• انتشار: 1402/07/05 - 09:48
  • تعداد بازدید: 1557
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
دکتر طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما:

آغاز «سنجش سلامت» نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ مدرسه می‌روند

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، از جذب حدود ۷۰۰ آموزگار استثنایی خبر داد و اعلام کرد که پس از برگزاری آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان، حدوداً از دی و بهمن سال جاری، نیروهای جدید کار درمانگر و گفتار درمانگر می‌توانند در مراکز و مدارس استثنایی مشغول به کار شوند

7975.mp3 آغاز «سنجش سلامت» نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ مدرسه می‌روند

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی،   حمید طریفی حسینی  با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، اظهار کرد: برای اولین بار سازمان اداری و استخدامی هزار ردیف اختصاصی برای استخدام کاردرمان و گفتاردرمان در اختیار ما قرار داد.

وی بابیان اینکه ما در حال حاضر حدود ۶۵۰ نیروی توان‌ بخشی شامل کار درمانگر، گفتار درمانگر، بینایی سنجش، شنوایی‌ سنج و فیزیوتراپ مستقر در مدارس استثنایی داریم، توضیح داد: این نیروها طی سال‌ های  خیلی دور استخدام شدند و شاید آخرین استخدام ما به دو دهه قبل باز می‌ گردد؛ اکثر این نیروها در حال بازنشستگی هستند. در حال حاضر تقریباً دو برابر وضع موجود ردیف استخدام به ما داده‌ اند.

برگزاری  آزمون  استخدامی مربی امور آموزش معلولان ۲۰ یا ۲۱ مهر

رئیس سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی کشور، افزود: فراخوان آزمون انجام و مهلت ثبت‌ نام آن تمام شد. آزمون  استخدامی مربی امور آموزش معلولان ۲۰ یا ۲۱ مهر برگزار می‌ شود و طی دو الی سه ماه آینده فرآیند جذب این نیروها انجام می‌ شود. نهایتاً از دی و بهمن‌ ماه این نیروها می‌ توانند به دانش‌ آموزان خدمات توان‌ بخشی ارائه دهند. امیدواریم بتوانیم تمام هزار سهمیه‌ ای که به ما دادند را به طور کامل جذب کنیم.

معاون وزیر آموزش‌ وپرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره جذب آموزگار استثنایی برای سال تحصیلی جاری نیز گفت: حدود ۲۳۳۲ نفر ردیف استخدامی برای جذب آموزگار استثنایی داشتیم که نتایج آن اعلام شد و حدود ۷۰۰ نفر نیز نیروی متخصص از این طریق به مدارس استثنایی ما اضافه می‌ شود.

رایگان بودن ایاب ذهاب دانش‌ آموزان استثنایی تازه تصویب شده است و باید الزامات و مقدمات کار فراهم شود

طریفی در بخش دیگر سخنان خود درباره رایگان شدن ایاب‌ وذهاب دانش‌ آموزان استثنایی، توضیح داد: برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور مسئله ایاب ذهاب دانش‌ آموزان استثنایی در  کنار توسعه حمل‌ ونقل و ناوگان درون‌ شهری دیده شد. در این راستا منابعی را در اختیار شهرداری‌ های کشور قرار دادند تا بتوانند ایاب ذهاب رایگان دانش‌ آموزان استثنایی کشور را انجام دهند.

وی ادامه داد: امسال بعد از حدود ۱۵ سال، آیین‌ نامه اجرایی حمل‌ ونقل دانش‌ آموزان کشور که هیئت دولت آن را تصویب کرد، موردبازنگری قرار گرفت. در این آیین‌ نامه مسئله حمل‌ ونقل، ایمنی، مناسب‌ سازی شدن و رایگان شدن حمل‌ ونقل دانش‌ آموزان استثنایی دیده‌ شده است تا هم دولت منابعی را در اختیار بگذارد و هم شهرداری از طریق منابعی که در اختیار دارد بتوانند این کار ایاب ذهاب رایگان دانش‌ آموزان را انجام دهند. به‌ صورت تدریجی دستگاه‌ های ذی‌ ربط به‌ ویژه شهرداری‌ ها در جریان این موضوع قرار گرفتند.

