• انتشار: 1401/06/29 - 13:05
  • تعداد بازدید: 726
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد:

بررسی سیاست‌های روزآمدسازی، کیفیت‌بخشی و کارآمد سازی برنامه سنجش سلامت جسمانی ‏و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان

دکتر طریفی حسینی در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ‏نوآموزان و دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ که باهدف ‏به‌روزرسانی و باز‎ ‎مهندسی در ابعاد، مؤلفه‌ها و فرایندهای اجرایی برنامه ملی سنجش و تقسیم‌کار ملی در ‏جهت افزایش کیفیت و کارآمدی این برنامه با حضور مسئولین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ‏سازمان بهزیستی و معاونت‌های مختلف وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، پس از مروری بر تاریخچه ‏برنامه ملی سنجش و ارائه گزارشی در خصوص وضعیت اجرای برنامه ملی سنجش سال تحصیلی پیش رو و ‏نتایج به‌دست‌آمده از این برنامه برخی از مهم‌ترین کارکردها و ضرورت‌های اجرای برنامه ملی سنجش را ‏برشمرد.‏

6422.mp3 بررسی سیاست‌های روزآمدسازی، کیفیت‌بخشی و کارآمد سازی برنامه سنجش سلامت جسمانی ‏و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان

  به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، نخستین جلسه شورای سیاست‌ گذاری برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان و دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌ دبستانی ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و تعیین سیاست‌ های روزآمدسازی، کیفیت‌ بخشی و کارآمد سازی این برنامه، ۲۹ شهریور به میزبانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد.

دکتر طریفی حسینی در نخستین جلسه شورای سیاست‌ گذاری سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان و دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌ دبستانی ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ که باهدف به‌ روزرسانی و باز مهندسی در ابعاد، مؤلفه‌ ها و فرایندهای اجرایی برنامه ملی سنجش و تقسیم‌ کار ملی در جهت افزایش کیفیت و کارآمدی این برنامه با حضور مسئولین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی و معاونت‌ های مختلف وزارت آموزش‌ وپرورش برگزار شد، پس از مروری بر تاریخچه برنامه ملی سنجش و ارائه گزارشی در خصوص وضعیت اجرای برنامه ملی سنجش سال تحصیلی پیش رو و نتایج به‌ دست‌ آمده از این برنامه برخی از مهم‌ ترین کارکردها و ضرورت‌ های اجرای برنامه ملی سنجش را برشمرد.

رئیس سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی با اشاره به حجم عظیم داده تولیدشده از ویژگی‌ های فردی دانش آموزان و به دست آمدن نیم‌ رخ دقیقی از ویژگی‌ های جسمانی، روانی، استعدادی و مشکلات و نیازهای دانش آموزان در فرایند اجرای برنامه سنجش و ضرورت بهره‌ گیری از این داده‌ ها در سطوح کلان و خرد نظام حکمرانی آموزش‌ وپرورش کشور، یکی از مهم‌ ترین کارکردهای برنامه ملی سنجش را کیفیت‌ بخشی و تضمین کیفیت برنامه‌ های آموزشی و پرورشی مبتنی بر شواهد و داده‌ های مربوط به ویژگی‌ های فردی دانش آموزان در سطوح کلاسی و مدرسه‌ ای و همچنین برنامه‌ های راهبردی و طرح‌ های کلان آموزشی و پرورشی تولیدشده در سطوح ستادی وزارت آموزش‌ وپرورش برشمرد. وی در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت غربالگری و تشخیص و مداخلات در سنین طلایی رشد کودکان و دانش آموزان و رویکرد سازمان آموزش‌ وپرورش استثنایی در خصوص تعمیم برنامه ملی سنجش به نوآموزان بدو ورود به دوره پیش‌ دبستانی، به تأثیر این اقدام سازمان آموزش‌ وپرورش در پیشگیری و جلوگیری از بروز معلولیت‌ های ثانویه فراهم شدن امکان مداخلات به هنگام اشاره کرد.

معاون وزیر آموزش‌ وپرورش با برشمردن تأثیرات اجرای برنامه ملی سنجش برجذب و پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی به استفاده از نتایج این برنامه در تعیین دقیق جایگاه آموزشی نوآموزان و دانش آموزان در نظام آموزشی اشاره کرد.

دکتر طریفی حسینی با برشمردن ضرورت‌ های تغییر و به‌ روزرسانی برنامه ملی سنجش نوآموزان و دانش آموزان ورودی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، بر لزوم توجه به مؤلفه‌ هایی همچون زمان شروع برنامه، سن و دوره تحصیلی نوآموزان مشمول سنجش، توسعه متغیرهای هدف در سنجش، استمرار فرایند سنجش در طول سال تحصیلی، امکان انجام سنجش‌ های مختلف در دوره‌ های تحصیلی مختلف، الکترونیکی کردن کلیه فرایندهای اجرایی، سازوکارهای تأمین مالی برنامه، بهره‌ گیری از زیرساخت‌ ها و نیروهای انسانی متخصص موجود در آموزش‌ وپرورش، عوامل اجرایی، فعال‌ سازی ظرفیت‌ های مشارکت‌ کنندگان و تقسیم‌ کار ملی در فرایندهای اجرایی برنامه سنجش در فرایند تغییرات این برنامه تأکید کرد.

در ادامه نمایندگان دستگاه‌ ها و معاونت‌ های وزارت آموزش‌ وپرورش به ارائه نظرات و پیشنهاد‌ ها خود پیرامون روزآمدسازی، کیفیت‌ بخشی و کارآمد سازی برنامه ملی سنجش در محورها و اولویت‌ های بازنگری در برنامه سنجش پرداختند و مقرر شد شیوه‌ نامه برنامه ملی سنجش برای نوآموزان و دانش آموزان ورودی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر اساس نظرات اعضا و مبتنی بر سیاست‌ های تحولی موردبحث در جلسه تدوین و نهایی سازی شود.

 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 6422
کلمات کلیدی
امید قنبرپور

امید قنبرپور

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید