رونمایی از سامانه اختلالات یادگیری در آذربایجان شرقی؛ پایلوت کشوری سازمان آموزش و پرورش استثنایی
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی؛ امروز ۲۶ مردادماه، در جریان برگزاری دوره «رویکردهای ارزیابی و مداخلات خاص یادگیری» که به میزبانی اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی برگزار شد، با حضور معاونت توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از سامانه ملی اختلالات یادگیری رونمایی شد.
اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت کشوری اجرای این طرح انتخاب شده است و قرار است تجربیات حاصل از اجرای آزمایشی، به عنوان الگویی برای تعمیم کشوری این سامانه مورد استفاده قرار گیرد.
اهداف و کارکرد سامانه
سامانه اختلالات یادگیری با هدف ایجاد یک فرآیند نظاممند در شناسایی، ارجاع و پیگیری دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در حوزه یادگیری طراحی شده است. از جمله مهمترین کارکردهای این سامانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ارجاع دانشآموزان نیازمند مداخلات خاص یادگیری از مدارس به مراکز جامع آموزش، سنجش، توانبخشی و مداخلات بهنگام رشدی ـ تربیتی.
پیگیری مستمر پروندههای دانشآموزان و ثبت اطلاعات آنان در بستر «سامانه سیرت ۲».
ارتقای دقت و انسجام در ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و مداخلات تخصصی.
ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری در سطح کشور.
اهمیت طرح
با توجه به شیوع اختلالات یادگیری در میان بخشی از دانشآموزان و تأثیر مستقیم آن بر روند تحصیلی و رشد اجتماعی آنان، راهاندازی این سامانه میتواند گامی مهم در مدیریت هدفمند، بهموقع و یکپارچه خدمات آموزشی و توانبخشی باشد.
این اقدام همچنین باعث کاهش سردرگمی خانوادهها در فرآیند مراجعه به مراکز حمایتی شده و امکان پیگیری منظم روند مداخلات را برای کارشناسان فراهم میسازد.
