گزارش ویژه از کارگاه تخصصی گفتاردرمانی در اتیسم با رویکرد درمان تیمی در اصفهان
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان؛ روز بیست وهشتم مردادماه ۱۴۰۴، سالن اجتماعات آموزشگاه مهرآفرین میزبان کارگاه آموزشی و توانمندسازی با محوریت « رویکرد گفتاردرمانی در اتیسم با نگرش درمان تیمی به روش تعاملی» بود. این برنامه با حضور آقای هاشم زاده، کارشناس تشخیص و توانبخشی استان، جمعی از همکاران تخصصی، عوامل اجرایی آموزشگاه و فعالان حوزه درمان برگزار شد.
در این کارگاه، شرکت کنندگان با مجموعه ای از روش های نوین و اثربخش در درمان اختلال طیف اتیسم آشنا شدند. از جمله سرفصل های ارائه شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- معرفی و بررسی اثربخشی روش آموزشی سان رایز در درمان یک کودک مبتلا به اتیسم
- تحلیل تصورات اشتباه رایج درباره اختلال اتیسم
- شناسایی نشانه های اولیه این اختلال
- آموزش عملی روش تحلیل رفتار کاربردی (ABA) به عنوان یکی از مؤثرترین رویکردهای درمانی
- آشنایی با روش تعامل همه جانبه (Intensive Interaction) در تقویت ارتباطات اجتماعی
- معرفی روشTherapy Place (TP) برگرفته از پروژه بازیPlay Project، شامل ترکیبی از کاردرمانی، گفتاردرمانی، یکپارچگی حسی، بازی درمانی و موسیقی درمانی
- بررسی روش نوینTEACCHدر آموزش کودکان دارای اتیسم و اختلالات ارتباطی
در ادامه، شرکت کنندگان از بخش توانبخشی و گفتاردرمانی آموزشگاه مهرآفرین بازدید کردند. در این بازدید، کارشناسان توضیحات جامعی درباره امکانات، شیوه های درمانی و روند مداخلات تخصصی ارائه دادند و فضای مناسبی برای تبادل نظر و انتقال تجربیات فراهم شد.
این کارگاه با هدف ارتقاء دانش تخصصی و توانمندسازی فعالان حوزه درمان، گامی مؤثر در جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی و درمانی برای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در استان اصفهان محسوب می شود.
