• انتشار: 1401/01/09 - 15:30
  • تعداد بازدید: 1391
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
از سوی دکتر طریفی حسینی تشریح شد؛

سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق شعار سال/ روند آموزش‌های حضوری دانش آموزان استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در اولین نشست شورای راهبری در سال جدید، سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق شعار سال و روند آموزش‌های حضوری دانش آموزان استثنایی را تشریح کرد.

5838.mp3 سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق شعار سال/ روند آموزش‌های حضوری دانش آموزان استثنایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر حمید طریفی حسینی در این  نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها برگزار شد، ضمن تبریک سال نو گفت: در سال جدید باید برنامه‌های تحولی  آموزش و پرورش استثنایی در جهت ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت سرلوحه کار  آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها قرار گیرد و با همت همکاران و معلمان این برنامه‌ها پیاده‌سازی شوند.

وی با اشاره به شعار سال یعنی «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» گفت: آموزش و پروش  با  مبنا قراردادن "ساحت تربیتی علمی و فناوری" و "ساحت اقتصادی و حرفه‌ای" می‌تواند در تحقق شعار سال  و هم‌چنین اهداف و برنامه‌های ساحت‌های دیگر نقش‌آفرین باشد.

طریفی حسینی  تصریح کرد: برای تحقق اهداف  ساحت اقتصادی و حرفه‌ای  باید  توان مهارتی، حرفه‌ای و  کارآفرینی  در دانش آموزان شکل بگیرد و  برای  تحقق اهداف ساحت تربیتی علمی و فناوری نیاز است مهارت‌های دانش‌افزایی در دانش آموزان ایجاد شود و زمینه‌های  تفکر علمی و منطقی، خلاقیت و  نوآوری و تفکر انتقادی در  آن‌ها رشد پیدا کند.

وی با بیان اینکه  مهارت‌آموزی به  دانش آموزان باید راهی برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان باشد، گفت: مبنای آموزش دانش آموزان  استثنایی مبتنی بر کار عملی و کاربردی است و   بعضی  از دانش آموزان استثنایی هم  قابلیت فعالیت‌های دانش‌بنیان را دارند.

معاون وزیر  در ادامه با بیان اینکه در یکی از بسته‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی، موضوع دانش‌بنیان  دیده شده است، گفت: یکی از اهداف  "بسته تحولی کارآمدسازی نظام حکمرانی اداره آموزش و پرورش  استثنایی"  دانش‌بنیان کردن نظام حکمرانی  و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی است و برای تحقق این  هدف باید از ظرفیت دانشگاه‌ها  و مراکز علمی در حل چالش‌ها  و مسائل آموزش  و پرورش استثنایی استفاده شود.

وی افزود: هم‌چنین  باید  برای ایجاد زیست‌بوم نوآوری آموزش و پرورش استثنایی در جهت تسهیل  ورود دانش  و فناوری‌های نوظهور  به مراکز آموزشی ، پرورشی  و توان‌بخشی  و مدارس استثنایی  تلاش شود.

طریفی حسینی در ادامه با اشاره به حضوری شدن مدارس گفت: ضرورت حضوری بودن فعالیت‌های مدارس استثنایی با توجه به ماهیت عملی و کاربردی آموزش‌ها، ویژگی‌ها و نیازهای خاص آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی دانش آموزان استثنایی بیش از مدارس عادی احساس می‌شود.

وی با بیان  اینکه در شرایط کنونی، با توجه به تغییر فصل و معتدل شدن هوا و همچنین پشت سر گذاشته شدن موج ششم بیماری کرونا امکان برگزاری کلاس‌‌ها به شکل حضوری فراهم شده است، گفت: مدیران مدارس باید بر حضور دانش آموزان نظارت کافی را داشته باشند و با  برگزاری  جلسات شورای معلمان،  جلسات انجمن اولیا و مربیان و استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی برای اقناع‌سازی والدین در جهت حضور دانش‌آموزان در مدرسه اقدام کنند.

وی افزود : البته شرایط و اقتضائات برخی از دانش آموزان استثنایی دارای مشکلات خاص همچون نقص شدید دستگاه ایمنی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اقداماتی برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی صورت گرفته است، گفت: روسا و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها  باید به‌صورت مرتب از روند آموزش‌های حضوری مدارس استثنایی بازدیدهای میدانی داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان گفت: شبکه شاد یک ظرفیت بی‌بدیل است که می‌توان از این ظرفیت به‌عنوان مکمل آموزش‌های حضوری استفاده کرد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5838
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید