دکتر حسینی در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش استان کرمانشاه خبر داد؛
نهضت «از خشت تا بهشت» به مدرسه صد و چهل و نهم رسید
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش استان کرمانشاه ضمن افتتاح مجازی مدرسه گیلان غرب گفت: در نهضت مدرسهسازی «از خشت تا بهشت» قرار است ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور ساخته شود که امروز با کلنگزنی و افتتاح ۲ مدرسه در کرمانشاه این طرح به گام صد و چهل و نهم رسید.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ظهر دوشنبه پس از کلنگزنی صد و چهل و هشتمین مدرسه، در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: صبح امروز مدرسه ۱۵ کلاسه اوتیسم در شهر کرمانشاه کلنگزنی و اکنون نیز مدرسه ۱۴ کلاسه خیرساز زندهیاد محمدرضا معصومی لاری به عنوان مدرسه صد و چهل و نهم در گیلانغرب افتتاح شد.
او اظهار کرد: ما در کشور هزار و ۷۲۰ مدرسه استثنایی داریم که ۱۱۰ مورد آن طی یکسال گذشته ساخته شده است و مدرسهسازان خیر در ساخت این مدارس نقش ملموسی داشتهاند.
حسینی استانداردسازی فضا، منابع انسانی و فرآیندها را سه استاندارد مهم آموزش و پرورش باکیفیت دانست و گفت: در مدارس استثنایی به فضا و منابع مالی بیشتری برای استانداردسازی نیاز هست بهطوریکه هماکنون سرانه آموزشی دانشآموزان عادی ۸.۳ و برای دانشآموزان استثنایی ۲۸ متر مربع است.
قول های معاون وزیر به کرمانشاه
او با بیان اینکه ۷۸۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور داریم، اظهار کرد: هماکنون ۲۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان کرمانشاه وجود دارد که من قول ایجاد دو مرکز جدید را نیز به این استان میدهم.
حسینی همچنین از وجود ۴۲ سالن ورزشی فعال و ۲۹ سالن در حال ساخت در کشور خبر داد و افزود: در همین راستا قول تاسیس چهار سالن ورزشی ۲۰۰ متری و درون مدرسهای در استان کرمانشاه را با اعتبار و حمایت خیران میدهم.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور عنوان کرد: اتاقهای شبیهساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز یک اتفاق جدید و مهم در عرصه آموزش استثنایی است که تاکنون فقط یک اتاق در استان قزوین ایجاد شده است و من امیدوارم که در مدرسه ۱۵ کلاسه اوتیسم که صبح امروز در کرمانشاه کلنگزنی شد نیز یکی از این اتاقها راهاندازی شود.
حسینی همچنین به وجود ۲۰۳ باشگاه پیشکسوتان استثنایی در کشور و یک باشگاه در کرمانشاه اشاره و اظهار کرد: ما از ایجاد یک باشگاه دیگر در استان کرمانشاه حمایت می کنیم.
او گفت: در آموزش و پرورشی کشور یکسری اماکن و ظرفیتهای جدید شناسایی کردهایم که مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره استثنایی از جمله آنهاست و تاکنون هفت مرکز آن افتتاح شدهاست و امیدوارم هشتمین مرکز هم با تجهیزات حمایتی ما به میزان ۲ میلیارد تومان راهاندازی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گرانقیمت بودن و هزینهبر بودن استانداردسازی تجهیزات مدارس استثنایی گفت: سال گذشته موفق به جذب ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات از بخش عمومی و دولتی شدیم البته امسال یک ردیف بودجه به عنوان تجهیزات توانبخشی به میزان ۵۰ میلیارد تومان داریم که تلاش میکنیم چندین برابر آن را هم از منابع عمومی تامین کنیم و در این زمینه قول اعطای چهار میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی تجهیزات مدارس استثنایی استان کرمانشاه را هم میدهیم.
حسینی درباره استانداردسازی منابع انسانی نیز عنوان کرد: کمتر از یک درصد جمعیت دانشآموزان کشور در مدارس استثنایی تحصیل میکنند که امیدواریم با اختصاص ردیف بودجه اختصاصی برای امسال، این استانداردسازی هم انجام شود؛ همچنین در صورت تصویب مجلس مزایای معلمان مدارس استثنایی ۵۰ درصد بیشتر از معلمان مدارس عادی خواهد شد.
حسینی در پایان از اعطای تبلت به ۶۰۰ دانشآموز استثنایی در دوران شیوع کرونا خبر داد و گفت: در سفر فعلی به استان کرمانشاه نیز ۵۰ تبلت به دانشآموزان تلفیقی فراگیر این استان هدیه خواهیم کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در این جلسه با بیان اینکه تهدید زلزله در استان تبدیل به فرصت شد، اظهار کرد: ما هزار و ۲۰۰ روز پساز وقوع زلزله هفت و سه دهم ریشتری آبان ۹۶ در غرب استان، هزار و ۲۰۰ کلاس ساختیم یعنی هر روز یک کلاس و برای این کار ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.
به گفته مجید یزدانپناه، گرچه در این زلزله ۷۸ مدرسه تخریب شد اما بهجای آن ۳۲۰ مدرسه احداث شد که نشان از رشد ۴۰۰ درصدی دارد بهطوریکه هماکنون سرانه آموزشی استان از ۵.۷ به ۶.۴ متر مربع رسیده است و کرمانشاه از این نظر در رتبه یازدهم کشور قرار دارد.
او همچنین پیشگامی در ارائه آموزش مجازی در زمان شیوع کرونا، تامین چهار هزار تبلت به کمک دستگاههای مختلف برای دانشآموزان نیازمند و سه رتبه برتر پیدرپی در جشنواره شهید رجایی را از دیگر دستاوردهای ادارهکل آموزشوپرورش استان کرمانشاه برشمرد.
یزدانپناه سامانه آموزشی «شاد» را یک اتفاق مبارک برای دانشآموزان برشمرد و گفت: این مسیر باید برای همیشه ماندگار باشد و ما هرگز از آن خارج نخواهیم شد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان کرمانشاه عنوان کرد: اگر تصمیم کلان بر بازگشایی کامل یا تلفیقی مدارس در مهرماه امسال باشد، ما آمادگی لازم را برای اجرای هر یک از این تصمیمها داریم.
علیمحمد بیگی، رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: ۲۷ مدرسه اختصاصی، ۱۹ مرکز اختلالات یادگیری و ۲۶ مدرسه تلفیقی در استان فعال است که حدود چهار هزار دانشآموز و ۴۵۲ معلم دارد.
در بخش دیگری از جلسه امروز، از کتاب برنامه آموزش و پرورش استان کرمانشاه برای سال ۱۴۰۰ رونمایی شد.
در پایان این مراسم از فرزاد سهیلی، رییس سابق اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه تجلیل شد.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از ۳۲۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.
نظر دهید