سوالات متداول حوزه آسیب جسمی حرکتی 

 

-     برای ثبت نام نوآموز و یا دانش ­آموز با معلولیت جسمی-حرکتی کجا باید مراجعه کرد؟           

با مراجعه به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان محل زندگی و پس از فرایند سنجش می توان درخصوص انتخاب مدرسه استثنایی و یا مدرسه عادی راهنمایی دریافت کرد.

 

-    کودکان و دانش­ آموزان جسمی –حرکتی در آموزش و پرورش استثنایی در چه دوره ­هایی امکان تحصیل دارند؟

این گروه از دانش­آموزان در 4 دوره تحصیلی پیش­ دبستان( در دو سطح زیر 4 سال و آمادگی 1 و 2)، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم( شاخه­ های نظری،کاردانش و فنی ­وحرفه ­ای) در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بوده و در پایان دوره متوسطه دوم می­توانند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ادامه تحصیل دهند. 

 

-      تالیف محتوای خاص برای دانش ­آموزان جسمی –حرکتی انجام می­شود؟

از آنجایی که دانش ­آموزان جسمی-حرکتی مورد ارزیابی هوشی قرار می­گیرند و دارای هوشبهر عادی می­باشند، لذا این گروه باید از کتاب­های آموزش عمومی استفاده نمایند.

 

-    با توجه به الزام رعایت بودجه بندی آموزش عادی برای دانش ­آموزان جسمی-حرکتی،  برخی از مفاهیم آموزشی در کتاب این گروه حذف شود؟

با توجه به داشتن هوشبهر عادی این گروه از دانش­آموزان و اینکه برخی از موضوعات آموزشی در کتاب پیش­نیاز آموزش مفاهیم بعدی می­باشند، حذف امکان پذیر نیست. لذا به منظور تسهیل در آموزش به این گروه از دانش­ آموزان، مکمل­های راهنمای معلم در دوره­ های مختلف تحصیلی توسط کارگروه­های تالیف در واحد کارشناسی مربوط،تهیه و تدوین می­گردد که از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان بخش معاونت آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی قابل دسترسی می­باشد.

 

-    ساعت درسی این گروه از دانش ­آموزان با توجه مشکلات جسمی و خستگی می­تواندکاهش یابد ؟

ساعات درسی، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بوده و کاهش آن مغایر با مصوبه این شورا می­باشد. همچنین از آنجایی که دانش ­آموزان از کتاب­های آموزش عمومی استفاده می نمایند لذا ساعت درسی آنان نیز مانند آموزش و پرورش عادی است.