• انتشار: 1400/03/10 - 16:05
  • تعداد بازدید: 921
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر حسینی تأکید کرد؛

توانمندسازی و مشارکت بیشتر خانواده‌ها در تعلیم‌وتربیت و کیفیت‌بخشی به آموزش دیرآموزان و طرح تلفیقی فراگیر از جمله جهت‌گیری‌های تحولی در سال 1400

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در چهارمین نشست شورای راهبری در سال 1400 که با حضور اعضای این شورا و حضور ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی استان‌ها برگزار شد، توانمندسازی خانواده‌ها و مشارکت بیشتر آنان در نظام تعلیم‌وتربیت، کیفیت‌بخشی به طرح تلفیقی فراگیر، کیفیت‌بخشی به آموزش دیرآموزان و بررسی افزایش گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را از جمله جهت‌گیری‌های تحولی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال 1400 دانست.

4596.mp3 توانمندسازی و مشارکت بیشتر خانواده‌ها در تعلیم‌وتربیت و کیفیت‌بخشی به آموزش دیرآموزان و طرح تلفیقی فراگیر از جمله جهت‌گیری‌های تحولی در سال 1400

 به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد: عصر کرونا مشارکت والدین و خانواده‌ها را در امر تعلیم‌وتربیت بیشتر کرد و خانواده‌ها در این دوران توانمندتر نیز شدند.

 وی افزود: یکی از جهت‌گیری‌های تحولی در سال 1400 سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزایش مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم‌وتربیت و توانمندسازی بیشتر آنان است.

حسینی با تأکید بر اینکه برنامه‌های تدوینی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از مبنای علمی برخوردار است و برگرفته از مطالعات بین‌المللی است اظهار کرد: آزمون تیمز روند آموزش ریاضیات و علوم و آزمون پرلز پیشرفت سواد خواندن را می‌سنجد و این دو آزمون از مهم‌ترین مطالعات تطبیقی در قلمروی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بیش از 60 کشور جهان از جمله ایران را در دروس ریاضیات، علوم و سواد خواندن می‌سنجد.

حسینی با بیان اینکه بر اساس نتایج سنجش سال گذشته ۷۱ درصد دانش‌آموزان بد ورود به دبستان، پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند اظهار کرد: یکی از موارد بسیار مهم در نتایج آزمون‌های تیمز و پرلز تجربه پیش‌دبستانی است و این مقایسه‌ها نشان می‌دهد دانش‌آموزان کشورمان که تجربه حضور در پیش‌دبستانی را دارند، به لحاظ عملکردی با دانش‌آموزانی که تجربه پیش‌دبستانی ندارند، تفاوت فاحشی دارند و 56 نمره تفاوت بین این دو گروه وجود دارد.

معاون وزیر با بیان اینکه نظام‌های تعلیم‌وتربیت در مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که کیفیت سرمایه فرهنگی در خانواده بیش از کیفیت مدرسه بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر دارد اظهار کرد: یکی از موارد مهم این است که دست‌اندرکاران نظام تعلیم‌وتربیت می‌توانند بر کیفیت مدارس تأثیرگذار باشند اما خانواده‌ها که تأثیر بیشتری دارند خیلی در دسترس دست‌اندرکاران تعلیم‌وتربیت نیستند و دوره پیش‌دبستانی جدای از همه آثار خوب آن موجب جبران کمبود سرمایه‌های فرهنگی در خانواده‌ها می‌شود.

وی افزود: تأثیر کیفی‌تر خانواده‌ها در تعلیم‌وتربیت کودکان به سواد والدین، امکانات و منابعی که به لحاظ فرهنگی در خانواده‌ها وجود دارد و ارتباط مؤثر خانواده‌ها با کودکان بستگی دارد.

 وی گفت: عدم وجود منابع در خانواده‌ها موجب کاهش 91 نمره‌ای آزمون تیمز و پرلز در دانش‌آموزان شده است.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد هرگاه اعضای یک خانواده کتاب‌خوان‌تر باشند، فرزندان این خانواده‌ها نیز کتاب‌خوان‌تر از بقیه دانش‌آموزان هستند.

 معاون وزیر در ادامه گفت: نتایج آزمون تیمز و پرلز نشان می‌دهد میزان استفاده از رایانه در آموزش موجب افزایش ۲۶ تا ۵۰ نمره در دروس علوم و ریاضی دانش‌آموزان می‌شود.

حسینی در ادامه با بیان اینکه صاحب‌نظران از دو وجود نوع الگوی زبانی تشریحی و تستی در خانواده‌ها نام می‌برند گفت: تجربیات جهانی نشان می‌دهد طبقات متوسط و بالا در خانواده‌ها الگوی زبانی تشریحی داشتند. الگوی زبانی کتاب، معلم و مدرسه تشریحی است و اگر الگوی زبانی خانواده تستی باشد موجب عقب‌افتادگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

وی افزود: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نیز از سال گذشته مشارکت خانواده‌ها و توانمندسازی آنان را با جدیت پیگیری کرده است و برای نظم‌بخشی بیشتر به این فرایند بسته تحولی مشارکت خانواده محور با یازده فعالیت در سال جاری تدوین شده است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌های تحولی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال جاری گفت: کیفیت‌بخشی به آموزش دیرآموزان با همکاری معاونت آموزش ابتدایی، پیگیری افزایش سه گروه به گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، کیفیت‌بخشی به طرح تلفیقی فراگیر و راه‌اندازی حداقل 15 مرکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای از جمله برنامه‌های تحولی سال جاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

 حسینی افزود: سال گذشته ۱۹۳ باشگاه پیش‌کسوتان راه‌اندازی شده است و افزایش کارکردهای این باشگاه‌ها و استفاده بیشتر از ظرفیت تجربی و مهارتی بازنشستگان از جمله برنامه‌های استان‌ها در سال جاری باید باشد.

حسینی در پایان گفت: برگزاری مطلوب امتحانات پایانی، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت و برنامه‌ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید از جمله مواردی است که نیازمند پیگیری و جدیدت استان‌ها است.

 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 4596
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید