• انتشار: 1400/07/07 - 12:41
  • تعداد بازدید: 1247
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
معاون وزیر در آستانه روز جهانی ناشنوایان خبر داد؛

تحصیل ۸۱۲ دانش آموز با آسیب شنوایی در ۳۶ رشته مهارتی فنی حرفه ای و کاردانش/ اجرای زبان اشاره در بیش از هزار ساعت آموزش های مدرسه تلویزیونی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست بزرگداشت هفته و روز جهانی ناشنوایان که با حضور نمایندگان جمعی از فرهنگیان ناشنوا و تشکل های ناشنوایان برگزار شد گفت: ۸۱۲ دانش آموز با آسیب شنوایی در ۳۶ رشته مهارتی در ۵۰ هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند و در ایام کرونا زبان اشاره در کنار بیش از هزار ساعت آموزش های مدرسه تلویزیونی اجرا شد.

5168.mp3 تحصیل ۸۱۲ دانش آموز با آسیب شنوایی در ۳۶ رشته مهارتی فنی حرفه ای و کاردانش/ اجرای زبان اشاره در بیش از هزار ساعت آموزش های مدرسه تلویزیونی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه هفته ناشنوایان و روز جهانی ناشنوایان از جمله مناسک گذار است گفت: نامگذاری این هفته به نام ناشنوایان برای این است که  به جامعه شنوا وضعیت جامعه ناشنوا گوشزد شود و جامعه  با مناسب سازی جامع به سمت جامعه دوستدار انسان و دوستدار معلولین، کتاب و کودک حرکت کند.
وی افزود:  ناشنوایان گرچه دنیایی به ظاهر ساکت دارند و به ظاهر  زبان رسایی برای بیان معناهای زندگی را ندارند اما دنیا پر از سکوت آنان پر از شکوه و معنا است.
معاون وزیر با بیان اینکه یکی از اصول هفت گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه انسان مبنا است گفت: بر اساس نظریه توسعه انسان مبنا، مبنای توسعه در جامعه همه انسان ها با تمام ویژگی ها هستند  و معلولین نیز در این توسعه نقش اساسی را دارند
وی افزود: جامعه آرمانی جامعه ای فراگیر، عادلانه، بدون محدودیت، بدون مانع، مناسب سازی شده و  دوستدار انسان است  و برای رسیدن به این جامعه نظام تعلیم و تربیت بویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نقش مهمی را دارد‌.
وی گفت: رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع سرشار انسانی به سرمایه انسانی است و این رسالت در بخش دانش آموزان با نیازهای ویژه بر عهده آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون وزیر با بیان اینکه  فعالیت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودک با آموزش والدین  آنان و‌سپس توانبخشی کودک آغاز می‌شود، گفت: یکی از برنامه های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان است که این برنامه از سال ۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شد و سال ۹۹ به رغم  شرایط کرونایی بالاترین میزان پوشش با  ۹۸.۸  درصد محقق شد.
وی تصریح کرد:  یکی از آیتم های برنامه سنجش ، تست شنوایی است که با شناسایی دانش آموزان با آسیب شنوایی آنان در مدارس خاص ناشنوایان و تلفیقی فراگیر جای دهی می شوند
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از ۱۵ هزار دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد گفت: از این تعداد  4 هزار و 897 دانش‌آموز با آسیب شنوایی  در ۱۰۰ مدرسه خاص استثنایی مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
وی افزود: از کل دانش آموزان با آسیب شنوایی مشغول یه تحصیل در مدارس خاص استثنایی  1012 نفر در پیش‌دبستان، 2 هزار و 181 نفر در ابتدایی، 892 نفر در متوسطه اول و 812 نفر در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: از دانش‌آموزان با آسیب شنوایی متوسطه دوم 753 نفر در 30 رشته مهارتی کاردانش و 59 نفر در 6 رشته مهارتی فنی و حرفه‌ای در بیش از ۵۰ هنرستان  مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه کرونا بر جامعه تحمیل شد و‌ بر همه ابعاد جامعه بویژه تعلیم تربیت اثر گذاشت گفت: در حوزه آموزش،  نظام تعلیم و تربیت واکنش های سنجیده ای را در عصر  کرونا و تعطیلی مدارس نشان داد و آموزش های تلویزیونی و مجازی از جمله این واکنش ها بود.
وی  با اشاره به اقدامات انجام شده در ایام کرونا و آموزش‌های تلویزیونی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی گفت: حضور 4 مترجم در برنامه‌های مدرسه تلویزیونی به مدت 9 ماه به میزان 1050 ساعت و حضور 3 مدرس جهت تدریس درس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی به‌صورت زنده به میزان 94 ساعت از جمله اقدامات در زمینه مدرسه تلویزیونی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در سال تحصیلی گذشته بود.
معاون وزیر با بیان آماری از محتواهای آموزشی تولید شده در سامانه شاد و شادنما برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید بیش از   1407 محتوا در دوره‌های پیش‌دبستان، ابتدایی و متوسطه اول و بارگذاری در شاد و تهیه و تولید 20 محتوا با موضوعات آموزش الفبای گویای باغچه‌بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر ایران به زبان اشاره و بارگذاری در سامانه شادنما از جمله فعالیت‌های آموزشی سال گذشته برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بود.
وی افزود: سال گذشته 4 فیلم کوتاه در خصوص آموزش واژگان تخصصی بیماری کرونا به زبان اشاره برای پرسنل وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها نیز تهیه شد.
حسینی با تاکید بر اینکه زبان اشاره گامی برای ارتباط ناشنوایان با جامعه و ایجاد سرمایه اجتماعی است گفت:  سال گذشته دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه‌بان تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد.
وی افزود: آموزش زبان اشاره به  4 هزار و 837 نفر از نفر از معلمین، والدین و پرسنل دستگاه‌های اجرایی در 110 کارگاه، تربیت 67 مدرس زبان اشاره در سطح استان‌ها و تهیه و تولید فیلم‌های آموزش بیش از 1200 واژه دوره ابتدایی از جمله اقدامات سال گذشته سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه آموزش زبان اشاره است.
وی ‌با اشاره به تالیف و مناسب سازی کتب درسی افزود: تألیف 14 جلد و مناسب‌سازی 50 جلد کتاب درسی، تألیف 7 جلد کتاب زبان‌آموزی و جمله‌سازی دوره ابتدایی، تألیف 7 جلد راهنمای معلم زبان‌آموزی و جمله‌سازی دوره ابتدایی و تألیف بیش از 20 واحد کار دوره پیش‌دبستانی از  اقدامات آموزش‌وپرورش استثنایی در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با آسیب شنوایی است.
حسینی با اشاره به تهیه و تولید بسته و رسانه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید 3 درس افزار زبان انگلیسی پایه هفتم، هشتم و نهم، تهیه و توزیع درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره و آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و توسعه نرم افزار و وب اپلیکیشن فرهنگ  1200 واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره، تدوین و بازنگری محتواهای پیش دبستان و تدوین بروشورهای آموزشی و راهنمای معلم تربیت شنیداری و تدوین راهنمای تسهیل در گفتار از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه تولید بسته و رسانه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش نیروی انسانی را از دیگر برنامه‌های حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با آسیب شنوایی دانست و گفت: سال گذشته برای 1409 معلم دانش‌آموزان کم توان ذهنی 128 کارگاه تربیت معلمان چندمهارتی برگزار شد و دوره ضمن خدمت تامین مدرسی زبان آموزی و جمله سازی پایه ششم و  همچنین دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونین مدارس و هنرستان‌های دانش‌آموزان با آسیب شنوایی نیز در سال گذشته برگزار شد.
حسینی با بیان اینکه توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای ناشنوایان و کم شنوایان از  برنامه های جدی  سازمان آموزش و پرورش استثنایی است گفت:  اجرای طرح آموزش همراه با تولید در هنرستان ها، ایجاد نمایشگاه دائمی فروش محصولات تولیدی دانش آموزان، اختصاص ۴ میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه های هنرستان ها از جمله اقدامات در زمینه تحصیل دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان در هنرستان ها است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی را از برنامه های سالانه آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در ۱۸ آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی ارائه می‌شود که کمک هزینه خرید و تعمیر سمعک و کاشت حلزون از جمله این خدمات است.
وی افزود: سال گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت خدمات حمایتی به دانش آموزان پرداخت شد که بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این مبلغ در حوزه خدمات مرتبط با ناشنوایان بود.
حسینی در پایان گفت: راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها، راه اندازی پایگاه دائمی سنجش به اتاق آکوستیک در تمامی استان ها و ایجاد ۱۰ مراکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و آموزشی بخشی دیگر از فعالیت های سازمان آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه است.

ویدئو این نشست را در پایین همین صفحه مشاهده کنید.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5168
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

فیلم ها

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید