رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم افتتاحیه برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان خبر داد؛
سنجش و ارزیابی یک میلیون و 600 هزار نوآموز در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم افتتاحیه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستانی که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، از سنجش و ارزیابی یک میلیون و 600 هزار نوآموز در 1200 پایگاه اولیه پایگاه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این مراسم با بیان اینکه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیشدبستانی یکی از بزرگترین و فراگیرترین برنامههای وزارت آموزش و پرورش است، گفت: این برنامه از سه دهه گذشته آغاز شده است و از پوشش ۳ درصدی به پوشش ۹۹.۵ درصدی رسیده است و با بالاترین کیفیت در همه مناطق کشور اجرا میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوآموز تحت پوشش قرار خواهند گرفت، گفت: در برنامه سنجش امسال، نوآموزان در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه، ۸۰۰ پایگاه تخصصی، ۴۲۷ پایگاه سیار برای عشایر و مناطق صعبالعبور کشور با بیش از ده هزار عوامل اجرایی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
وی گفت: در برنامه سنجش، شورای سیاستگذاری تصمیمگیری کلان و همچنین ستاد هماهنگی امور سنجش استان از یک ماه پیش تشکیلشده و وزارت بهداشت از شرکای اصلی ما در اجرای این برنامه است.
طریفی حسینی به سه هدف اساسی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اشاره کرد و گفت: نخستین هدف ما در آموزش و پرورش افزایش پوشش تحصیلی است که یکی از راهکاری این کار انجام برنامه سنجش است تا بتوانیم دانشآموزان را شناسایی و تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم.
وی افزود: همچنین در این برنامه دانشآموزان با نیازهای ویژه شناسایی میشوند و تحت پوشش تحصیلی قرار میگیرند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار داده است، گفت: سال گذشته سه گروه دیگر به گروههای تحت پوشش اضافه شده اند و در سالهای آینده باید تعداد گروههای هدف افزایش پیدا کند.
وی دومین هدف از اجرای برنامه سنجش را تشخیص بهموقع و مداخلات بهنگام دانست و گفت: در همین راستا یکی از سیاستهای آموزش پرورش تعمیم این برنامه به سنین پایینتر است و سال به سال سن سنجش را کاهش دهیم و به دوره مهدکودک برسانیم تا دادههای حاصل را مبنای مداخلات لازم قرار دهیم.
وی افزود: سومین هدف بحث کیفیتبخشی به امور آموزشی و پرورشی است که میتوان از دادههای سنجش برای برنامهریزی در آموزش و پرورش استفاده شود.
طریفی حسینی به رویکرد های جدید سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اشاره کرد و گفت: اولین رویکرد طراحی سامانه یکپارچه جامع هوشمند پیشگیری، تشخیص، غربالگری و ارجاع است و در این زمینه یک سیستم چند سطحی طراحی خواهد شد.
وی با بیان اینکه پایگاههای دائمی سنجش در استانها راهاندازی خواهد شد، گفت: به روزرسانی و استاندارد سازی ابزارها از دیگر رویکردهای جدید سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این حوزه است.
نظر دهید