همزمان با فرا رسیدن نهم مهرماه روز جهانی ناشنوایان صورت گرفت:
بازدید مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از مرکز آموزش استثنایی امام رضا(ع) ناحیه ۷
د امیر شوشتری مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به همراه روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی، نظرنژاد رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه هفت ، محمدزاده رییس اداره اطلاع رسانی و ورابط عمومی آموزش و پرورش استان و جمعی دیگر از مسئولین از پیش دبستانی امام رضا ناحیه هفت مشهد مقدس بازدید داشتند.
ه گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، شوشتری در طی این بازدید بیان داشت: آموزش و پرورش علارغم ظاهر در ابعاد بسیار گسترده و لایه های متفاوتی مشغول فعالیت است. مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه که در طول فعالیت های این دستگاه است و درکنار این نقش فعالیت مانند آموزش دانش آموزان با نیاز های ویژه و مدارس استثنائی قرار داد که به لطف خدا با تلاش و زحمات وافر همکاران فرهنگی در این بعد آموزش و پرورش استثنائی استان خراسان رضوی توانسته از منظر تعداد دانش آموز با نیاز ویژه تحت پوشش و همچنین از نظر کیفی سازی و فراهم آوری امکانات بخصوص تعلیم این دانش آموزان عزیز در صدر کشور نسبت به سایر استان ها جای بگیرد.
شوشتری افزود: از کمک های استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد برای یاریگری آموزش و پرورش استثنایی استان کمال تشکر را داریم و امیدواریم با حمایت های بیشتر از آموزش و پرورش استثنائی توسط سازمان آموزش و پرورش کشور و نیز دیگر دستگاه و ارگانها بتوانیم هر چه بیشتر و بهتر در خدمت دانش آموزان با نیاز های ویژه و خانواده این عزیزان در جهت تعلیم و پرورش استعدادهای آنها باشیم
شوشتری در پایان گفت: بابت تلاش و زحمات همکاران خود، معلمان و مربیان در اداره آموزش و پرورش استثنائی در سراسر استان خراسان رضوی و به ویژه آقای روحانی رئیس این اداره و همچنین مدیریت مرکز آموزش استثنائی امام رضا مشهد خانم ابارشی تقدیر و تشکر دارم و لازم به ذکر است که این همت و تلاش توسط همکاران استثنائی که در این گستره گماشته میشود چیزی جز عشق و عزم راسخشان برای پرورش و رشد این دانش آموزان خاص نیست و انشالله همواره موفق پیروز باشند.
جواد روحانی رئیس آموزش و پرورش استثنایی در بازدید از پیش دبستانی امام رضا علیه السلام که به مناسبت فرا رسیدن نهم مهرماه روز جهانی ناشنوایان صورت گرفت؛ گفت: در پیش دبستانی امام رضا علیه السلام نوآموزان از طیف سنی ۶ ماهگی تا بدو ورود به دبستان به روش AVT آموزش می بینند از این رو مداخله بهنگام در این مرکز امری ضروری است و پس از شناسایی کودک با آسیب شنوایی، تجویز به موقع وسایل کمک شنیداری مانند سمعک، پروتز و کاشت حلزون صورت می گیرد که در صورت مداخلات بهنگام آموزشی و توان بخشی نوآموزان می توانند بین دانش آموزان عادی در مدارس عادی به صورت آموزش فراگیر تحصیل کنند
این مقام مسئول گفت : روش AVTمبتنی بر روش شنیداری کلامی است و یکی از جدیدترین روش های آموزش به کودک با آسیب شنوایی می باشد که برای اولین بار در استان خراسان رضوی اجرایی شد و به تبع آن در سایر استان ها نیز این روش بکارگرفته شد
وی گفت: شناسایی زودهنگام کم شنوایی، ارزیابی سریع کودک ، استفاده از بهترین وسیله کمک شنوایی مناسب با افت شنوایی کودگ ، والدمحور بودن و تقویت باقیمانده شنوایی برای دستیابی کودک به گفتار مناسب از ویژگی های این روش آموزشی است و توان بخشی کودک با همکاری متخصصین در کنار والدین صورت می گیرد
روحانی با اشاره به اینکه بالغ بر نود درصد از نوآموزان این مرکز به مدارس عادی راه می یابند تصریح کرد : سطوح آموزشی در مقطع پیش دبستانی ۱۳ سطح می باشد که نوآموز پس از گذراندن این ۱۳ سطح وارد مقطع ابتدایی عادی می شود و به صورت فراگیر آموزش می بیند
وی خاطرنشان کرد :کاهش آمار دانش آموزان مدارس ویژه در دوره های تحصیلی متوسطه نشان از عملکرد مطلوب پیش دبستان و دوره ابتدایی مدارس ویژه شنوایی در آماده سازی و هدایت دانش آموزان با آسیب شنوایی به سمت مدارس عمومی (عادی) می باشد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان تصریح کرد : نمونه کار تیمی را می توان در مدارس پیش دبستانی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مشاهده نمود به گونه ای که حضور و فعالیت مدیر، معاون ،گفتار درمان ،شنوایی شناس ، مربی و آموزگار،مشاورین و اولیا نماد یککار تیمی موفق در آموزش هستند.
شایان ذکر است بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز با آسیب شنوایی تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی می باشند که از این تعداد حدود ۸۰۰ دانشآموز با آسیب شنوایی در مدرسه خاص استثنایی استان مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند.