• انتشار: 1401/06/18 - 13:00
  • تعداد بازدید: 1655
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر طریفی حسینی در دومین گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سال 1401 :

استقرار مدل حکمرانی مردم پایه، یکپارچه، شبکه ای، هوشمند و داده مبنا در آموزش و پرورش استثنایی

6415.mp3 استقرار مدل حکمرانی مردم پایه، یکپارچه، شبکه ای، هوشمند و داده مبنا در آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر طریفی حسینی در دومین گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سال 1401، هدف از تشکیل این گردهمایی دو روزه را ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین سیاست ها و برنامه های تحولی و اجرایی آموزش و پرورش استثنایی با سایر بخش های آموزش و پرورش و دستگاه های همکار در محیط پیرامونی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مرور فعالیت ها و اقدامات سرآمد و تحولی این سازمان و پیگیری سیاست ها و برنامه های اجرایی حوزه آموزش و پرورش استثنایی در آستانه بازگشایی مدارس و اجرای مطلوب پروژه مهر بیان کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن تاکید بر ضرورت همسوسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی در همسویی با اصول، ارزش ها و انتظارات دولت مردمی و وزارت آموزش و پرورش، از اقدام در جهت اصلاحات اساسی و بازمهندسی در نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی بر پایه این امور خبر داد. وی همچنین با برشمردن برخی از مبانی هستی شناختی و انسان شناختی تعلیم و تربیت اسلامی لزوم هماهنگی میان مبانی و مختصات مدل حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی با مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یادآور شد و بر یکپارچگی و وحدت در مبانی و اصول، اهداف، ماموریت ها، سیاست های کلان و اصول تعلیم و تربیت در کلیه بخش های وزارت آموزش و پرورش به عنوان سیاست محوری در سطح راهبردی و امکان پذیرش تنوع و تکثر در سیاست های اجرایی و روش ها در لایه های فنی و تاکتیکی نظام حکمرانی نظام آموزش و پرورش تاکید کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با برشمردن برخی از اقدامات سرآمد و تحولی صورت گرفته در ماه های اخیر، پیرامون اصلاح نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی برخی از مهمترین ویژگی ها و مختصات مدل حکمرانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوره تحولی آن را بر شمرد. وی حکمرانی مردم پایه و مردمی سازی امور آموزش و پرورش استثنایی و مردمی بودن و در میان مردم بودن مدیران را به عنوان اولین ویژگی الگوی جدید حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی یاد کرد و ضرورت توجه به جلب رضایت مردم در ارایه خدمات را متذکر شد.

طریفی حسینی، داده مبنا کردن فرایندهای سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری را از دیگر ویژگی های این مدل حکمرانی برشمرد و از طراحی نظام شاخص های کلیدی خاص آموزش و پرورش استثنایی و انجام برنامه ریزی های لازم به منظور استقرار سامانه پایش و کنترل کیفیت و عملکرد آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر این شاخص ها در جهت دستیابی به یک نظام حمایت از تصمیم (DSS)، در آموزش  و پرورش استثنایی خبر داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش حکمرانی هوشمند را یکی دیگر از ویژگی های مدل حکمرانی جدید آموزش و پرورش استثنایی برشمرد و برنامه ریزی عملیاتی ماموریت گرا و معطوف به اهداف، حساسیت و توجه ویژه نسبت به اولویت ها، نقاط اهرمی و گلوگاهی آموزش و پرورش استثنایی و در نهایت فناوری پایه کردن و سامانه سپاری امور و فعالیت های کاری و حوزه های خدمتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را از ویژگی های بعد هوشمندی این مدل حکمرانی برشمرد.

طریفی حسینی توجه به حکمرانی یکپارچه و فراگیر و مناسب سازی و همسوسازی امور و فرایندهای نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی با سایر ارکان و بخش های نظام کلان حکمرانی آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار داد و از آماده سازی یک بسته سیاستی به منظور تدقیق ماموریت ها، امور، وظایف، فعالیت ها در سطوح مختلف آموزش و پرورش استثنایی به ویژه در لایه های استانی و منطقه ای خبر داد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش بر لزوم توجه به حکمرانی شبکه ای به عنوان یکی دیگر از ویژگی های الگوی حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی و بر ضرورت تشکیل ساختارهای غیر رسمی و افقی و شبکه سازی میان مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی در زمینه موضوعات مختلف کاری و در سطوح مختلف آن تاکید کرد. وی در ادامه از اهمیت شفافیت و حاکمیت قانون و سرعت عمل در کارها و رفع بروکراسی های زائد اداری به عنوان ویژگی های دیگر این مدل حکمرانی یاد کرد.

طریفی حسینی از تخصصی سازی ماموریت ها، ساختارها و کارکردهای آموزش و پرورش استثنایی و امور فعالیت های آن به عنوان یکی دیگر از مختصات مدل حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی یاد کرد و بر لزوم نگاه تخصصی به امور ساماندهی نیروهای انسانی، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران، جذب و استخدام نیرو، ارزشیابی سالانه معلمان و مدیران، به عنوان فرایندهای کلیدی کیفیت بخش در نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد.

وی در پایان، با برشمردن برخی از اقدامات صورت گرفته به منظور بازگشایی مدارس و پروژه مهر، در خصوص بازگشایی پرشکوه مدارس در مهر ماه ابراز امیدواری کرد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 6415
کلمات کلیدی
آزاده نیاز

آزاده نیاز

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید