دکتر طریفی حسینی تأکید کرد؛
راهبرد کلی برنامههای آموزش و پرورش استثنایی تعامل و همکاری درونبخشی و بینبخشی است
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سومین نشست شورای راهبری سازمان در سال جاری تأکید کرد: راهبرد کلی برنامههای آموزش و پرورش استثنایی تعامل و همکاری با آموزش و پرورش عادی و در کنار آن هماهنگی و همافزایی با سایر دستگاههای همکار آموزش و پرورش استثنایی است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها برگزار شد، با تقدیر از زحمات معلمان در طول خدمتشان و بهخصوص در دو سال اخیر و در زیستبوم کرونا گفت: اگر ایثار و از خود گذشتی همکاران نبود، آموزش لطمه جدی میدید، اما با همت معلمان وقفهای در آموزش ایجاد نشد و الان هم که آموزشهای حضوری برقرار شده است، بازهم جای تقدیر دارد که معلمان مقدمات حضور دانش آموزان را فراهم کردهاند.
وی افزود: همچنین جا دارد یادی کنیم از معلم والامقام " شهید مرتضی مطهری" که اسوه علم و تقوا و احیاگر اندیشه تعلیم و تربیت اسلامی بودهاند، که ما نیز به دنبال همین مکتب و دیدگاه هستیم و در کنار یکدیگر اهداف و آرمانهای نظام تعلیم و تربیت اسلامی تحقق پیدا خواهد کرد.
طریفی حسینی با بیان اینکه در" هفته بزرگداشت مقام معلم" باید جایگاه معلمان تکریم شود، گفت: تبیین جایگاه و نقش معلم، نباید محدود به این هفته باشد و معلمان باید همیشه در طول سال احساس کنند در جایگاه والایی هستند و مسائل آنها دیده میشود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید محور توسعه در جامعه قرار بگیرد، گفت: بزرگترین حامی ما در آموزش و پرورش شخص رئیسجمهور است و ایشان ارتباط نزدیکی با حوزه تعلیم و تربیت دارند و همچنین وزیر محترم آموزش و پرورش اهتمام ویژهای به معلمان دارند و مسائل آموزش و پرورش در جامعه را بهصورت جدی پیگیری میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه نشست که با محوریت بررسی چالشهای سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برگزار شد، در خصوص حقالزحمه همکاران سنجش گفت: در کارکرد اصلی سنجش چون یک طرح خودگردان است، به دنبال درآمد اختصاصی برای سازمان نیستیم و سعی داریم با تأمین منابع مالی حقالزحمه همکاران را افزایش دهیم و همچنین باید برای به کارگیریها نیرویهای آزاد در برنامه سنجش سازوکاری طراحی شود.
وی افزود: یکی از برنامههای آتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه سنجش این است که در اجرای برنامه ملی سنجش با سایر دستگاههای همکار، تعامل فعال و اثربخش داشته باشیم، مبنی بر این که ما بهعنوان دستگاه بهرهبردار از همکاری سایر دستگاهها استفاده کنیم.
طریفی حسینی با بیان اینکه پایگاههای دائمی سنجش در استانها راهاندازی خواهد شد، گفت: نیاز است پایگاههای دائمی سنجش در طول سال تحصیلی دایر باشند و دانش آموزان بهصورت مرتب ارزیابی شوند و همچنین میتوان از این پایگاهها برای هنجاریابی آزمونهای ارزیابی و تشخیص استفاده شود.
وی با اشاره به اهمیت سنجش نوآموزان پیشدبستانی گفت: پوشش سنجش نوآموزان پیشدبستانی برای مداخلات بهنگام طلایی ضروری است و همچنین سنجش شایستگیهای سواد حرکتی که سال گذشته با معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش انجام شد، ادامه خواهد یافت.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به برنامههای تحولی سازمان اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که این برنامهها در سطح استانها با جدیت پیگیری شود و ما سعی میکنیم شرایط لازم برای رسیدن به شاخصها و برشهای سالانه را برای تحقق به اهداف فراهم کنیم.
وی گفت: بخشی از این برنامهها مانند بسته تحولی اول یعنی "کارآمد سازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پروش استثنایی" که یکی از زیر نظامهای سند تحول بنیادین است، باید در سطح ستادی و در همکاری فرابخشی با سایر دستگاهها انجام شود و بخشی دیگر توسط استانها پیگیری شود.
طریفی حسینی تأکید کرد: راهبرد کلی و چتر فراگیر در برنامههای تحولی آموزش و پرورش استثنایی تعامل و ارتباط آموزش و پرورش استثنایی و عادی و همچنین هماهنگی و همافزایی بین بخشی و فرابخشی با سایر دستگاهها است.
وی افزود: یکی از شاخصهای کلیدی در ارزیابی استانها بحث مشارکتها است که برای ما اهمیت زیادی دارد و با راهاندازی سامانه رصد، پایش و کنترل مدارس استثنایی و مدارس پذیرا، فعالیتهای مدارس بهعنوان کوچکترین نظام سازمانی با یکدیگر مقایسه میشود و میتوان یک سیستم تشویقی نیز در این زمینه در نظر گرفت.
خبرنگار: راضیه آخوندی
نظر دهید