دکتر حسینی در حضور سرپرست وزارت آموزشوپرورش تاکید کرد؛
پروژه مهر مهمترین سنجه موفقیت مدیریتی نظام تعلیموتربیت است
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در هشتمین نشست شورای راهبری سازمان آموزشوپرورش استثنایی که با حضور سرپرست وزارت آموزشوپرورش در محل سازمان آموزشوپرورش استثنایی برگزار شد گفت: پروژه مهر مهمترین سنجه موفقیت مدیریتی نظام تعلیموتربیت است.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تبریک به سرپرست وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: دکتر کاظمی تمام سطوح مدیریتی آموزشوپرورش از سطح مدیریت مدرسه تا مدیریت عالی را طی کرده است و اخلاق نیکو، مردمداری و اخلاص از ویژگیهای شخصیتی ایشان است.
وی افزود: سرپرست محترم وزارت آموزشوپرورش در حوزه سند تحول بنیادین فعالیتهای ارزندهای را انجام داده است و یکی از صاحبنظران در این حوزه است.
معاون وزیر در ادامه به بیان گزارشی از مصوبات شوراهای آموزشوپرورش استثنایی پرداخت و گفت: سازمان آموزشوپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تا سبب تاکنون پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی ۱۸ برابر شده است.
وی افزود: ۱۵۲ هزار دانشآموز استثنایی در ۱۷۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه در حال تحصیل هستند.
حسینی با بیان اینکه آموزشوپرورش استثنایی ۵ برابر اعتبار و امکانات بیشتری نسبت به آموزشوپرورش عادی نیاز دارد گفت: علیرغم افزایش ۱۸ برابری پوشش تحصیلی اعتبارات این سازمان ۱۲ برابر افزایشیافته است که نیازمند توجه ویژه به این حوزه است.
معاون وزیر گسترش عدالت بهویژه عدالت آموزشی را از برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی دانست و گفت: در راستای گسترش عدالت و پوشش حداکثری دانشآموزان با نیازهای ویژه بر اساس مصوبه شورای سازمان آموزشوپرورش استثنایی سه گروه به گروههای ۷ گانه تخت پوشش آموزشوپرورش استثنایی افزوده خواهد شد که افزایش گروههای تحت پوشش نیازمند فراهمسازی بسترهای لازم است.
حسینی ایجاد مدارس ترکیبی با آموزشهای فردی شده را آرمان نظام تعلیموتربیت دانست و گفت: یکی از فعالیتهای ارزنده سازمان آموزشوپرورش استثنایی در راستای ایجاد مدارس ترکیبی چرخش از سمت تفکیک دانشآموزان با نیازهای ویژه به سمت تلفیق و فراگیر سازی با دانشآموزان عادی است و از زمان شروع این رویکرد از بیست سال قبل تعداد دانشآموزان تحت پوشش ۸۲ برابر رشد داشته است.
وی افزود؛ علیرغم رشد کمی تعداد دانشآموزان تلفیقی هنوز در ارتقای کیفیت برنامه تلفیقی فراگیر با مشکلاتی مواجه هستیم که برای ارتقای کیفیت طرح تلفیقی فراگیر ایجاد شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح وزارت و استانها به تصویب شورای سازمان رسیده است.
وی گفت: شیوهنامه شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر تدوین شده است و بهزودی با امضای بالاترین مقام وزارت به استانها برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه تجمیع ساختارهای استانی آموزشوپرورش در سالیان گذشته موجب کاهش استحکام آموزشوپرورش استثنایی شد گفت: با مصوبه شورای سازمان تفویض اختیار صدور احکام و استقرار ذیحسابی اجرایی شده است و برای حل مشکل نبود ساختار آموزشوپرورش استثنایی در مناطق نیز تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزشوپرورش استثنایی در استانها و مناطق به تصویب شورای سازمان رسیده است.
حسینی آموزشوپرورش استثنایی را مینیاتوری از فعالیتهای آموزشوپرورش عادی دانست و گفت: آموزشوپرورش استثنایی علاوه بر ارائه مأموریتهای آموزشوپرورش عادی خدمات توانبخشی و سلامت را به دانشآموزان ارائه میکند.
وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر، ارائه خدمات به دانشآموزان دیرآموز از طریق مراکز ویژه اختلالات یادگیری و طرح هدایت برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی از جمله خدمات فراسازمانی آموزشوپرورش استثنایی است.
وی افزود: ارائه خدمات ترکیبی یکی از سیاستهای آموزشوپرورش استثنایی است و در همین راستا ایجاد مراکز جامع خدمات تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای در دستور کار آموزشوپرورش استثنایی است.
حسینی با بیان اینکه یکی از گفتمانهای جدید آموزشوپرورش نگاه هدف مسیر به سند تحول بنیادین و نگاه به مسائل با رویکرد حل آنان است گفت: در آموزشوپرورش استثنایی کتابهای توسعه مشارکتها، آموزشوپرورش استثنایی در زیستبوم کرونا، آموزشوپرورش استثنایی بر مدار برنامه و تلاش، از خشت تا بهشت و گنجینههای مدیریتی با رویکرد توسعه مدیریت دانش تدوین و چاپ شده است
حسینی شعار پروژه مهر امسال را «مهر آرام و تدریجی، مبتنی بر سلامت دانشآموزان و آموزشهای ترکیبی» دانست و گفت: پروژه مهر مهمترین سنجه نظام تعلیموتربیت است و ثبتنام بهموقع دانشآموزان، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توزیع کتب درسی، انتصاب مدیران آموزشگاهی، آمادگی نیروی انسانی و ارائه آموزشهای لازم به آنان، آمادگی مدارس به لحاظ تجهیزات و فضای آموزشی، پیگیری واکسیناسیون تمامی عوامل مرتبط با مدارس و ایابوذهاب دانشآموزان از جمله موارد مرتبط با پروژه مهر است که باید بهدقت رصد و پیگیری شود.
معاون وزیر در پایان با ارائه آمار آخرین نوبتگیری و سنجش در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۹۲ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان معادل با حدود ۹۷ درصد نوبتگیری کردهاند که از این تعداد یک میلیون و ۱۱۱ هزار نفر معادل با ۸۱ درصد ارزیابی شدهاند.
ویدئوی این نشست را از پایین همین صفحه مشاهده کنید.
نظر دهید