سوالات متداول حوزه آسیب بینایی 

 

-       برای ثبت نام نوآموز و یا دانش ­آموز با آسیب بینایی کجا باید مراجعه کرد؟           

با مراجعه به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان محل زندگی و پس از فرایند سنجش می توان درخصوص انتخاب مدرسه استثنایی و یا مدرسه عادی راهنمایی دریافت کرد.

 

-      دانش ­آموزان با آسیب بینایی  در آموزش و پرورش استثنایی امکان تحصیل در چه دوره­هایی را دارند؟

دانش­ آموزان با آسیب بینایی در چهار دوره تحصیلی در مدارس استثنایی/ تلفیقی و فراگیر مشغول به تحصیل هستند.

پیش دبستان (در دو سطح مداخله زود هنگام زیر 4 سال و آمادگی1و2(

ابتدایی ) پایه اول تا ششم(

متوسطه اول

متوسطه دوم (شاخه­های نظری، کاردانش و فنی و حرفه ای) و در پایان دوره متوسطه دوم می­توانند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل شوند.

 

- دانش ­آموزان با آسیب بینایی  از چه کتاب­های درسی در مدارس استثنایی استفاده می­کنند؟

 دانش ­آموزان با آسیب بینایی دارای هوشبهر عادی از کتاب­های آموزش و پرورش عادی متناسب ­سازی شده بصورت بریل، درشت نما و صوتی استفاده نمایند.

 

- فراگیری خط بریل برای کدام دانش آموزان ضرورت دارد؟

گروه هدف جهت یادگیری خط بریل تمامی افرادی را شامل می­شود، که آسیب بینایی آنها در حدی است که نمی­توانند از کتاب­های درشت خط و ابزار و وسایل کمک بینایی جهت خواندن و نوشتن استفاده کنند. گروه­هایی که نیاز به آموزش خط بریل دارند شامل افراد نابینای مطلق و افراد دارای بیماری­های پیشرونده چشمی است.

 

- ضرورت آموزش جهت یابی و تحرک به دانش­آموزان با آسیب بینایی چیست؟

فنون جهت یابی وحرکت، از جمله مهارت­های بسیار اساسی برای نابینایان است، زیرا افراد با مشکل بینایی، علاوه بر مهارت­های تحصیلی باید مهارت­هایی را کسب کنند تا بزرگسالانی مستقل  بار آیند و بتوانند با حداقل کمک و به شکل معنی ­دارتر و واقعی­تر در محیط حرکت کنند. مهارت جهت یابی پیش نیازهایی دارد و اگر این مراحل به ترتیب دنبال شوند به طور منطقی تصورات عینی کودک به تصورات کلی ذهنی تبدیل می­شود و آگاهی شناختی او پیشرفت می­کند: در مرحله اول آگاهی از اعضای بدن، حرکت وعملکرد آن ها است، در مرحله بعد آگاهی از محیط و این که بتواند بین خود و محیط ارتباط ایجاد کند، و در مرحله آخر این که نابینا باید بتواند به شکل عملی، محیطی را با محیط دیگر ارتباط دهد. افزایش آگاهی نابینا از محیط، در نتیجه­ی تمرکز وتمرین، ضمن آموزش حاصل می­شود. و هدف نهایی از آموزش این مهارت این است که فرد نابینا بتواند در هر محیطی اعم آشنا و نا آشنا به طور ایمن و کار آمد حرکت مستقل داشته باشد.

 

- وسایل آموزشی، کمک آموزشی و توان بخشی مورد استفاده دانش­آموزان با آسیب بینایی شامل چه مواردی است؟

عصای سفید، لوح و قلم، حساب افزار، ماشین تحریر بریل (پرکینز)،دستگاه بهدید، مگنیفایر، انواع ذره­بین­های دستی، حجمی، صفحه­ای، پایه دار، گردن آویز و...