رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان اعلام کرد:
۱۰۲ دانش آموز نابینا وکم بینا درمدارس کردستان تحصیل می کنند
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۰۲دانش آموز آسیب دیده بینایی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی وتوانبخشی آموزش وپرورش استثنایی استان استفاده می کنند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان؛ به نقل از روابط عمومی اداره آموزش وپرورش استثنایی؛ اقبال خانی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان پیش از ظهر امروز در آستانه فرارسیدن ۲۳ مهرماه(۱۵ اکتبر) روز جهانی عصای سفید در بازدید از مدرسه استثنایی توکل شهرستان سنندج ودیدار با دانش آموزان دارای آسیب بینایی گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۰۲ دانش آموز کم بینا ونابینادر مدارس استثنایی و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل می باشند .
وی با اشاره به " دسترسی نابینایان به فناوری های نوین زمینه ساز فرصت های برابر " بعنوان شعار روز عصای سفید گفت: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا وکم بینا و آگاه سازی جامعه می توان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید بر اهمیت توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی،افزود: پیام اصلی روز ایمنی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات بهحق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم، پویا و شکوفا است.
خانی با اشاره به اهمیت پیشگیری از معلولیت ها اظهارداشت: در برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان تعداد ۹۲۶ نفر نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع یافتند.
وی اضافه کرد: از این تعداد ۲۹۸ نفر نیاز به عینک نداشتند، ۳۳۱نفر نیاز به عینک، ۱۰۸ نفر درمان آمبلیوپی، ۱۹ نفر درمان دارویی-جراحی، ۸ نفر وسایل کمک بینایی و ۴ نفر هم دارای اختلال بینایی شدید استثنایی تشخیص داده شدند.
خانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را عهده داراست، یادآور شد: آموزش باید بر مبنای ظرفیت دانشآموزان باشد، چرا که هر دانشآموز نیازهای مخصوص به خودرا دارد و بر اساس همین نیازها باید آموزشهای لازم را دریافت کند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیت ها، توانمندی ها و شان و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره گیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.
خانی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: آموزش وپرورش استثنایی با توسعه کمی وکیفی آموزش تلفیقی وفراگیر تلاش می کند که دانشآموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.
گفتنی است همزمان با گرامیداشت برنامه های روز جهانی نابینایان کارکنان دارای آسیب بینایی شاغل در اداره آموزش وپرورش استثنایی استان تجلیل شدند، همچنین رئیس این حوزه در تماس تلفنی با تعدادی از معلمان نابینا شاغل در مدارس استثنایی استان از زحمات و تلاش آنان قدردانی شد.