رئیس سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی کشور، بابیان اینکه از ۳ مهرماه کار سرویس‌ دهی رایگان دانش‌ آموزان  استثنایی در سطح تهران توسط شهرداری تهران شروع‌ شده است، افزود: ان‌ شاءالله به‌ تدریج در روزهای آینده به‌ صورت کامل همه مدارس شهر تهران این خدمت را می‌ گیرند و در سایر شهرها هم شهرداری‌ ها پای کار آمده‌ اند. این مصوبه تازه تصویب شده است، ما باید الزامات و مقدمات کار را فراهم کنیم.

معاون وزیر آموزش‌ وپرورش گفت: بخشی از منابع مالی این امر را سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی کشور  پرداخت می‌ کند و منابعی هم در اختیار مدارس  به‌ ویژه در شهرهای کوچک و مناطق محروم قرار داده می‌ شود چراکه ممکن است عمدتاً شهردارها نتوانند به این زودی‌ ها خود را با  این آیین‌ نامه جدید هماهنگ کنند. ما کمک می‌ کنیم اما این امر دوره گذاری دارد و در این شش  ماه انتهایی سال باید این کار را مدیریت کنیم.

طریفی بابیان اینکه در قانون بودجه سال آینده منابع مالی لازم برای ایاب‌ وذهاب دانش‌ آموزان استثنایی دیده می‌ شود افزود: به‌ تدریج باید این کار اتفاق افتد. ممکن است دوره گذار چندماهه را داشته باشیم اما کمک‌ هزینه‌ هایی در اختیار مدارس قرار می‌ گیرد و خود مدرسه با خانواده‌ ها هماهنگی‌ ها را می‌ دهد.

وی تأکید کرد: در بحث  ایاب‌ وذهاب فقط مسئله رایگان بودن مطرح نیست، بلکه بحث ایمن و مناسب‌ سازی و در دسترس بودن نیز مطرح است. اگر به سطحی برسیم که ناوگان حمل‌ ونقل درون‌ شهری ما مناسب‌ سازی شده باشد و ایمنی لازم را داشته باشد، دیگر حتی نیازی به سرویس اختصاصی هم نداریم ولی تا آن زمان باید از طریق این کمک‌ هزینه‌ ها این اتفاق را رقم بزنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود بابیان اینکه سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی کشور وظیفه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و توان‌ بخشی به دانش‌ آموزان گروه هدف خود را دارد، تصریح کرد: ما به ۱۰ گروه از دانش‌ آموزان دارای معلولیت یا دانش‌ آموزانی که به نحوی اختلالاتی دارند خدمات ارائه می‌ دهیم. ما حدود ۱۰۵ هزار دانش‌ آموز در شش گروه معلولیت شامل دانش‌ آموزان با آسیب بینایی، شنوایی، معلولان جسمی و حرکتی، دانش‌ آموزان با طیف اتیسم، چند معلولیتی و کم‌ توان ذهنی داریم که بخشی از این‌ ها در مدارس خاص استثنایی و بخشی در مدارس عادی تحصیل می‌ کنند.

رئیس سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی کشور، ادامه داد: در کنار این دانش‌ آموزان، دانش‌ آموزانی داریم که در مدارس عادی در حال تحصیل هستند اما دارای اختلالاتی مثل یادگیری ویژه، نقص توجه بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار و یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند. درواقع ما دو پنجره ارائه خدمت در سطح مناطق داریم که یکی مدارس استثنایی ما هستند و دیگری مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌ بخشی و مداخله به هنگام هستند.

به گفته طیفی در صورت وجود شرایط لازم، اولویت با تحصیل دانش‌ آموزان استثنایی در مدارس عادی است و در حال حاضر حدود ۲۲ هزار نفر از دانش‌ آموزان شامل دانش‌ آموزان با آسیب بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی و حرکتی در مدارس عادی و در کنار بچه‌ ها عادی تحصیل می‌ کنند.

