• انتشار: 1401/07/22 - 20:50
  • تعداد بازدید: 1102
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پیامی فرا رسیدن روز عصای سفید را به جامعه نابینایان کشور به ویژه دانش آموزان نابینا و کم بینا تبریک گفت

6459.mp3 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پیامی فرا رسیدن روز عصای سفید را به جامعه نابینایان کشور به ویژه دانش آموزان نابینا و کم بینا تبریک گفت

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور،  دکتر طریفی حسینی، در پیامی فرا رسیدن روز عصای سفید را به جامعه نابینایان کشور به ویژه دانش آموزان نابینا و کم بینا تبریک گفت. متن این پیام بدین شرح است:

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

رسول اللّه صلى الله علیه و آله: ما من عبدٍ إلاّ و فی وجهه عینان یبصر بهما أمر الدنیا، و عینان فی قلبه یبصر بهما أمر الآخرة، فإذا أراد اللّه بعبدٍ خیرا فتح عینیه اللّتین فی قلبه، فأبصر بهما ما وعده بالغیب، فآمن بالغیب على الغیب

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هیچ بنده اى نیست جز این که دو چشم در صورت اوست که با آنها امور دنیا را مى بیند و دو چشم در دلش که با آنها امور آخرت را مشاهده مى کند. هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، دو چشم دل او را مى گشاید که به وسیله آنها وعده هاى غیبى او را مى بیند و با چشم دل به وعده هاى الهى ایمان مى آورد.

 

سلام خالصانه به وجود پر مهر نابینایان عزیز کشور

حق بر تربیت از جمله حقوق اساسی کلیه افراد جامعه می باشد که در مبانی دینی و اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است. ﺩﺭ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺗﺮﺑﻴﺖ، ﺍﺯ ﺳﻮﻳﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺮﺍﺑﺮﻱ ﺑﺮﺍﻱ همه کودکان و دانش آموزان ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺸﺘﺮﮎ آنان فراهم آورد و از سوی دیگر باید ویژگی ها، نیازها و تفاوت های فردی، فرهنگی و اجتماعی آنان در ارایه فرصت های تربیتی را مورد توجه قرار داد. بر این اساس، یکپارچگی و وحدت گرایی در مبانی، اهداف و برنامه های آموزشی و تربیتی در کنار توجه به تفاوت های فردی و انعطاف پذیری در روش ها و ساز و کارهای تربیتی متناسب با اقتضائات و موقعیت های خاص دانش آموزان از اصول مهم مورد توجه ما در آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله دانش آموزان نابینا و کم بینا بوده است.

ما در وزارت آموزش و پرورش در راستای استیفای حق بر تربیت برای کودکان و دانش آموزان نابینا و مبتنی بر اصل برابری فرصت های تربیتی که یکی از پایه های اساسی عدالت اجتماعی است متعهد به ایجاد شرایط برخورداری این کودکان و دانش آموزان از همه حقوق تربیتی و بسترها و زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای آنان در تناسب با شرایط و اقتضائات و نیازهای فردی شان بوده ایم. لذا با رویکرد عدالت ترجیحی و با ایجاد تبعیض مثبت به نفع این دانش آموزان و با انجام مناسب سازی ها و انطباق های لازم، بسترهای لازم برای زندگی تحصیلی و رقابت عادلانه آن ها در نظام آموزشی کشور را فراهم آورده ایم. در این راستا سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال های اخیر اقدامات متعددی را انجام داده است که از آن جمله می توان به تالیف و مناسب سازی کتاب های درسی به صورت کتاب های بریل و شنیداری، استانداردسازی و مناسب سازی فضاهای آموزشی و فراهم کردن امکان تردد و تحرک راحت در محیط های آموزشی، آموزش تخصصی معلمان برای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا و تسهیل شرایط تحصیل این دانش آموزان در مدارس عادی، ایجاد و توسعه رشته های تحصیلی ویژه دانش آموزان نابینا، تسهیل در فرایندهای آموزش، یادگیری و ارزشیابی این دانش آموزان، تولید نرم افزارها و درس افزارهای ویژه نابینایان و تامین تجهیزات کمک توانبخشی مورد نیاز آنان و در نهایت آگاه سازی و توانمندسازی افراد جامعه برای ارتباط بهتر با افراد نابینا اشاره کرد.

از سوی دیگر، دانش آموزان و افراد نابینا جزء افراد بسیار مستعد و توانمند کشور هستند که با همت و تلاش و پشتکار خود، ضمن تحصیل تا بالاترین مدارج علمی، تاکنون موفقیت های زیادی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی داشته اند، به طوری که مفاخر بزرگی به ویژه در عرصه هایی همچون ادبیات و علوم انسانی، معارف دینی و قرآنی، هنر و حقوق از جامعه نابینایان کشور سر برآورده اند.

اینجانب روز عصای سفید که نمادی برای توجه بیشتر به موضوع ایمنی نابینایان و رعایت حقوق آنان در جامعه و همچنین نشان دادن ظرفیت ها و توانمندی های افراد نابینا در جهان است را به تمامی عزیزان نابینا و کم بینای کشور، به خصوص دانش آموزان عزیز نابینا و کم بینا و خانواده های آنان و همچنین معلمان عزیزی که توفیق خدمت به این دانش آموزان را دارند تبریک عرض نموده و امید دارم تا در سایه الطاف خداوند متعال و تلاش همکاران خدومم در مجموعه وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی بتوانیم با روزآمدسازی، کیفیت بخشی و کارآمدسازی امور آموزشی، پرورشی و توانبخشی در انطباق با شرایط و ویژگی ها و استعدادهای دانش آموزان نابینا و کم بینا و کمک ها و حمایت های سایر نهادها و دستگاه های ذیربط در امو معلولین، زمینه های رشد و تعالی و شکوفایی هرچه بیشتر و نقش آفرینی موثرتر آنان در پیشرفت همه جانبه کشور را فراهم کنیم.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 6459
کلمات کلیدی
امید قنبرپور

امید قنبرپور

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید