دكتر قدمي اعلام كرد:
تلاشمان اين است كودكان استثنايي بتوانند در كنار بقيه دانش آموزان تحصيل كنند
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به تحصيل 151 هزار دانش آموز با نياز ويژه در مدارس استثنایی و آموزش فراگیر گفت: تمام تلاش ما اين است كه اين دانش آموزان بتوانند در كنار بقيه دانش آموزان تحصيل كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور، دكتر مجید قدمی به مناسب 12 آذر روز جهانی معلولین در استوديو الفبا اظهار داشت: از سال 1370 سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر اساس مصوبه مجلس تاسیس شد که از همان ابتدا 7 گروه نابینایان، ناشنوایان، افراد دارای مشکلات جسمی حرکتی، افراد دارای مشکلات ذهنی، دارای مشکلات عاطفی، دارای بهره هوشی کم و اختلالات یادگیری و همچنین گروهی را که چند معلولیتی هستند تحت پوشش قرار داده و به طور مستقیم برای این مجموعه افراد برنامه ریزی کرده است.
وی ادامه داد: اقداماتی هم از سه سال پیش در ارتباط با دانش آموزانی که دیر آموز هستند پیش رو قرار دادیم؛ دانش آموزانی که معیار ذهنی آنان از میانگین فاصله دارد و نمره بهره هوشی آنان حدود 15 نمره است. این دانش آموزان پیش از این در میان افراد عادی قرار می گرفتند که به دلیل این که درمان خاصی درباره آنان صورت نگرفته بود، شناسایی و تحت پوشش سازمان مدارس استثنایی قرار گرفته اند.
وی افزود: در حال حاضر، 151 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند که از این میان 78 هزار دانش آموز در مدارس خاص، 73 هزار نفر در مدارس تلفیقی و بیشترین گروه هم دانش آموزان کم توان ذهنی هستند که نزدیک به 58 هزار نفر در مدارس خاص تحت آموزش قرار می گیرند.
قدمی نظام آموزشی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان نابینا، ناشنوا و افرادی را که مشکلات جسمی حرکتی دارند، مانند نظام آموزشی عادی عنوان کرد و گفت: کتاب ها به صورت خط بریل آماده شده و برخی از کتاب ها هم به صورت گویا مناسب سازی شده است. برای بچه های جسمی حرکتی هم در برخی از دروس مانند ورزش امتیازهایی قایل شدیم اما محتوا همان است.
**رشته های جدید برای دانش آموزان نابینا
وی ادامه داد: رویکرد ما در آموزش به ناشنوایان، کاملا حرفه ای و ارایه دوره های کاردانش و هنرستان در دوره متوسطه است. به همین منوال درباره نابینایان هم رشته های علوم انسانی و جدیدا رشته موسیقی و کامپیوتر و دانش آموزان جسمی حرکتی در دوره متوسطه، هم رشته های تجربی را تجربه می کنند البته نوع معلولیت آنان مدنظر قرار می گیرد تا مشکلی برایشان ایجاد نشود.
به بیان قدمی، حدود 1570 مدرسه و 23 هزار نیروی انسانی در این مدارس مشغول به فعالیت هستند.
وی، اعتبار مالی را که برای این مجموعه هزینه می شود حدود 950 میلیارد تومان بودجه اعلام کرد و یادآور شد: هزینه دانش آموزان استثنایی بین سه تا چهار برابر هزینه دانش آموزان عادی است.
دكتر قدمی تصریح کرد: رویکرد ما، رویکرد آموزش فراگیر است و توصیه می کنیم که عزیزان معلول در کنار دانش آموزان آموزش های فراگیر همانند موسیقی و کامپیوتر را بیاموزند تا هنگام ورود به فضای دانشگاه احساس کمبود نکنند. ضمن این که زمینه اشتغال دانش آموزان دارای معلولیت جسمی بیشتر فراهم می شود.
**سونامی بازنشستگان و کمبود نیروی انسانی؛ چالش بزرگ مدارس استثنایی
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در بخشی دیگر از اظهاراتش کمبود نیروی انسانی و افراد متخصص را چالش بزرگ مدارس استثنایی عنوان کرد و گفت: با سونامی بازنشستگی نیروی انسانی در مدارس استثنایی مواجه هستیم که از دو سال پیش شروع شده و تا سه سال آینده ادامه دارد. به این معنا که سالانه نزدیک به 800 نفر خروجی به عنوان بازنشسته و نزدیک به 250 نفر نیروی انسانی آماده کار داریم و به دلیل کمبود معلم تراکم کلاس ها افزایش یافته است که این نوعی خطر برای آموزش دانش آموزان استثنایی محسوب می شود.
مناسب سازی محیط هم دیگر چالشی بود که قدمی درباره آن گفت: در داخل مدارس، مناسب سازی محیط به طور کامل صورت گرفته است و دانش آموز دغدغه ای برای جابجایی و حرکت ندارد اما مشکل ما فضای بیرون از این محیط است که از نهادهای مختلف و مسوولان و ارگان هایی همچون سازمان بهزیستی و شهرداری و غیره دعوت به همکاری می کنیم تا عزیزان معلول نگرانی برای حضور در اجتماع نداشته باشند.
وی همچنین در خصوص هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه گفت: هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان ۷۰ میلیارد تومان است و این درحالیست که اگر بودجه سازمان به طور کامل تخصیص یابد، ۴۰ میلیارد تومان آن تامین میشود و مجبوریم از خانوادهها در مناطق برخوردار کمک بگیریم البته در مناطق کمتربرخوردار و محروم هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه رایگان است و در تهران نیز شهرداری، این هزینه را تقبل کرده است.