افتتاح جشنواره تولیدات نرمافزاری و دست ساخته های ارزیابی و مداخله در حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز با حضور معاونین وزارت آموزش و پرورش در ساری
مراسم افتتاحیه «جشنواره تولیدات نرمافزاری و دستساخته های ارزیابی و مداخله حوزه اختلال یادگیری ویژه و دیرآموز» صبح روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با حضور دکتر سالار قاسمی، معاون محترم وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، و خانم دکتر رضوان حکیمزاده، معاون محترم آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و آقای کلبادی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در شهر ساری برگزار شد. این جشنواره با هدف نمایش و ترویج دستاوردهای معلمان و متخصصان در زمینه ابزارهای نوین تشخیص و مداخله برای دانشآموزان با اختلالات یادگیری و دیرآموز برپا شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر قاسمی در این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره و تبریک هفته معلم، اظهار داشت: جهان امروز در آستانه یک انقلاب آموزشی قرار دارد و ما نیز ناگزیر به انجام اقدامات تحولی هستیم. وی سه رکن اصلی این تحول را "شخصیسازی آموزش"، "هنر مدیریت" و "معلم به عنوان راهبر آموزشی" دانست و فلسفه برگزاری جشنوارههایی مانند این را زمینهسازی برای این انقلاب آموزشی خواند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی چهار راهبرد مدیریتی این سازمان را برشمرد: "حکمرانی مشارکتمحور و شبکهای" که برگزاری این جشنواره نیز در راستای سیاستهای معاونت آموزش ابتدایی است، "مدیریت تطبیقی" با شناخت چالشها و انطباق خود، "سیاستگذاری دادهمحور" مبتنی بر شاخصها، و تبدیل سازمان به "سازمان یادگیرنده و نوآور".
دکتر قاسمی همچنین به ترندهای جهانی در آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد که شامل پارادایمهای "توانمحوری"، "فراگیرمحوری" و "عدالت اجتماعی" است و بر مواردی نظیر پایش مستمر، برنامههای چندحسی، فناوریهای کمکی، طراحی جهانی برای یادگیری، رویکردهای چندتخصصی و تحلیل دادههای آموزشی تأکید ورزید. وی مدارس استثنایی را "مأمن، ملجأ و پناهگاه اجتماعی، عاطفی و احساسی" خانوادهها و دانشآموزان با نیازهای ویژه توصیف کرد و افق سازمان را تقویت این نقش دانست.
معاون وزیر از امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت آموزش ابتدایی خبر داد و تعهدات آتی را "بازمهندسی حوزه سنجش"، "توانمندسازی نیروی انسانی"، "فراهم کردن ابزار و امکانات لازم" و "حل مشکل معلم رابط" برشمرد. وی با اشاره به تحقیقات یونسکو در خصوص تأثیر معلم باکیفیت بر کاهش بزهکاری دانشآموزان، ویژگیهای معلم در منظومه معرفتی را "عالم عامل"، "پژوهنده خلاق" و "مربی دلسوز" ذکر کرد. بخشهایی از این مراسم با اجرای سرود توسط گروه سرود ناشنوایان هنرستان صدیقه طاهره آمل همراه بود.
در ادامه مراسم، خانم دکتر حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی، ضمن قدردانی از دکتر قاسمی به جهت انگیزه، نوآوری و مدیریت ایشان، همزمانی امضای تفاهمنامه همکاری با دولت چهاردهم را مایهی خوشحالی دانست. وی بر حرکت به سمت "اصلاح روشهای آموزش و فضاهای آموزشی در راستای تحقق عدالت آموزشی" تأکید کرد.
دکتر حکیمزاده نیازهای مردمان را نعمت خدا خواند و خطاب به حاضران در این حوزه گفت: شما "معماران فرصتهای برابر" هستید. وی "عشق و صبر" را در این مسیر حیاتی دانست و اظهار داشت که این کار آموزش را به "مرزهای انسانیت" میرساند. معاون آموزش ابتدایی با اشاره به رنج و اندوه والدین دانشآموزان با نیازهای ویژه، نقش معلمان و متخصصان این حوزه را چندگانه توصیف کرد و گفت: شما هم درمانگر، هم مشاور و هم آموزشدهنده هستید و تنها الفبا را آموزش نمیدهید. وی با تقدیر از زحمات این عزیزان، تلاش آنها را "ایثار پنهان" نامید. خانم دکتر حکیمزاده در پایان آمادگی معاونت آموزش ابتدایی را برای همکاری و سهیم شدن در این کار ارزشمند اعلام کرد.

نظر دهید