• انتشار: 1404/06/19 - 21:35
  • تعداد بازدید: 107
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
اولین جلسه هیئت اندیشه ورز استان قزوین

برگزاری اولین جلسه هیئت اندیشه ورز استان قزوین با مدیرکل آموزش و پرورش

یکشنبه 16 شهریور ماه اولین نشت هیئت اندیشه ورز استان قزوین با حضور متخصصان و صاحب نظران آموزش و پرورش استثنایی با مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار گردید.

12149.mp3 برگزاری اولین جلسه هیئت اندیشه ورز استان قزوین با مدیرکل آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین؛ عصر یکشنبه 16 شهریور ماه، نخستین  نشست هم اندیشی هیئت اندیشه ورز آموزش و پرورش استثنایی با حسنعلی اصغری مدیر کل آموزش و پرورش استان، نجم الدین کریمی مدانی سرپرست اداره استثنایی و با حضور صاحب نظران و متخصصان حوزه آموزش کودکان دارای نیاز ویژه برگزار شد.

نجم‌الدین کریمی‌مدانی، سرپرست اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، در این نشست، با تأکید بر اینکه خدمت به دانش‌آموزان استثنایی را وظیفه انسانی و اخلاقی می‌دانیم،شرح کوتاهی از اقدامات صورت گرفته از زمان انتصاب را بیان نمود.

وی در ادامه: از تخصیص ۲ میلیارد تومان اعتبار به‌صورت مستقیم به حساب مدارس استثنایی واریز شد تا برای رفع نیازهای آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان هزینه شود.

در این نشست تخصصی که با حضور مختصصان و صاحب نظران این حوزه با هدف رصد چالش‌ها و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای کیفیت خدمات به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تشکیل شد، موارد محوری زیر مورد تأکید و بحث قرار گرفت:
 
محورهای کلیدی نشست درحوزه آموزشی و حمایتی:
 
· آموزش مهارت‌های زندگی: بر ضرورت گنجاندن آموزش‌های کاربردی برای افزایش خوداتکایی و آمادگی دانش‌آموزان برای زندگی مستقل تأکید شد.
· نشاط فردی و خانوادگی: ایجاد فضای شاد در مدارس و همچنین توجه به سلامت روان و تأمین نشاط خانواده‌های این دانش‌آموزان به عنوان یک اولویت کلیدی مطرح گردید.
· رفع نیازهای پایه: بر لزوم توجه همه‌جانبه به نیازهای آموزشی، حمایتی و عاطفی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان تصریح شد.
 
تأکید بر نقش حیاتی سنجش به‌هنگام: مدیران مراکز جامع سنجش نیز در این نشست با اشاره به تأثیر غیرقابل انکار برنامه‌های غربالگری، تشخیص و شناسایی زودهنگام اختلالات در کنترل و کاهش اثرات آن، چالش‌های پیش‌رو را برشمردند.
 
بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارها: شرکت‌کنندگان به صورت ویژه به بررسی مشکلات و ارائه راه‌حل‌های ریشه‌ای برای موارد زیر پرداختند:
 
· کمبود نیروی انسانی تخصصی: مشکل کمبود نیروهای توانبخشی، مشاوره، خدمات بهداشتی و همچنین نیروی متخصص در حوزه تلفیقی-فراگیر.
· تأمین سرویس ایاب و ذهاب: مشکل حمل و نقل (سرویس) دانش‌آموزان به عنوان یک مانع بزرگ برای دسترسی به آموزش.
· رفاه نیروی انسانی و دانش‌آموزان: درخواست تخصیص مراکز رفاهی برای همکاران و دانش‌آموزان.
پس از بحث و تبادل نظر،کلیه موارد، چالش‌ها و پیشنهادهای راهبردی مطرح شده، جمع‌بندی و جهت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی به مدیرکل آموزش و پرورش استان منتقل شد.
 مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین :
آموزش و پرورش استثنایی نیازمند تخصص‌های بین‌رشته‌ای و مدیریت علمی است/ نشاط، آموزش مهارت‌های زندگی و تغییر رویکردها لازمه موفقیت در آموزش و پرورش استثنایی است.
 مدیرکل آموزش و پرورش استان، بر اهمیت نگاه علمی، مشارکتی و انسان‌محور در آموزش و پرورش استثنایی تأکید کرد.
 
اصغری با اشاره به پیچیدگی‌های علمی و نیازهای ویژه دانش‌آموزان، گفت: فعالیت در این حوزه مسئولیتی فوق‌تخصصی است که تنها با بهره‌گیری از رویکردهای علمی و اجرای برنامه‌های دقیق قابل تحقق است.
 
وی افزود: پرورش و مراقبت از کودکان با معلولیت‌های جسمی و ذهنی نیازمند همراهی مستمر و علمی با خانواده‌هاست و هیچ عرصه‌ای پیچیده‌تر از تعلیم و تربیت نیست.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان اظهار داشت:آموزش و پرورش استثنایی بدون پژوهش‌های تخصصی در حوزه‌های بینایی، شنوایی و توانبخشی نمی‌تواند به اهداف خود برسد.
 
اصغری همچنین به اجرای طرح‌های حمایتی از خانواده‌ها، همکاری با خیرین و توانمندسازی معلمان اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش استثنایی صرفاً یک وظیفه اداری نیست، بلکه رسالتی علمی، انسانی و اجتماعی است که نیازمند مشارکت همگانی و استفاده از یافته‌های نوین علمی است.
 
وی بر اهمیت ایجاد محیط شاد و آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان با نیازهای ویژه تأکید و افزود: موفقیت آموزش این کودکان بخشی به ایجاد محیط شاد و فعال در مدارس بستگی دارد، زیرا مدرسه می‌تواند بخشی از دغدغه‌های خانواده‌ها را کاهش دهد.
 
اصغری در پایان خاطرنشان کرد: مدیران و معلمان موفق کسانی هستند که با روش‌های نوین آموزشی و علمی با چالش‌ها مواجه شوند و مدیریت مدارس استثنایی باید مبتنی بر تفویض اختیار، مشارکت و استفاده از تجربیات اساتید و نخبگان باشد.
 
 
انتظار می‌رود با پیگیری‌های جدی و تخصیص به موقع منابع، گام‌های مؤثری در جهت رفع این موانع و بهبود وضعیت آموزشی و حمایتی از جامعه هدف برداشته شود.
  • گروه خبری : اخبار استان ها,قزوین
  • کد خبر : 12149
کلمات کلیدی
روابط عمومی  قزوین

روابط عمومی قزوین

تصاویر