معاون وزیر آموزش‌ وپرورش، یادآور شد: ما به دو گروه از دانش‌ آموزان خدمات ارائه می‌ دهیم. یک گروه از بچه‌ ها دارای « هوش‌ بهر» عادی هستند. برنامه درسی این گروه از بچه‌ ها همان برنامه درسی بچه‌ های عادی است و ما فقط کارهای مناسب‌ سازی را برای این دسته از دانش‌ آموزان انجام می‌ دهیم برای مثال کتب درسی را برای بچه‌ های نابینا تبدیل به خط بریل می‌ کنیم. حدود ۲۰۰۰ دانش‌ آموز داریم که کتب آن‌ ها به خط بریل است. حدود ۲۳ هزار جلد کتاب را در قالب ۱۹۵ عنوان کتاب مناسب‌ سازی می‌ کنیم که محتوای آن محتوای کتب بچه‌ های عادی است و یا اینکه کتب را برای بچه‌ های نابینا صوتی می‌ کنیم. همچنین فضای آموزشی را هم برای این بچه‌ ها مناسب‌ سازی می‌ کنیم و هم معلمان را آموزش می‌ دهیم تا واجد توانمندی برای کار با این بچه‌ ها باشند.

وی همچنین این را هم گفت که رویکرد سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی بر این است که تا جای ممکن بچه‌ های دارای هوش‌ بهر عادی در مدارس عادی درس بخوانند که هم از باب رفت‌ وآمد آن‌ ها به مدرسه راحت‌ تر است و هم به لحاظ فضای اجتماعی مناسب است که این دانش‌ آموزان در کنار بچه‌ های عادی و با آن‌ ها در تعامل باشند.

طریفی در بخش دیگر سخنان خود بابیان اینکه هدف اول اساسنامه سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی کشور توان‌ بخشی دانش‌ آموزان استثنایی است، گفت: یکی از مهم‌ ترین اهداف ما در سامان پیشگیری و مداخله به هنگام است. ما پیشگیری سطح یک، دو و سه داریم و در بحث مداخله به هنگام هم برای اینکه از بروز معلولیت‌ های ثانویه و یا تشدید معلولیت‌ ها جلوگیری کنیم، فعالیت می‌ کنیم. امسال شاهد راه‌ اندازی مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌ بخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی بودیم. قبلاً این مراکز را نداشتیم. در سال‌ های قبل مراکز آموزشی و توان‌ بخشی مشکلات ویژه یادگیری را داشتیم که فقط بچه‌ هایی که اختلال یادگیری داشتند و در مدارس عادی و ابتدایی تحصیل می‌ کردند می‌ توانستند با مراجعه به این مراکز به‌ صورت هفتگی یکی دو خدمت دریافت کنند. ما این مراکز را به مراکز جامع تبدیل کردیم و از طرفی سن پذیرش را به پیش‌ دبستانی تقلیل دادیم.

پوشش آموزشی کودکان در معرض خطر معلولیت و اختلال زبانی و گفتاری در دوره پیش‌ دبستانی 

رئیس سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی کشور بیان کرد: علیرغم اینکه پیش‌ دبستانی در حال حاضر به‌ صورت غیردولتی اداره می‌ شود، گفتیم بچه‌ هایی که در معرض خطر معلولیت و در معرض اختلال هستند، باید از سن طلایی رشد یعنی از دوره پیش‌ دبستانی در این مراکز پذیرش شوند. اختلالات دیگری را هم مثل نقص توجه بیش فعالی و یا آسیب زبان و گفتار به گروه هدف این مراکز اضافه کردیم. یا بچه‌ هایی که مقداری از لحاظ توانایی ذهنی نسبت به بچه‌ های عادی نیاز به حمایت‌ های بیشتری در فرآیند یادگیری دارند را تحت پوشش این مراکز قرار دادیم. این دانش‌ آموزان را تحت عنوان دانش‌ آموزان نیازمند توجه خاص آموزشی می‌ شناسیم. وظایف دیگری ازجمله سنجش بدو ورود دبستان را هم به این مراکز دادیم.

به گفته معاون وزیر آموزش‌ وپرورش یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌ آموز کلاس اولی سالانه در بدو ورود به دبستان مورد سنجش بینایی، شنوایی، بهداشت و آمادگی تحصیلی و توانایی ذهنی و هوشی قرار می‌ گیرند.

آغاز سنجش سلامت نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ وارد مدرسه خواهند شد

وی در ادامه خبر داد: تاکنون سنجش سلامت را قبل ورود به دبستان انجام می‌ دادیم اما امسال سنجش سلامت کودکان را به ۴ سالگی تعمیم دادیم. همچنین از مهر جاری سنجش نوآموزان سال آینده که مهر ۱۴۰۳ وارد مدرسه می‌ شوند را آغاز کردیم. این تحول از باب رویکرد مداخله به هنگام انجام می‌ دهیم.

طریفی بابیان اینکه در مراکز جامع خود تحولی ایجاد کردیم و گروه جدیدی از اختلالات هستند که به جمع خدمات این مراکز جامع اضافه شده‌ اند، اظهار کرد: از دیگر اقدامات ما معطوف به عوامل اجرایی انجام سنجش سلامت است که همگی عوامل سازمان هستند و این در حالی است که تا پیش‌ ازاین عوامل از خارج از آموزش‌ وپرورش به کار گرفته می‌ شدند. همه عوامل ما حداقل فوق‌ لیسانس یا دکترای روانشناسی و مشاوره دارند و کار سنجش را انجام می‌ دهند.

معاون وزیر آموزش‌ وپرورش بابیان اینکه ما دو مرحله سنجش سلامت مقدماتی و تخصصی داریم، افزود: تقریباً نصف فرآیند سنجش امسال در مراکز جامع ما و در طول تابستان انجام شد و نصف دیگر آن در طول سال تحصیلی انجام شد. درواقع فرآیند سنجش امسال را از آذر سال قبل شروع کردیم و این باعث شد ۵۰ درصد ارجاعات ما به مرحله تخصصی سنجش کاهش یابد. امسال ابزارهای دقیق‌ تری در مرحله تست مقدماتی داشتیم و نیازی به ارجاع دانش‌ آموزان به تست تخصصی نبود.

رئیس سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی کشور بابیان اینکه در هر منطقه آموزشی قرار است حداقل یک مرکز جامع سنجش، آموزش، توان‌ بخشی و مداخله به هنگام داشته باشیم، اظهار کرد: این مراکز هم بچه‌ ها را از باب سنجش بدو ورود مورد ارزیابی قرار می‌ دهد و هم بچه‌ هایی که دارای اختلال یادگیری، نقص توجه بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار و یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند و در مدارس عادی تحصیل می‌ کنند، گروه هدف این مراکز هستند.

۵ تا ۱۰ درصد محصلان مدارس عادی دارای اختلال یادگیری هستند

طریفی بابیان اینکه بین ۵ تا ۱۰ درصد بچه‌ هایی که در مدارس عادی تحصیل می‌ کنند دارای اختلال یادگیری هستند که باید به‌ موقع برای آن مداخله شود، گفت: دانش‌ آموز دارای اختلال یادگیری در همه درس‌ ها خوب است و حتی ممکن است IQ خیلی سطح بالایی هم داشته باشد اما در برخی آیتم‌ ها مثلاً در ریاضی یا دیکته مشکلات خاصی و غلط‌ های املایی خاصی داشته باشد که این به اختلال عصبی و تحولی ریشه‌ دار در تحول و رشد مغز باز می‌ گردد. راهکار درمان چنین دانش‌ آموزی با روش‌ های عادی معلم و سر کلاس حل نمی‌ شود و باید برای درمان به این مراکز مراجعه کند. همچنین تاکنون بچه‌ های دارای نقص توجه بیش فعالی با مراجعه به روان‌ پزشک دارو مصرف می‌ کردند اما ما می‌ گوییم این بچه‌ ها هم باید در این مراکز به‌ صورت ریشه‌ ای مشکلات خود را حل کنند.

وی در پایان سخنان خود بابیان اینکه در این مراکز جامع، نظام ارجاع نظیر نظام ارجاع پزشک خانواده وجود دارد، بیان کرد: در سطح یک این نظام ارجاع غربالگری و مداخله مختصر را معلم در کلاس درس انجام می‌ دهد. حدود ۸۰۰ مدرس را در طول تابستان آموزش دادیم تا مدرسین حدود ۳۶۰ هزار معلمان ابتدایی را در مدارس مناطق کشور آموزش دهند این‌ گونه از شدت مشکلات تحصیلی دانش‌ آموزان جلوگیری می‌ کنیم.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 7975
کلمات کلیدی
حسین محمدی

حسین محمدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید