نشست مشترک شورای معاونین با انجمن خانواده ناشنوایان و شبکه ملی ناشنوایان ایران
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین سازمان نشست مشترک با انجمن خانواده ناشنوایان و شبکه ملی ناشنوایان ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان این که آموزش و پرورش استاندارد و با کیفیت با تاکید بر ۵ مولفه استاندارد سازی منابع انسانی، فضا، تجهیزات، محتوا و فرآیند ها امکان پذیر است گفت: در این راستا تمام تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی با همکاری تشکلها و صاحب نظران این است که در این ۵ مولفه زمینه ارتقاء تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه را فراهم سازد.
وی گفت: از هفت گروه دانش آموزان تحت پوشش این سازمان یک گروه به دانش آموزان با آسیب شنوایی مربوط است که ۱۶ هزار دانشآموز را شامل میشود و و این دانش آموزان در مدارس خاص و پذیرا مشغول به تحصیل هستند.
حسینی با بیان اینکه ۱۰۰ مدرسه مخصوص دانش آموزان با آسیب شنوایی در کشور فعال است اظهار کرد:در طرح توانبخشی دانشآموزان ۱۰۰ درصد اعتبارات توانبخشی ازجمله هزینه کاشت حلزون و تعمیر و تعویض قطعات حلزون افزایش یافته است.
وی گفت: در بحث زبان اشاره ۴ هزار معلم، مدیر و اولیا و برخی از مسئولین اجرایی آموزش و پرورش آموزش زبان اشاره را خواهند دید.
وی افزود: همچنین در دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود آموزش زبان اشاره در برنامه درسی دانشجویان وجود دارد و امسال در طرح آموزش مهارت های چندگانه معلمان گروه ناتوانان ذهنی آموزش زبان اشاره را خواهند دید.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: هزار واژه زبان فارسی ابتدایی قرار است به زبان اشاره برگردانده شود و کارگروهی با حضور تشکل های فعال در این حوزه از جمله انجمن خانواده ناشنوایان تشکیل و کار واژهگزینی درست زبان اشاره را به انجام خواهند رساند.
وی با بیان اینکه در طرح نهضت توان افزایی تلاش داریم علاوه بر افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبار حمایتی از ظرفیت مشارکت مردمی به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان بهره گیریم، اظهار کرد: شبکه ملی ناشنوایان و انجمن خانواده ناشنوایان در این قلمرو هم میتوانند به مدد این طرح بیایند.
وی افزود: تا آخر سال بیش از ۱۲۰۰ مدرسه در سطح کشور مناسب سازی خواهد شد و در هر استان دو مدرسه به صورت الگوی مناسب سازی کامل می شوند.
وی گفت: تلاش کردیم از بستر شبکه شاد آوزش های ویژه دانش آموزان استثنایی استمرار یابد و زبان اشاره نیز به برنامههای آموزشی تلویزیون وارد شده است.
حسینی در پایان گفت: امید است با کمک انجمن های علمی و مردمی و تشکیل کارگروه زبان اشاره وبا کمک تشکلهای غیر دولتی بر کیفیت کار در این قلمرو بیفزاییم.
نظر دهید