با حضور مدیران آموزش وپرورش استثنایی کردستان؛
کارگاه آموزشی کوچینگ؛ از مدیریت تا رهبری در کردستان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان، کارگاه آموزشی کوچینگ مدیریت ورهبری با رویکرد توسعه شخصی وسازمانی پیش از ظهر امروز با حضور مدیران مدارس استثنایی ومدیران مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخله بهنگام رشدی وتربیتی استان در محل پارک علم وفناوری کردستان برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: مدیریت فی نفسه جذاب، منزلت آفرین، دوست داشتنی وتلاش برانگیز است وهر کسی احتمال دارد در مسیر زندگی خود در مقام مدیریت قرار گیرد.
محمدی با بیان اینکه مدیریت یک علم است وقابل آموزش،اکتساب ویادگیری است، افزود: برای اینکه مدیری خوب و موفق باشید باید دانش ومهارتهای خود را به طور مرتب تقویت کنید.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان عنوان کرد: فلسفه وجودی هر سازمان قاعدتا رسیدن به هدف است و اهداف سازمانی مادامی که فعالیتهای مفید انجام نگیرد محقق نمیشود و فعالیتهای مفید زمانی انجام میپذیرد که سازمان در جهت رشد و توسعه باشد که آن هم توسط نیروی کارآمد وحرفهایی حاصل میشود که از آموزش مداوم بهرهمند باشد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه امروزه سازمانهایی پیشرو محسوب میشوند که به امر توسعه و آموزش نیروی انسانی تأکید و اهتمام دارند، گفت: هدف از آموزش نیروی انسانی افزایش کارآیی نیروی انسانی از طریق پر کردن شکاف بین سازمان وکارکنان است.
محمدی آموزش وپرورش استثنایی را متولی آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد وافزود: آموزش وپرورش استثنایی تخصصی ترین وعلمی ترین بخش آموزش وپرورش است که فعالیت در آن سواد تخصصی ومهارت های خاصی را می طلبد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه قانون تشکیل سازمان آموزش وپرورش استثنایی به سال ۱۳۶۹ برمی گردد، اظهار کرد: آموزش وپرورش استثنایی علاوه بر ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، تربیتی، حمایتی وتوانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه در جهت پیشگیری از بروز ناتوانی های این طیف هم خدماتی ویژه تلاش می کند.
محمدی با اشاره به فعالیت ۵40 نفر از عوامل اجرایی وآموزشی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: ۷۷ مدرسه مستقل وضمیمه استثنایی به حدود یک هزار و 500 دانش آموز با نیاز ویژه خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می کنند.
وی افزود: ۵۸۹ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر ( با بهره هوشی عادی) نیز در مدارس عادی و با بهره مندی از خدمات آموزشی، پرورشی،توانبخشی وحمایتی آموزش وپرورش استثنایی استان تحصیل میکنند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه گفت: 20 مدیر مستقل، 22 مدیر آموزگار و 2مدیر کلاس ضمیمه استثنایی همراه با 20 مدیر مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی ومداخله بهنگام رشدی وتربیتی در آموزش وپرورش استثنایی استان فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: آموزش وپرورش استثنایی مسئولیت توانبخشی تعلیم وتربیت کودکان ودانش آموزان استثنایی استان در 10 طیف کم توان ذهنی، آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، اختلال جسمی حرکتی،اختلال هیجانی رفتاری، مشکلات ویژه یادگیری، چند معلولیتی، اختلال توجه(بیش فعالی)، آسیب گفتار وزبان واتیسم را برعهده دارد.
در ادامه این کارگاه جامع وکاربردی آموزشی عادل صلواتی، کوچ حرفه ای توسعه شخصی وسازمانی وکیومرث احمدی، مستر کوچ حرفه ای توسعه شخصی وسازمانی، آشنایی با مفهوم کوچینگ ونقش آن در مدیریت آموزشی، بررسی تکنیک ها ومدل های روز کوچینگ ونقش آن در خودتوانمندسازی وارتقای عملکرد فردی وسازمانی، کوچینگ و اصول آن، مراحل فرآیند کوچینگ، مهارت های گوش دادن فعال، مهارت های پرسشگری قدرتمند، مهارت های بازخورد دادن، مهارت های ایجاد انگیزه ومهارت های رهبری و ...
را که به مدیران کمک می کند تا مهارت های کوچینگ خود را توسعه دهند و از آن ها برای ایجاد تأثیر مثبت بر سازمان خود استفاده کنند را تشریح کردند.