• انتشار: 1402/11/01 - 16:19
  • تعداد بازدید: 559
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

نشست خبری رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

8457.mp3 نشست خبری رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، نشست خبری حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، امروز اول بهمن با موضوع اقدامات و برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در این سازمان برگزار شد.

* فعالیت ۸۱۹ مرکز جامع در کشور

طریفی حسینی در این نشست گفت: ۸۱۹ مرکز جامع داریم که کار سنجش سلامت کلاس اولی‌ها و ارائه خدمات توان‌بخشی در حوزه‌های نقص توجه، اختلال یادگیری و هیجانی و رفتاری و دیرآموز به دانش‌آموزان را انجام می‌دهند.

وی افزود: شرایط پذیرش نوآموزان پیش‌دبستانی را به‌صورت رایگان در این مراکز فراهم کردیم و نوآموزان در صورت تشخیص اختلال از خدمات آموزشی و توان‌بخشی این مراکز با رویکرد بهنگام به‌صورت رایگان استفاده می‌کنند؛ همچنین بخشی از نیروهای کاردرمان و گفتاردرمان که به‌تازگی استخدام شدند، در این مراکز ساماندهی می‌شوند.

* دانش‌آموز با نیازهای ویژه در چه مدرسه‌ای درس بخواند؟

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی عنوان کرد: وقتی شدت و نوع معلولیت دانش‌آموزان استثنایی مشخص شد باید اعلام شود که آیا در مدارس عادی باشد یا استثنایی؟

وی ادامه داد: در همین راستا کمیته جای‌دهی آموزشی در مراکز جامع ایجادشده است که معلم مرتبط، نیروی توان‌بخشی، خانواده، نماینده مدیران منطقه و فردی که کار تست و آزمون دانش آموز را انجام داده است در آن حضور دارند و نوع مدرسه، نظام آموزشی و خدماتی را که دانش‌آموز نیاز دارد، مشخص می‌کنند؛ به عنوان مثال کودکی، اوتیسم است و با توجه به شرایطش مشخص می‌شود که در مدرسه عادی درس بخواند یا مدارس ویژه اوتیسم.

* نظام ارجاع چگونه است؟

طریفی حسینی با اشاره به نظام ارجاع، گفت: در اختلالات یادگیری، دیرآموزی، اختلالت هیجانی و رفتاری و بیش فعالی، دانش‌آموزان در مدارس عادی توسط معلمان شناسایی می‌شوند و مداخله مختصری توسط معلم در کلاس درس ارائه می‌شود و اگر پاسخی دریافت نکرد، به مراکز جامع برای مداخلات تخصصی سطح بالاتر ارجاع می‌شود،

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در حال آموزش معلمان ابتدایی سراسر کشور هستیم و در گام نخست 95 هزار نفر هدف‌گذاری شدند و آموزش مدرسان استانی انجام‌شده و برنامه در حال اجراست.

* ۳۰۰ مدرسه بزرگ توسط خیرین مناسب‌سازی می‌شود

در ادامه معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تأکید داریم، دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی، شنوایی معلول جسمی و حرکتی و اوتیسم سطح بالا، در مدارس عادی و در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند.

وی اضافه کرد: خیرین پذیرفتند ۳۰۰ مدرسه بزرگ را در سال تحصیلی جاری مناسب سازی فیزیکی انجام دهند همچنین معلمان مدارس عادی در مدرسه استثنایی حضور یافته و در یک برنامه عملی، مهارت لازم برای کار با این دانش‌آموزان را دریافت کنند.

* ایجاد رشته‌های جدید برای دانش‌آموزان استثنایی

طریفی حسینی درباره ایجاد رشته امور خدمات عمومی و موسیقی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی گفت: از مهر سال آینده این دو رشته به مدارس استثنایی اضافه می‌شود؛ همچنین در حال بررسی برای ایجاد رشته گیاهان دارویی، کمک پیرایشگری، کمک سراجی و دستیاری کشاورزی شهری هستیم.

وی با اشاره به ایجاد رشته جدید در ۸۰ هنرستان بیان کرد: منابع مالی لازم برای تأمین معلمان و تجهیز هنرستان‌ها اختصاص یافت.

* امکان تخصیص مربی امور تربیتی و پرورشی به مدارس استثنایی فراهم شد

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با اشاره به جذب معلم پرورشی در مدارس استثنایی، بیان کرد: میانگین جمعیت دانش‌آموزان در مدارس استثنایی حدود ۵۰ نفر است و از دوره پیش‌دبستانی تا متوسطه را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل جمعیت اندک، امکان تخصیص مربی پرورشی را نداشتیم و با هماهنگی وزارتخانه امکان تخصیص مربی امور تربیتی و پرورشی به مدارس استثنایی فراهم شد.

* اعلام اسامی استان‌هایی که در زمینه سرویس مدارس همکاری داشتند

طریفی حسینی درباره سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی بیان کرد: شهرداری‌ها در سطح کشور حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تعهداتی را در حوزه سرویس دانش‌آموزان استثنایی داشتند و تا کنون ۵۳ میلیارد تومان به‌صورت مستقیم یا ارائه خدمت به دانش‌آموزان محقق شد و مابقی تا پایان سال تحقق خواهد یافت.

وی افزود: برخی استان‌ها خیلی خوب در حوزه سرویس مدارس ورود کردند؛ به عنوان مثال در استان هرمزگان در ۴۳ شهر حداقل ۵۰ درصد هزینه ایاب و ذهاب مدارس را اختصاص یافت و در کرمانشاه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تعهد دادند که این رقم در اختیار مدارس قرار گرفت؛ همچنین در شهر تهران ۳۵ میلیارد تومان توسط شهرداری محقق شده است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه ۲۰ استان در حوزه سرویس مدارس همکاری خوبی داشتند، اضافه کرد: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کرمان، کرمانشاه، مازندران، مرکزی، همدان و یزد همکاری مناسبی داشتند.

وی ادامه داد: ۸۰ میلیارد تومان نیز از سوی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تخصیص یافته است که این رقم باید در حوزه آموزشی، پرورشی و توانبخشی هزینه می‌شد چون ارائه امور خدماتی جزو وظایف سازمان نیست و انتظار این است با همراهی‌های موجود، سال تحصیلی جاری بدون مشکل در حوزه سرویس مدارس پیش برود.

*۵۲۵ نفر در آزمون استخدام مربی امور معلولین پذیرفته شدند

 طریفی حسینی به ۱۱۹ پروژه آموزشی نیمه تمام در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: ۵۶ پروژه تا بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشتند و امیدواریم بخشی از آنها تا پایان سال به اتمام برسد.

وی درباره سومین آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان با هزار ردیف استخدامی ۲۱ مهربرگزار شد؛ در این آزمون فقط افرادی می‌توانستند شرکت کنند که حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتاردرمانی داشته باشند. تعداد فارغ التحصیلان این رشته‌ها در کشور کم است و از این رو ۲۴۱۶ نفر در آزمون ثبت‌نام کردند که از این بین ۱۶۷۳ نفر در آزمون حاضر شدند.

به گفته طریفی حسینی، ۱۱۶۸ نفر طی فرایند چند برابر ظرفیت برای شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون مربی آموز آموزش معلولین مجاز شدند که از این بین ۵۲۵ نفر در مرحله اول قبول نهایی شدند.

وی ادامه داد: با هماهنگی در استان‌ها قرار بر این است که ابلاغ کاری این ۵۲۵ نفر از امروز اول بهمن صادر شود و امکان فعالیت این تعداد افراد در مدارس فراهم شود؛ همزمان با آن، هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان جهت دوره آموزشی این ۵۲۵ نفر به‌صورت همراه با کار و ضمن خدمت انجام می‌شود.

*دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون استخدام مربی امور معلولین به‌زودی منتشر می‌شود

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه با توجه به خالی ماندن ردیف‌های استخدامی آزمون مربی امور آموزش معلولین به مرحله تکمیل ظرفیت کشانده می‌شود، عنوان کرد: با هماهنگی با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه تلاش داریم ۵۴۱ نفر دیگر را در مرحله تکمیل ظرفیت برای ارزیابی تکمیلی فرابخوانیم و به زودی دفترچه تکمیل ظرفیت را منتشر کنیم.

وی اضافه کرد: در مرحله تکمیل ظرفیت بعضاً افرادی که موفق نشدند، خود را به مرحله ارزیابی تکمیلی برسانند، این شرایط برایشان فراهم می‌شود و در نهایت تا قبل از پایان سال، مرحله تکمیل ظرفیت را تعیین تکلیف می‌کنیم.

*۲۵ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل می‌کنند

طریفی حسینی درباره سنجش کودکان از ۴ سال تمام در مراکز سنجش گفت: خانواده‌ها دقت داشته باشند تا اگر تفاوتی را میان فرزند خود با سایرین متوجه شدند به ویژه در حوزه فرایند رشد و رفتار کودک، به‌موقع و قبل از دوره پیش‌دبستانی به مراکز جامع سنجش مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: هم اکنون ۲۵ هزار دانش‌آموز در ۴ گروه معلولیت آسیب بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی و اوتیسم سطح بالا، در مدارس عادی در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند و مدیران مدارس را آموزش دادیم برای آنکه اصول کار با دانش‌آموزان استثنایی را به معلمان آموزش داده و محیط مدرسه را مناسب سازی کنند به عنوان مثال کلاس این دانش‌آموزان در طبقه اول باشد.

*‌ دانش‌آموزان دارای بیماری نادر تحت پوشش آموزش‌وپرورش استثنایی قرار خواهند گرفت

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان دارای بیماری خاص مانند بیماری پروانه باید در مدارس عادی تحصیل کنند چون به لحاظ سطح هوش و یادگیری مشکلی ندارند، عنوان کرد: تعدد بیماری‌های نادر زیاد است و در حال پیگیری هستیم تا گروه دیگری را در سایر گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ایجاد کنیم تا بتوانیم خدمات آموزشی ویژه به آنها دهیم و از لحاظ آموزش، امکان تحصیل در مدارس آموزش از راه دور و ... را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: حتی در سازمان، کلاس بیمارستانی هم داریم یعنی اگر دانش‌آموز، بیمار باشد از طریق آموزش از راه دور و معلمان رابط، آموزش به او ارائه می‌شود.

طریفی حسینی افزود: تلاش ما این است گروه دیگری را جزو گروه‌های تحت پوشش خودمان قرار دهیم البته نه از باب ایجاد مدارس خاص بلکه به دنبال ارائه خدمات آموزشی خاص به آنها هستیم.

* نیمی از کلاس اولی‌های سال آینده سنجش شدند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: کار سنجش حدود ۷۰۰ هزار نفر یعنی ۵۰ درصد نوآموزانی که مهر سال آینده به کلاس اول می‌روند، انجام‌شده است و تا پایان سال کار یک‌میلیون نفر را انجام خواهیم داد و ۶۰۰ هزار نفر در سه‌ماهه ابتدای سال آینده انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: تا خرداد، پرونده سنجش را خواهیم بست و این وضعیت باعث شده است اگر کودکی دیرآموز تشخیص داده شود در طول تابستان فرصت ورود آموزشی را داشته باشیم.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 8457
کلمات کلیدی
حسین محمدی

حسین محمدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید