سوالات متداول حوزه آسیب شنوایی 

 

-  برای ثبت نام نوآموز و یا دانش ­آموز با آسیب شنوایی کجا باید مراجعه کرد؟           

با مراجعه به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان محل زندگی و پس از فرایند سنجش می توان درخصوص انتخاب مدرسه استثنایی و یا مدرسه عادی راهنمایی دریافت کرد.

 

-  کودکان  ناشنوا  در آموزش و پرورش استثنایی امکان تحصیل در چه دوره­هایی را دارند؟

دانش­آموزان با آسیب شنوایی در چهار دوره تحصیلی، پیش دبستان( در دو سطح مداخله زود هنگام زیر 4 سال و آمادگی1و2)، ابتدایی( پایه اول تا ششم)، متوسطه اول، متوسطه دوم (شاخه­های کاردانش و فنی و حرفه­ای) در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بوده و در پایان دوره متوسطه دوم می­توانند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل شوند.

 

-    روش ارتباطی و آموزشی در مدارس خاص چگونه است؟

روش ارتباطی و آموزشی نوآموزان و دانش­آموزان در مدارس خاص رویکرد ترکیبی ( شفاهی و دستی) می باشد.

 

-      چه عواملی بر رشد گفتار و زبان در کودکان کاشت حلزون کمک می­کند؟

عوامل متعددی در تحول گفتاری و زبانی کودکان کاشت حلزون تاثیرگذار است از جمله:

 تشخیص زودهنگام آسیب شنوایی، کاشت زودهنگام، تحریک شنوایی دوطرفه، میزان باقیمانده شنوایی، تک زبانه بودن، طول مدت شنوایی، نبود سایر ناهنجاری­ها، هوش، همکاری والدین در روند توانبخشی، چگونگی ارتباط والدین، عوامل محیطی، عوامل اجتماعی-اقتصادی، عدم وجود مشکلات یادگیری و... این عوامل در پیشرفت تحصیلی آنان بسیار مهم میباشد.

 

-    سازمان آموزش و پرورش استثنایی چه اقداماتی جهت اشتغال دانش آموزان ناشنوا انجام می دهد؟

مسئولیت اشتغال جوانان از جمله ناشنوایان  برعهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی می­باشد. و لیکن سازمان آموزش و پرورش استثنایی با برنامه­ریزی متعدد شرایط توسعه رشته­های مهارتی را برای دانش­آموزان ناشنوا فراهم نموده تا آنان با کسب مهارت­های مورد نظر و علاقه­ی خود،  وارد باز کار شوند.