دکتر حسینی در نشست با مدیران مدارس استثنایی استان اردبیل خبر داد؛
لایحه استثنا شدن حوزه آموزشوپرورش استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی خواهد شد
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در سفر یکروزه به استان اردبیل در جمع مدیران مدارس استثنایی این استان که بهصورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد گفت: لایحهای در خصوص استثنا شدن کارکنان حوزه آموزشوپرورش استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری تنظیم شده که هفته آینده در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی خواهد شد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با اشاره به کمبود 12 هزار نیرو در آموزشوپرورش استثنایی گفت: در شورای سازمان آموزشوپرورش استثنایی که با حضور وزیر آموزشوپرورش برگزار شد، مصوب شد سالانه 10 درصد از نیروهای استخدامی آموزشوپرورش به این حوزه اختصاص یابد.
معاون وزیر با اشاره به کمبود فضای آموزشی در آموزشوپرورش استثنایی اظهار داشت: بر اساس آمایش سرزمینی آموزشوپرورش استثنایی در سراسر کشور به 210 مدرسه برای رسیدن به استاندارد مطلوب نیاز دارد. بر همین اساس استان اردبیل نیز از 210 مدرسه به ۸ مدرسه استثنایی دیگر نیاز دارد که یک مدرسه از این تعداد امروز در پارسآباد کلنگزنی شد و در صورت تأمین زمین توسط استان بقیه مدارس نیز با مشارکت خیرین ساخته خواهد شد.
وی در ادامه به مهارتافزایی دانشآموزان استثنایی و اتصال آنها به بازار کار اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رشتههای جدید برای تدریس در مدارس متوسطه حرفهای پیشنهاد داده شده است.
معاون وزیر تربیتبدنی و ورزش دانشآموزان استثنایی را از ضروریات دانست و افزود: 2 سالن ورزشی 200 مترمربعی درون مدرسهای ویژه دانشآموزان استثنایی استان اردبیل در آینده نزدیک ساخته خواهد شد.
حسینی با اشاره به 40 چرخش تحولآفرین در حوزه استثنایی گفت: از سال آینده در طرح سنجش سلامت نوآموزان بدرود به دبستان، آزمون های تشخیص نشانگان مشکلات یادگیری نیز گنجانده خواهد شد که بدینوسیله مشکلات پنهان در دانشآموزان شناسایی شود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه در دنیا رویکردی جدید در فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است اظهار کرد: این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسبگذاری به کودکان باشد، تلاش میکند بوسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری نماید.
وی افزود: تغییر جهت از رویکرد انفعال به رویکرد فعال، گسترش خانواده محوری و مدرسه محوری بهجای مرکز محوری و رویکرد والد محوری و معلم محوری بهجای رویکرد مربی محوری از ویژگیهای این مدل است.
وی تصریح کرد: با طراحی آزمونهای روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی میتوان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه آموزشوپرورش استثنایی در سه حوزه خدمات حمایتی، خدمات توانبخشی درون و برون مدرسهای و خدمات توانبخشی در قالب مراکز مشاوره به ارائه خدمات توانبخشی میپردازد اظهار کرد: اعتبارات خدمات توانبخشی از 4 میلیارد تومان در سال 1398 به 7 میلیارد تومان در سال 1399 رسیده است و تعداد این خدمات از 16 آیتم به 18 آیتم افزایشیافته است.
نظر دهید