دکتر طریفی حسینی در نشست با مدیران مدارس آموزش و پرورش استثنایی کردستان تأکید کرد؛
ارتقای "مدیریت آموزشگاهی" مهمترین رکن و ستون تحول در برنامه تحولی "نظام آموزش و پرورش استثنایی" است
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با مدیران مدارس استثنایی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری استان کردستان که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش کردستان بهصورت مجازی برگزار شد، تأکید کرد: ارتقای "مدیریت آموزشگاهی" مهمترین رکن و ستون تحول در برنامه تحولی "نظام آموزش و پرورش استثنایی" است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه گفت: در سیاستهای تحولی جدید آموزش و پرورش استثنایی مدیران مدارس باید بهعنوان مهمترین رکن تحول در نظام تعلیم و تربیت شرایط را در مدارس بهگونهای فراهم کنند که معلمان برنامههای تحولی خود را در کلاس درس پیاده کنند و در همین راستا در برنامه تحولی چهار ساله سازمان آموزش و پرورش استثنایی موضوع توانمندسازی، انگیزهبخشی و تفویض اختیار به مدیران مدارس استثنایی دیده شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه رویکرد آموزش و پروش استثنایی این است که مدیریت آموزشگاهی به سمت یک الگوی مشارکتی پیش رود، گفت: در این الگوی مشارکتی همه ارکان تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین بر روی آنها تأکید شده است، در مدیریت و امور اداره مدرسه نقش آفرین خواهند بود.
طریفی حسینی در ادامه با بیان اینکه ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح ملی و استانی بهخوبی دیده شده است اما در سطح شهرستانها و مناطق ساختار مناسب آن دیده نشده است، بیان داشت: مدیران مدارس نیازمند تعامل توأمان با ادارات آموزش و پرورش عادی و آموزش و پرورش استثنایی هستند.
وی افزود: مدیران مدارس باید با تفکر راهبردی، مشارکت حداکثری و برنامهریزی زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را فراهم کنند و با استفاده از ظرفیت آییننامه اجرایی مدارس در مدیریت محلی نقشآفرینی کنند.
معاون وزیر یکی از اولویتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی را ایجاد هماهنگی و همافزایی درون و برون دستگاهی دانست و گفت: برای ارائه خدمات توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه باید تقسیم کار ملی صورت بگیرد و از خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، سازمان بهزیستی و بیمه ها برای ارائه این خدمات استفاده شود.
وی در خصوص کمبود نیروی توانبخشی و فضای آموزشی گفت: آییننامه ضوابط درجهبندی مدارس استثنایی تدوین شده است تا از این طریق مشکل جذب نیروهای توانبخشی حل شود و موضوع کمبود فضای آموزشی از طریق سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در حال پیگیری است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از برنامههای این سازمان ارتقای مأموریتی "مراکز مشکلات ویژه یادگیری" است، گفت: با مصوبه شورای آموزش و پروش استثنایی سه گروه "دانش آموزان با اختلال بیش فعالی و نقص توجه"، "دانش آموزان دارای مشکلات گفتاری" و "دانش آموزان طیف اتیسم بهعنوان یک گروه مستقل" تحت پوشش این سازمان قرار خواهند گفت و با توسعه مأموریتی مراکز مشکلات ویژه یادگیری میتوان خدماتی به این گروه از دانش آموزان ارائه داد.
وی در پایان خواستار هماهنگی هرچه بیشتر آموزش و پرورش عادی با آموزش و پرورش استثنایی شد و گفت: رسالت آموزش و پرورش استثنایی پرداختن به امور تخصصی آموزشی، توانبخشی و پرورشی است و شرط موفقیت در این رسالت همکاری و تعامل نزدیک ادارات آموزش و پرورش استانها و شهرستان ها با ادارات آموزش و پرورش استثنایی و مدارس استثنایی است.
نظر دهید