گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان در مدارس استثنایی مازندران
اسلوب معاشرت با افراد ناشنوا مولفه ی مهمی برای حضور این افراد در سطح جامعه است.
9757.mp3
گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان در مدارس استثنایی مازندران
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران، مدارس استثنایی این استان روز جهانی ناشنوایان را با اهدای لوح سپاس و جوایز به کارکنان و دانش آموزان آسیب شنوایی تبریک گفتند. در همین راستا" سید سروش ساداتی جمالی " رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران به مناسبت روز جهانی ناشنوایان گفت:
مبارک است بهانه هایی که ما را به یاد توان یابان می اندازد و مبارک تر، آن روز که اهمیت ناشنوایان را به ما گوشزد می کند.
9 مهر ماه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان، در ابتدا به خود در مقام مسئول آموزش این قشر از عزیزان، یاد آوری میکنم ما اینجا هستیم تا شما تواناتر، زندگی را تجربه کنید و بعد به شما توان یابان عزیز بگویم تا بدانید که می توان با نبود یک حواس از حواس های فیزیکی هم زندگی کرد؛ در سطحی که همگان می توانند.
وی در ادامه افزود: می دانیم افراد دارای معلولیت 10 تا 15 درصد از جمعیت هر جامعه را تشکیل می دهند یعنی حداقل یک نفر از هر 10 نفر.
پس چرا ما مشارکت افراد دارای معلولیت را در جامعه کمتر می بینیم؟
هفته جهانی ناشنوایان، بهانه خوبی است برای اینکه از خودمان بپرسیم:
*چه موانعی برای حضور و مشارکت افراد ناشنوا و یا کم شنوا در جامعه وجود دارد؟
*رفتار ما با فراد ناشنوا و یا کم شنوا چگونه می تواند این موانع را کاهش دهد و مانع جدیدی ایجاد نکند؟
قطعا پاسخ این سوالات توسط نهادهای خدماتی و آموزشی مرتبط با جامعه ی ناشنوایان ازجمله اموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی باید پاسخ داده شود.
ایشان در پایان یادآور شد: اسلوب معاشرت با افراد ناشنوا مولفه ی مهمی برای حضور این افراد در سطح جامعه است.
اگرچه در مدارس استثنایی، تاکید بر تقویت توانایی لب خوانی دانش اموزان است ولی دانستن زبان اشاره توسط عموم افراد جامعه و به رسمیت شناختن این شیوه ی ارتباطی و ترویج آن، می تواند در رشد اعتماد به نفس این عزیزان در جمع کمک رسان باشد.
ضرورت دارد متولیان و مسئولان با کمی نگاه دلسوزانه تر به حوزه های درمانی و توان بخشی ناشنوایان، تجربه ی زندگی با کیفیت بالاتر و تجربه ی زیست شادتری را برایشان بسازند.