• انتشار: 1399/11/14 - 16:06
  • تعداد بازدید: 1244
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر حسینی در مراسم بزرگداشت مقام زن و روز مادر تأکید کرد؛

حضور 65 درصدی معلمان زن در آموزش‌وپرورش استثنایی ظرفیت بی بدیلی برای تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، اعضای شورای معاونین و زنان شاغل در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نشست بزرگداشت مقام زن و روز مادر در سالن جلسات سازمان برگزار شد

3976.mp3 حضور 65 درصدی معلمان زن در آموزش‌وپرورش استثنایی ظرفیت بی بدیلی برای تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن گرامیداشت دهه فجر، میلاد حضرت زهرا (س)، تولد حضرت امام (ره) و روز زن و مادر و با تأکید بر اینکه امید است همه بتوانیم در پاسداشت مقام زن و نقش الگویی حضرت زهرا موفق باشیم اظهار کرد: زنان در عرصه‌های زندگی منشأ ثمرات بی‌شماری بوده و هستند اما گاهی اوقات حضور زنان در جامعه با محدودیت‌هایی مواجه است که این محدودیت‌ها شیشه‌ای هستند و دیده می‌شوند و باید این محدودیت‌ها را بزداییم.

وی با بیان اینکه در جوامع دیگر نگاه به زن محدودیت آفرین و یا نگاه جنسیت گرایی تخصیصی است اظهار کرد: نگاه درست به زنان توانمندسازی مبتنی بر فرصت آفرینی است که انقلاب اسلامی نیز مروج این نگاه دینی و اسلامی است.

 حسینی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نهاد اجتماعی در جامعه خانواده است اظهار کرد: این نهاد پایدارترین، عمومی‌ترین و اثرگذارترین نهاد اجتماعی است و بخش عمده‌ای از ویژگی‌های انسان در دوران کودکی و در دل خانواده شکل می‌گیرد

وی با تأکید بر اینکه به لحاظ کیفیت و کمیت رابطه با خانواده هیچ نهادی نمی‌تواند جایگزین ارتباط با خانواده شود، گفت: بیشترین ارتباط انسان با خانواده است، طول رابطه در خانواده بیشتر از هر نهادی است و شدت رابطه در خانواده از همه بیشتر است لذا تمام شاخص‌های کمی در خانواده بیشترین ظهور را دارد.

 حسینی با بیان انواع ارتباط در جامعه گفت: نوعی از رابطه در جامعه، رابطه اقتصادی مبتنی بر سود و زیان است که این نوع ارتباط منجر به توسعه می‌شود. نوعی دیگر از رابطه، ارتباط اجتماعی است که بر اساس نقش‌ها شکل می‌گیرد و هر دو این ارتباطات از الزامات جامعه است.

وی افزود: نوعی دیگر از ارتباط، رابطه عاطفی است که مبتنی بر نقش و سود و زیان نیست بلکه ارتباطی همه‌جانبه و عمیق است و میزان اثرگذاری آن از دو رابطه دیگر بیشتر است.

وی تصریح کرد: رابطه انسان‌ها با خانواده به لحاظ کیفی از نوع رابطه عاطفی است و چه در ارتباط کیفی و چه ارتباط کمی با خانواده زنان و مادران بیشترین نقش را ایفا می‌کنند.

 حسینی با تأکید بر اینکه کانون رابطه عاطفی در خانواده زنان هستند: اظهار کرد: زنان اثرگذارترین نقش را در خانواده و جامعه دارند و باید همواره این نقش را متذکر شویم.

معاون وزیر در ادامه با واکاوی نظریه تشریح یا واگیری اجتماعی در حوزه خانواده اظهار کرد: بر اساس نظریه تشریح و واگیری اجتماعی ۹۰درصد سلامت و سعادت و شقاوت و ناهنجاری‌ها در جامعه به نوع ارتباطات در درون خانواده وابستگی دارد و ساختن جامعه‌ای سالم به ساختن خانواده برمی‌گردد که در این میان بازهم نقش زنان و مادران در ساختن خانواده از همه پررنگ‌تر است.

وی افزود: با ظهور و بروز تکنولوژی‌های جدید، تحولات زیادی در خانواده‌ها رخ‌داده است و مادران و زنان خانواده به‌عنوان ستون اصلی خانواده، نقش اساسی در حفظ هویت دینی و مقابله با آسیب‌ها را دارند.

 معاون وزیر با بیان اینکه در خانواده‌های امروزی با مفهوم بار اضافی مواجه هستیم اظهار کرد: برخی از نهادهای بیرون از خانواده نقش خود را به‌درستی ایفا نمی‌کنند که این نقش بر دوش خانواده می‌افتد و نقش زنان در کاهش و تسهیل این بار اضافی چشمگیر است.

حسینی با بیان اینکه در عصر جدید با مفهوم ریزش دیوارها در خانواده مواجه هستیم، گفت: تکنولوژی حریم خانواده را شکسته است و خانه تبدیل به اقامتگاه و رستوران شده است. همچنین انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی را باید خانواده انجام دهد و تکنولوژی جای آن را گرفته است و لذا با گسست نسلی مواجه شده‌ایم که زنان به‌عنوان عضو تأثیرگذار خانواده می‌توانند مانع از گسست نسلی شوند.

وی گفت: نقش زنان و مادران برای صیانت از فرزندان در برابر آسیب‌های اجتماعی بی‌بدیل است و زنان و مادران در تصحیح الگوهای رابطه فرزندان با والدین می‌توانند اثرگذار باشند.

حسینی خانواده را به سه دسته پرآشوب، خاموش و متعادل تقسیم کرد و افزود: تأکید دین اسلام بر خانواده متعادل است و نقش‌زن در ایجاد خانواده متعادل بی‌نظیر است.

و با بیان اینکه از بعد رابطه والدین با فرزندان چهار نوع رابطه خانواده آسان‌گیر، سخت‌گیر، بی‌تفاوت و خانواده مقتدر داریم افزود: خانواده مقتدر به مقدار لازم به نیازها پاسخ می‌دهد و طرح و برنامه برای تربیت فرزندان دارد و بازهم نقش اصلی در شکل‌دادن خانواده مقتدر را زنان بازی می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه با تأکید بر اینکه نقش‌زن در آموزش‌وپرورش نیز بی‌بدیل است گفت: تعلیم‌وتربیت مادرانه اثربخش‌ترین نوع تعلیم‌وتربیت است و با همین رویکرد در حال حاضر ۶۹ درصد پرسنل آموزش‌وپرورش را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در پایان گفت: ۱۵ هزار و ۴۰۹ نفر از همکاران آموزش‌وپرورش استثنایی معادل با 65 درصد را زنان تشکیل می‌دهند که ظرفیت بی بدیلی برای آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند.

شایان‌ذکر است در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد بهشتی، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش نیز به بیان ویژگی‌های حضرت زهرا (س) و حضرت امام خمینی (ره) پرداخت.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3976
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید