معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست با رییس و اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد:
حوزه آموزش و پرورش استثنایی نیاز به همکاری و فعالیتهای چندوجهی دارد
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با رییس و اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز با اشاره به فعالیتهای چندوجهی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی خاطر نشان کرد: در مقابل چندوجهی بودن این حوزه باید به دنبال فعالیتهای بین رشتهای در گروههای تخصصی باشیم.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی در این نشست با بیان اینکه معاونت آموزش و پرورش استثنایی تخصصیترین معاونت وزارت آموزش و پرورش است، گفت: در همین راستا نیاز است با برداشته شدن حصار بین بخشی و همکاری مشترک بین سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دانشگاهها به سمت ارتقاء و گسترش فعالیتهای آموزش و پرورش استثنایی برویم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانش آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش تحصیلی قرار داده است و در همه این گروهها کمبود نیرو انسانی وجود دارد که نیاز است برای افزایش کیفیت خدمات به این دانشآموزان برنامهریزیهای دقیق صورت بگیرد.
طریفی حسینی به فعالیتهای پژوهشکده کودکان استثنایی اشاره کرد و گفت: باید زیست بوم دانشی، فناورانه و نوآوری ایجاد و آن را به جریان گسترده در سطح ملی تبدیل کنیم.
وی با اشاره به مسائل پیچیده و چندوجهی در حوزه کودکان استثنایی خاطر نشان کرد: در مقابل چندوجهی بودن این حوزه باید فعالیت های بین رشتهای صورت بگیرد و در این زمینه گروههای تخصصی متشکل از افراد از رشتههای مختلف تشکیل شود.
وی افزود: می توان با ایجاد گروههای تخصصی از رشتههای مختلف مانند رشتههای کامپیوتر، توانبخشی و مکانیک در حوزه تجهیزات مورد نیاز توانبخشی به رشد و پیشرفت چشمگیری دست یافت.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید دانشگاه در حوزههای مختلف فناورانه که حوزه کودکان استثنایی نیاز دارد، حضور پیدا کنند و با ارتباطات سیستماتیک مجموعهها و دانشگاه ها در جهت حل مسئلهها راهکار داده شود.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز نیز در این جلسه گفت: ایجاد ارتباط سازمانها با دانشگاه باعث پیشرفت و رشد علم می شود.
نوراله محمدی گفت: آینده از روانشناسی سنتی و نظریههای رایج فعلی خارج و به سمت مهندسی ذهن می رود.
وی با اشاره به تجربههای موجود در واحد رشته کودکان استثنایی دانشکده گفت: با تشکیل ترکیبی از رشتههای مختلف می توانیم نیازهای جامعه را برطرف کنیم که این نیازمند همگرایی بین رشته ها است.
محمدی خاطرنشان کرد: وظیفه مراکز تنها آموزش نیست؛ بلکه با نگاه به جلو و ابزارهای جدید باید کارها را اثربخش تر کنیم.
وی گفت: دانشجویان از ابتدای تحصیل مقطع دانشگاه، به صورت تخصصی در رشته های مورد نظر آموزش ببینند.
رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز گفت: سرفصل های دانشگاه ها نباید کلی باشد، بلکه به صورت عملی و تخصصی ارائه شود.
شایان ذکر است که در این نشست اساتید و دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز نیز حضور داشتند و نظراتشان را بیان کردند.
نظر دهید