• انتشار: 1400/07/22 - 13:27
  • تعداد بازدید: 1793
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
از سوی کارشناس گروه برنامه‌ریزی آموزشی کودکان و دانش‌آموزان با آسیب بینایی تشریح شد؛

خدمات آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان با آسیب بینایی + اینفوگرافیک

کارشناس گروه برنامه‌ریزی آموزشی کودکان و دانش‌آموزان با آسیب بینایی سازمان آموزش پرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی عصای سفید به تشریح خدمات آموزش و پرورش استثنایی به  کودکان و دانش آموزان با آسیب  بینایی پرداخت.

5240.mp3 خدمات آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان با آسیب بینایی + اینفوگرافیک

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، امینه نگهبان کارشناس گروه برنامه‌ریزی آموزشی کودکان و دانش‌آموزان با آسیب بینایی  در تعریف آسیب بینایی گفت: آسیب بینایی به  هر وضعیت چشمی تشخیص داده شده در چشم یا سیستم بینایی  گفته می شود که نمی تواند در محدوده عادی تصحیح شود.

وی افزود: این آسیب دامنه ای از فقدان بینایی را پدید می آورد که حتی با اصلاح بینایی  ممکن است اصلاح نشود و برعملکرد تحصیلی کودک تأثیر می گذارد.
کارشناس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه  کودکان و دانش آموزان با آسیب بینایی با توجه به میزان و شدت آسیب از دیدگاه آموزشی به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: کم بینا به افرادی اطلاق می شود که میزان باقیمانده بینایی آن ها با استفاده از وسایل کمک بینایی به حدی کم و محدود است که قادر به استفاده از خطوط کتاب های عادی نبوده و برخورداری آنان از آموزش مستلزم استفاده از کتاب های درشت خط است  و حداکثر حدت بینایی اصلاح شده چنین افرادی بیست، هفتادم می باشد.
وی افزود: کودکان و دانش آموزان نابینا به افرادی اطلاق می شود که فاقد بینایی بوده و یا میزان باقیمانده بینایی آن ها علی رغم استفاده از وسایل کمک بینایی به حدی کم و محدود است که ایجاب می نماید آموزش آن ها از طریق روش های آموزشی ویژه و خط بریل صورت پذیرد و حداکثر حدت بینایی اصلاح شده چنین کودکان و دانش آموزانی از بیست ، دویستم کمتر بوده و یا زاویه دیدشان در بزرگترین قطر از 20 درجه کمتر است.
نگهبان در خصوص برنامه های  آموزشی دانش آموزان با آسیب بینایی گفت: محتوای آموزشی دانش آموزان آسیب دیده بینایی منطبق بر برنامه ریزی آموزشی دانش آموزان عادی می باشد و طول مدت تحصیل در هر یک از دوره های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشابه با نظام آموزش و پرورش عادی است اما به منظور ایجاد فرصت های برابر آموزشی با دانش آموزان عادی کتاب هایی که در اختیار این گروه  از دانش آموزان قرار می گیرد به صورت بریل، صوتی  و  یا درشت نما مناسب سازی شده است.
   وی با بیان اینکه دانش آموزان با آسیب بینایی   قبل از ورود به دوره ابتدایی  موظف به گذراندن دوره آمادگی 1و 2 به مدت 2 سال هستند گفت: رویکرد اصلی  این پایه های تحصیلی تربیت و تقویت حواس شنوایی، لامسه، بویایی وچشایی و باقیمانده بینایی نوآموزان است و آموزش مقدمات مهارت جهت یابی وحرکت و آشنایی با مقدمات خواندن و نوشتن بریل از  مهم ترین سرفصل های این دوره تحصیلی است.
کارشناس سازمان با بیان اینکه در برخی از استان ها بویژه در استان هایی که مدارس مستقل دارند عموما نوآموزان از بدو تولد و با رویکرد آموزش والدین پذیرفته می شوند،
گفت: در  دوره ابتدایی علاوه بر آموزش مهارت های اساسی خواندن، نوشتن و حساب کردن، آشنایی با علوم و مهارت های اجتماعی و خدمات توان بخشی متناسب با نیاز این دانش آموزان از جمله آموزش جهت یابی و آموزش بریل خوانی  با هدف ایجاد مهارت های حرکتی و سازگاری با محیط  ارائه می گردد.
کارشناس سازمان تاکید کرد: حرکت یکی از اهداف اساسی و حائز اهمیت برنامه های آموزشی دانش آموزان آسیب دیده بینایی است تا فرد نابینا بتوانند بدون احتیاج به دیگران برای خود زندگی مستقلی داشته باشند.
وی به روش های آموزشی دانش آموزان آسیب دیده بینایی اشاره کرد و گفت: روش های آموزشی این دانش آموزان شامل بریل، استفاده از باقیمانده بینایی با کتب درشت خط و آموزش گوش دادن است.
کارشناس سازمان آموزش و پرورش  در خصوص تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان با آسیب بینایی گفت: تجهیزات آموزشی در امر آموزش افراد با آسیب بینایی به مثابه بال پروازی است که به منظور تفهیم مطالب آموزشی همواره باید در اختیار این دانش آموزان قرار یگیرد. 
وی مهم ترین این تجهیزات را  شامل  لوح و قلم، حساب افزار، کیت تقویت لامسه، کیت های آموزشی در حوزه علوم، ریاضی و جغرافی، ماشین تحریر بریل، برجسته نگار هوشمند و تجهیزات توانبخشی و کمک بینایی  دانست.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5240
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید