• انتشار: 1400/09/15 - 15:41
  • تعداد بازدید: 1768
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر حسینی در نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی تاکید کرد؛

خدمات فراسازمانی آموزش و پرورش استثنایی از طریق برنامه سنجش، طرح هدایت، مراکز مشکلات ویژه یادگیری و طرح تلفیقی فراگیر

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین نشست شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح هدایت برای تامین تجهیزات هوشمند آموزشی، مراکز مشکلات ویژه یادگیری و طرح تلفیقی فراگیر ۴ خدمت فراسازمانی آموزش و پرورش استثنایی به تمامی دانش آموزان کشور است.

5483.mp3 خدمات فراسازمانی آموزش و پرورش استثنایی از طریق برنامه سنجش، طرح هدایت، مراکز مشکلات ویژه یادگیری و طرح تلفیقی فراگیر

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست که با حضور مدیر کل و اعضای شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی برگزار شد، به بیان فلسفه ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و مناطق پرداخت و گفت: آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است.
وی افزود: علاوه بر آن، آموزش و پرورش استثنایی وظیفه  توان‌بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد.
حسینی گفت: دو مقطع متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد و دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری و از بدو تولد است.
وی تصریح کرد: ۷ گروه تحت پوشش تعلیم و تربیت و توان بخشی آموزش و پرورش استثنایی ‌قرار دارند و ۳ گروه دیگر نیز به این ۷ گروه اضافه خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد گفت: از چند جهت به آموزش و پرورش استثنایی نگاه ویژه ای وجود دارد، این آموزش و پرورش پیشرو نظام تعلیم و تربیت است،  حساسیت ویژه ای  بر روی این آموزش وپرورش در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد و کار در حوزه تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی بسیار سخت و تخصصی است.
معاون وزیر  با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی هم ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کلیه نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پایگاه به صورت سالانه، ارائه خدمات به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری از طریق بیش از ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و با رویکرد فعال، مدرسه محور و مربی محور، طرح تلفیقی فراگیر با پوشش بیش از ۷۰ هزار دانش آموز در ۲۱ هزار مدرسه عادی و طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای کلیه دانش آموزان کم برخوردار چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.
وی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.
حسینی با تشریح برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت:  در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی نزدیک به ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش شرکت کردند و رکوردی در این زمینه به ثبت رسید.
معاون وزیر با بیان جهت گیری های نظام های تعلیم و تربیت مترقی دنیا گفت: در نظام های تعلیم و تربیت مترقی دنیا توجه ویژه ای  بر دسترسی پذیری تمامی امکانات آموزشی برای همه افراد و حرکت به سمت تلفیق و  فراگیر سازی با آموزش های فردی شده وجود دارد.
وی افزود: طرح تلفیقی فراگیر در آموزش و پرورش استثنایی گامی برای حرکت به سمت فراگیر سازی است که این برنامه از زمان اجرا تاکنون ۸۰ برابر رشد داشته است و در حال حاضر  نزدیک به ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی‌ در ۲۱ هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خدمات ارائه می کنند گفت: ۶۶ مرکز از این تعداد در استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند که برای هر مرکز ۱۰ میلیون تومان اعتبار به زودی تخصیص خواهد یافت.
حسینی مهارت آموزی به دانش آموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و گفت: تجاری سازی محصولات تولیدی دانش آموزان استثنایی از جمله مواردی است که باید در دستور کار استان ها قرار گیرد و با هدف ارائه محصولات این دانش آموزان به بازار یک نمایشگاه دائمی ارائه این محصولات در هر شهر راه اندازی خواهد شد.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه حدود ۳۰‌ درصد دانش آموزان به شبکه ارتباطی یا وسایل هوشمند جهت اتصال به شبکه شاد دسترسی ندارند اظهار کرد: تاکنون با مشارکت خیرین ۳۶۱ هزار  تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است.
وی افزود: در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین تبلت و گوشی هوشمند از طریق سازمان نوسازی مدارس به استان ها اختصاص خواهد یافت.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5483
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید