رسانی، در جهت اجتماعی کردن سازمان آموزش و پرورش استثنایی تلاش کنیم و آن را محقق نماییم و دراین راستا ایجاد تعامل و همکاری با تمامی سازمانها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.


وی چهارمین مولفه فرهنگ سازمانی را نهضت روابط انسانی عنوان کرد و افزود: نگاه ما باید به همدیگر، نگاه دارایی محور، منبع محور و ثروت محور باشد تا موجب انگیزه و رشد افراد شود و در نهایت باعث ارتقاء و بهبود اهداف سازمانی گردد.


حسینی با بیان اینکه حضور قریب به 24 هزار همکار و بیش از یکصد و 52 هزار دانش آموز استثنایی را دارایی سازمانی می‌دانیم، ادامه داد: نگاهمان در فرهنگ سازمان ، نگاه دارایی محور خواهد بود و در این مسیرتوجه به ارزشمندی‌ها و دارایی‌های نیروها و دانش آموزان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.


حسینی تمرکز بر مدیریت دانش را یکی دیگر از مولفه ها دانست و بیان داشت: باید از دانش و تجربیات سازمانی همکاران استفاده شود و مدیر مطلوب مدیری است که از دانش آشکار و نهان سازمان استفاده نماید.


معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، همچنین شاخصه‌ بعدی را برنامه محوری، ایجاد نظام تصمیم گیری و برنامه ریزی سازمانی با تأکید بر دو مقوله، دانش بنیاد و مشارکت محور عنوان کرد.


وی اظهارداشت: در این راستا نظام تصمیم گیری مبتنی بر شبکه دانش باید راه اندازی و از ظرفیت صاحبنظران حوزه تربیت و تعلیم استثنایی استفاده شود. حسینی هفتمین مولفه فرهنگ سازمانی را برنامه محوری عنوان کرد و افزود: ما باید از برنامه روزی به برنامه ریزی، سازمان را ارتقاء دهیم و اگر بخواهیم برنامه ریزی خوب داشته باشیم باید بر اساس چهار محور نظام جامع طراحی، اجرا، ارزیابی و استمرار بهبود عملکرد باشد.



دکتر حسینی سیاست مشتری مداری با رویکرد تکریم ارباب رجوع با حقوق شهروندی را به عنوان هشتمین مولفه فرهنگ سازمانی مطرح کرد و افزود: آخرین مولفه نیز اجتماعی شدن سازمان است که‌ نیاز به اطلاع رسانی گسترده و وسیع دارد.


 


معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در راستای تحقق نظام تصمیم گیری مبتنی برشبکه دانش به دنبال ایجاد کارگروه کاربست مطالعات ملی و بین المللی آموزش و پرورش استثنایی هستیم که به زودی انجام خواهد شد.


وی همچنین بیان داشت: در نظام مشارکت محوری نیز باید منشور همه بخش‌ها و اضلاع سازمانی در آن مشارکت کنند. حسینی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در فرهنگ تاریخی و سیاسی جامعه ایران نگاه پروژه‌ای بر نگاه پروسه‌ای غلبه دارد و در فرهنگ سیاسی سرمایه تاریخی ضعیفی داریم لذا نگاه انکار بر نگاه اثبات غلبه دارد که باید این روند را تغییر دهیم.


وی ادامه داد: این گسستگی موجب از بین رفتن سرمایه های تاریخی ما می‌شود و راهکار این امراستفاده از تجارت و تمرکز بر داشته های پیشینیان است.


شایان ذکراست: گردهمایی یک روزه روسای ادارات آموزش وپرورش استثنایی کشور امروز  پنجشنبه 30 آبان ماه در مشهد برگزار شد.


 



 


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 2181
کلمات کلیدی