• انتشار: 1400/09/04 - 17:43
  • تعداد بازدید: 2373
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست صمیمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مدیران مدارس استثنایی استان زنجان

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سفر به استان زنجان و در دیدار با مدیران مدارس استثنایی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری استان زنجان به ارائه برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.

5435.mp3 نشست صمیمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مدیران مدارس استثنایی استان زنجان

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تقدیر از فعالیت های ارزنده مدیران و معلمان آموزش و پرورش استثنایی بویژه در ایام کرونا گفت‌: در سال جاری  بسته تحولی آموزش، پرورش، تربیت بدنی و توانبخشی خانواده محور با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت با محوریت مشارکت خانواده ها در تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی اجرایی شده است.
وی افزود: بسته تحولی دیگر غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله  است که به منظور شناسایی و غربالگری  مشکلات ویژه یادگیری در نوآموزان پیش دبستانی تدوین و اجرایی شده است.
حسینی آموزش و پرورش استاندارد را منوط به استاندارد سازی در چندین بعد دانست و گفت: اولین بعد، استاندارد سازی و کیفیت بخشی به منابع انسانی است و در توزیع و نگهداشت نیروی انسانی هنوز دچار مشکل هستیم
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی جزو تخصصی ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت است که به نیروهای تخصصی در حوزه های مختلف آموزشی و توان بخشی نیاز دارد.
حسینی گفت: بر اساس آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی ‌به  ۱۲ هزار نیرو برای رسیدن به استاندارد در حوزه نیروی انسانی نیاز دارد که با مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سالانه ۱۰ درصد از ورودی های آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: تربیت نیروی انسانی ماهر از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های پیش‌نیاز در حوزه تعلیم و تربیت استثنایی‌ و تغییر و تصویب ضابطه درجه بندی مدارس استثنایی از دیگر فعالیت ها در حوزه نیروی انسانی است.
معاون وزیر  در ادامه با اشاره به سختی کار معلمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی قبل از قانون خدمات کشوری حداقل از ۵۰ درصد  امتیازات بیشتر برخوردار بودند که بر اساس این قانون این ۵۰ درصد حذف شد.
وی افزود: بعد از تصویب قانون جامع خدمات کشوری برخی سازمان ها از این قانون مستثنی شدند و لایحه مستثنی شدن نیروهای آموزش و پرورش استثنایی در حال حاضر لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و پس از تصویب در دولت این لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.
معاون وزیر رکن بعدی استاندارد سازی نظام تعلیم و تربیت را استاندارد سازی فضا دانست گفت: استاندارد فضای آموزشی در استثنایی ۲۸ مترمربع است که در حال حاضر ۱۰.۹ مترمربع است و در دو سال گذشته ۱.۵ متر مربع به سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی از طریق نهضت از خشت تا بهشت با ساخت و افتتاح ۱۶۵‌مدرسه اضافه شده است.
حسینی رکن بعدی استاندارد سازی نظام تعلیم و تربیت را استاندارد سازی تجهیزات دانست و گفت:  نهضت توان افزایی برای تامین ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توان بخشی ۷۰ هزار دانش آموز استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.
وی افزود: سال گذشته خیرین ۱۴۵ میلیارد تومان به این حوزه در سراسر کشور کمک کردند که با این میزان کمک ۳۱.۵ درصد نیاز دانش آموزان استثنایی به تجهیزات توان افزایی مرتفع شد و در استان زنجان ۴۸ درصد نیاز دانش آموزان استثنایی با همت خیرین تامین شد.
حسینی در ادامه گفت:  در بعد محتوای آموزشی تاکنون بیش از یک هزار محتوای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی تولید و یا مناسب سازی شده است.
وی ادامه داد: در راستای استاندارد سازی ساختار، تفویض اختیار ادارات استثنایی در استان ها اجرایی شده است و مصوبات تشکیل شورای فراگیر سازی آموزش‌وپرورش و تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی به  استان‎ها ابلاغ شده است.
وی افزود: راه اندازی مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و آموزشی، ارتقای کمی و کیفی ۸۱۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، ارتقای کمی مراکز مشاوره دانش آموزان استثنایی، تغییر رویکرد ارائه خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری به رویکرد فعال و پیشگیرانه خانواده محور و مدرسه محور، غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری و کیفیت بخشی به آموزش دانش آموزان دیر آموز از جمله مواردی است که راستای استانداردسازی رویه ها در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5435
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید