• انتشار: 1404/06/22 - 08:33
  • تعداد بازدید: 126
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی:

محوری ترین وظیفه مدیران مدارس، برنامه ریزی عملیاتی است

12157.mp3 محوری ترین وظیفه مدیران مدارس، برنامه ریزی عملیاتی است

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی؛ رضا کریمی افین رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی در اجلاس مدیران مدارس استثنایی، مراکز جامع سنجش و کلاس های خاص استان در تشریح  وظایف مدیران، یکی از محوری ترین وظایف  را برنامه ریزی عملیاتی ذکر کرد و از برنامه ریزی به عنوان ابزار تسهیل گر و پیش برنده مدیریتی نام برد.

وی مدیریت آموزشگاهی را حساس ترین بخش آموزش و پرورش عنوان کرد  و  مدیریت را فرآیند بکارگیری چهار منبع انسانی، مالی، مادی و اطلاعاتی بر شمرد و بیان کرد: اگر این منابع به صورت موثر و کار آمد بکار گرفته شوند نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

وی کمک به تحقق اهداف آموزش و پرورش، ایجاد روابط انسانی مطلوب و حسنه، ایجاد زمینه بروز خلاقیت، شناخت نیازها و حل مشکلات دانش آموزان  و برقراری نقش الگویی برای دانش آموزان  را از اهداف مدیریت آموزشی بر شمرد.

وی بر ترویج فرهنگ نیکوکاری و خیرین، صرفه جویی در مدیریت منابع و هزینه ها با رعایت اولویت ها تاکید کرد و بیان داشت:  تا زمانی که دانش آموز نیاز به محتوای آموزشی، وسایل کمک آموزشی و... دارد اموزش را در اولویت کار خود قرار دهید و در جهت ارتقای کیفیت آموزش از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان به خصوص جوانان استفاده بهینه نمایید 

کریمی  استفاده و بهره برداری از فناوری های نوین به خصوص هوش مصنوعی، نظارت حداکثری بر مجموعه کارکنان با حفظ شان همکاران،  پاسخگویی به موقع مکاتبات اداری و دقت در کنترل و ثبت اطلاعات در سامانه ها و اجرای شیوه نامه ها، استفاده از ظرفیت فنی و حرفه ای در جهت مهارت آموزی دانش آموزان،  احقاق حقوق همکاران، عدم بکارگیری نیروهای آزاد و اهتمام ویژه در برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و اردوهای دانش آموزی را از دیگر وظایف مدیران برشمرد و اظهار داشت:  ریاست محترم جمهور، اموزش و پرورش را اولویت اول کشور قرار داده است لذا تقاضا دارم از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید و از طریق  تعامل با فرمانداران، استانداران و بخشداران در جهت توسعه فضاهای آموزشی و ارتقای عدالت آموزشی اقدام نمایید. 

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی در پایان به معرفی نمایندگان آموزش و پرورش استثنایی در قطب ها  پرداخت و جناب آقای  پناهی مدیر هنرستان توانخواهان شهیدکاوه را به عنوان نماینده قطب شهید هاشمی نژاد، سرکار خانم رضایی مدیر آموزشگاه ام الائمه را به عنوان نماینده قطب شهید کاوه ، جناب آقای زمانی مدیر آموزشگاه نیایش شهرستان قوچان را به عنوان نماینده قطب شهید کلاهدوز، جناب آقای هوایی مدیر آموزشگاه شقایق شهرستان نیشابور را به عنوان نماینده قطب شهید شوشتری، جناب آقای داوری مدیر آموزشگاه امام علی علیه السلام را به عنوان نماینده قطب شهید فرومندی،  جناب آقای دانشوری مدیر آموزشگاه طلاکوب شهرستان بردسکن را به عنوان نماینده قطب شهید مدرس، جناب آقای خردمند مدیر آموزشگاه ابتکار شهرستان تربت حیدریه را به عنوان نماینده قطب شهید بزونسی و جناب آقای پلویی مدیر آموزشگاه آریا رحمانی شهرستان تربت جام را به عنوان نماینده قطب شهید دهقان معرفی نمود. 

راضیه عباسپور معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در اجلاس مدیران مدارس استثنایی، مراکز جامع سنجش و کلاس های خاص استان گفت: مدرسه تراز به دنبال ایجاد یک نظام آموزشی پویا و متوازن است که در آن تمامی دانش‌آموزان به طور مساوی از فرصت‌های برابر آموزشی بهره‌مند شوند و نقطه عطفی در مسیر تحقق عدالت آموزشی و تحول در آموزش می باشد.

وی اولین گام برای داشتن یک برنامه سالانه شفاف ، واقع گرایانه و قابل تحقق را شناخت وضعیت موجود در مدارس عنوان کرد و بیان داشت: مدیر مدرسه ضمن ارزیابی درونی باید به  تمامی نقاط ضعف و قوت محیط آموزشی خود اعم از فضای فیزیکی، نیروی انسانی و وضعیت دانش آموزان و همکاران اشراف کامل داشته باشند.

وی افزود: یک برنامه مدون، باید بر اساس شاخص های مدرسه تراز، ساسیت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گیرد ولازم است مدیران بر اساس شرایط مدرسه، نوع معلولیت دانش آموزان و وضعیت دانش آموزان نیز شاخص ها را مناسب سازی نمایند.

وی گفت:  با تلاش سرکار خانم روضه هم اکنون شاخص های مناسب سازی شده برای مدارس استثنایی در حال تدوین است که  در اختیار تمامی مدارس قرار خواهد گرفت و انتظار می رود  مدیران با توجه به وضعیت مدارس و نوع گروه های معلولیت تحت پوشش خود  شاخص ها را برنامه ریزی  نمایند

راضیه عباسپور با تاکید بر اجرای برنامه ها، ایده ها و خلاقیت جهت دستیابی به اهداف تعالی اظهار داشت: برنامه هایی که مدیران برای هر شاخصی تدوین می کنند باید  یک برنامه پنج ساله باشد چرا  که تحقق بعضی اهداف در یک سال امکان پذیر نیست.

معاون اداره استثنایی در ادامه بر هم سویی و همراهی مدارس با ستاد تاکید کرد وگفت: همکاران ما در ستاد برنامه های عملیاتی خود را براساس شاخص ها تهیه کردند و این شاخص ها در اختیار مدارس  قرار خواهد گرفت تا در تدوین برنامه سالانه توسط مدیران مدنظر قرار گیرد ، تمام تلاش اعضای ستاد بر این است که  مدارس و مراکز جامع با کمترین چالش  مواجه شوند.

 وی تصریح کرد: یک بخش از وظایف ستاد ارزیابی بیرونی از فعالیت های مدیران به منظور دستیابی به اهداف مدنظر و بهبود وضعیت مدارس و مراکز جامع است و در این ارزیابی مقایسه ای بین مدارس صورت نخواهد گرفت و تلاش مان در این نوع ارزیابی این است که اهداف را به اقدامات قابل اجرا تبدیل نماییم. 

وی شفافیت، ایجاد انگیزه ، تعهد در کار و تمرکز بر منابع و داشته ها را از نتایج برنامه محوری عنوان نمود و گفت: از مدیران مدارس و مراکز جامع انتظار داریم ضمن مطالعه الگوی مدرسه  تراز، مولفه های مدیریت و راهبری را اجرا نمایند،  برمنابع مالی نظارت کنند، مشارکت پذیری در دانش آموزان، معلمان، مربیان، متربیان و خانواده را افزایش دهند و به رشد و توانمند سازی نیروی انسانی خود کمک کنند، مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند و بر مبنای تفکر و پژوهش تصمیم گیری نمایند.

 

در این اجلاس جناب آقای مهدی پناهی  نماینده مدارس متوسطه عادی، سرکار خانم رمضان‌زاده نماینده مدارس متوسطه کاردانش خاص و فنی و حرفه‌ای، جناب آقای حسنی نماینده مراکز جامع استان ، جناب آقای داوری نماینده مدارس ابتدایی عادی، سرکار خانم روضه نماینده مدارس ابتدایی کم توان ذهنی، ایده‌ها، برنامه ها و پیشنهادات خود را جهت بهبود وضعیت موجود بیان داشتند و در پایان میثاق نامه اجلاس توسط زهره رضایی مدیر آموزشگاه ام الائمه قرائت شد.

 

 

  • گروه خبری : اخبار استان ها,خراسان رضوی
  • کد خبر : 12157
کلمات کلیدی
روابط عمومی  خراسان رضوی

روابط عمومی خراسان رضوی

تصاویر