• انتشار: 1399/11/18 - 14:06
  • تعداد بازدید: 1365
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر حسینی خبر داد:

رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با تشکل های فعال در حوزه افراد دارای طیف اتیسم از رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم خبر داد.

3997.mp3 رشد ۲۵۰۰ درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست  با بیان اینکه اتیسم اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان می شود، گفت:  مهم ترین علائم اتیسم، نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و  وجود الگوهای تکراری در رفتار، علایق و فعالیت ها است.
 
حسینی بیان اینکه براساس DSM-5  سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی می شود، گفت: سطح ۱ نیازمند حمایت، سطح ۲ حمایت زیاد و سطح ۳ حمایت بسیار زیاد است که آموزش وپرورش استثنایی در سطوح ۱ و ۲ دانش آموزان را تحت حمایت و پوشش قرار می دهد و در سطح ۳ زیر پوشش بهزیستی قرار می گیرند.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۸ مدرسه خاص اتیسم و  ۳۲۷ کلاس خاص اتیسم در   ۲۲۷ مدرسه  پسرانه و ۱۰۰ مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد:  ۱۴ مدرسه اتیسم در کشور  در حال ساخت است و در هر استان حدقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسب سازی خواهد شد.
 
معاون وزیر  با بیان اینکه دانش آموزان اتیسم  تحت پوشش به ۴ گروه تقسیم می شوند، گفت: ۲ هزار و ۷۹ دانش آموزان اتیسم، کم توان ذهنی  نیز هستند، ۲۰۰ دانش آموزان اتیسم با هوشبهر عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸  دانش آموز اتیسم دارای سایر معلولیت ها  هستند  و ۱۷۸ دانش آموز طیف اتیسم در مدارس عادی و در  قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند.
 
وی افزود:  در مجموع ۲ هزار و ۶۱۷ دانش آموز اتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸ دانش آموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس  پذیرا مشغول به تحصیل هستند که در مجموع ۲ هزار و ۷۹۵ دانش آموز را تحت پوشش سازمان آموزش ‌ پرورش استثنایی قرار دارند.
 
 
حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون از ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد برخوردار بوده است، بیان داشت: ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزش و پرورش استثنایی  کار تعلیم وتربیت دانش آموزان طیف اتیسم را بر عهده دارند.
 
معاون وزیر  با بیان اینکه همه ساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانش آموزان با به کار گیری بیش از ۲۰ هزار نفر نیرو در  بیش از ۲ هزار پایگاه سنجش انجام می شود، گفت: دو آزمون SCQ   و ADI-R  جهت تشخیص اختلالات طیف اتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورد استفاده قرار می گیرد تا جایگاه آموزش این دانش آموزان مشخص شود.
 
حسینی در  خصوص توانمندسازی معلمان ، مربیان و مدیران و مشاوران اظهار کرد:  ۷0 درصد  همکاران دوره های تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذرانده اند لذا نقشه راه آموزش تدوین شده است و تاکنون  ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزار شده است.
 
وی ادامه داد: ۵ کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزماینده های تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزار شده است.
 
حسینی گفت: کارگاه مشترک با  همکاری مرکز امور بین الملل و دفتر منطقه ای یونسکو به مدت ۶۵ ساعت جهت تربیت مدرس و 128 ساعت دوره  جهت تربیت معلم و مشاور و دوره های تربیت معلم چند مهارتی با همکاری یونیسف  نیز تاکنون برگزار شده است.
 
وی تصریح کرد:آموزش ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی برای یادگیری مهارت های چندگانه در حال انجام است.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درخصوص محتوای آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم گفت: ۸ کتاب مهارت آموزی تصویری پایه اول تا ششم با تاکید بر مهارت های خود یاری، ارتباطی و تعاملی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین و چاپ شده است.
 
وی گفت: بسته آموزش والدین و جزوه استاندارد فضا، تجهیزات آموزشی و توانبخشی ویژه طبف اتیسم تدوین شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت  آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم در سال ۹۸ تدوین شده اشت.
 
وی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، تدوین مکمل های تصویری درس ریاضی و تهیه کیت تصویری تیچ از اقدامات دیگر در راستای تدوین  محتوای آموزشی استاندارد  در حوزه  دانش آموزان اتیسم است.
 
حسینی توانمندسازی والدین دانش آموزان طیف اتیسم را از ضروریات دانست و گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین ، اجرای برنامه آموزشی والدمحور به صورت آزمایشی در مدرسه  ی پیامبر اعظم ( ص ) به صورت آموزش والد به والد  و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط کرونا از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
 
وی افزود: هم چنین برنامه آموزش والدین با همکاری انجمن های مردم نهاد در سطح شهر تهران برگزار شده است و ۵ عنوان کتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اتیسم تدوین شده است.
 
حسینی با بیان اینکه مناسب سازی پودمان ها در ۲ رشته باغبانی و کمک خدمات اداری انجام شده است، گفت: امکان تحصیل در ۳۶ رشته مهارتی برای دانش آموزان با نیاز های ویژه ایجاد شده است و پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین شده است و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.
 
وی در پایان گفت: همکاری با وزارت بهدشت، سازمان بهزیستی و سایر ارگان ها در خصوص تدوین برنامه جامعه و هماهنگ برای ارائه خدمات به اختلال طیف اتیسم انجام گرفته است و تاکنون ۴ سمپوزیوم تخصصی اتیسم و میزهای تخصصی در حوزه اختلال طیف اتیسم برگزار شده است.
  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3997
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید