ویژگی های مدرسه انطباقی در مصاحبه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با برنامه نیم نگاه رادیو سلامت
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور در برنامه زنده رادیوئی نیم نگاه رادیو سلامت به تشریح ویژگی های مدرسه انطباقی پرداخت.

دکتر سید جواد حسینی در این برنامه زنده رادیویی با بیان اینکه مدرسه انطباقی یکی از بسته های تحولی سال 99سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنائی است اظهار داشت: این بسته تحولی براساس آموزه های سند تحول بنیادین و احکام برنامه ششم توسعه تدوین شده است و شامل 3 برنامه و 9 فعالیت است.
وی افزود: در برنامه سند تحول بنیادین راهکار 2/14 و 1/16 و در برنامه ششم توسعه محورهائی قرارداده شده است که برای تحقق این راهکارها مدرسه انطباقی به عنوان یک بسته تحولی تدوین و در حال اجرائی سازی است.
وی با بیان اینکه دانش آموزان، اولیا و معلمان در جامعه باید شهد سند تحول را بچشند افزود: بسته های تحولی برای اجرائی سازی بخش هائی از سند تحول بنیادین است که جنبه های نوآورانه، زود بازده، مشارکت جویانه، تحول آفرینانه، سنجش پذیر و مدرسه محورانه را دارا می باشند.
حسینی گفت: بر اساس آموزه های سند تحول بنیادین و راهکار 2/14 این سند " متناسبسازی فضاهای فیزیکی، آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوتهای جنسیتی دانشآموزان با تاکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینه سازی فرهنگ ایمانی و عفاف و پوشش و رعایت احکام محرّمیت در محیط" مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: در راهکار 1/16 نیز " ایجاد تنوع در فرصتهای تربیتی در مراکز آموزشی و تربیتی برای پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان" مورد تاکید قرار گرفته است.
معاون وزیر با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه بر طراحی ، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی تربیتی و ورزشی با نیازهای ویژه و تفاوتهای جنسیتی و سنی دانش آموزان و همچنیبن توانمندسازی مدیران معلمان در شناسائی ، هدایت ، بهره برداری از ظرفیت ها و امکانات و خلق فرصت های متنوع یادگیری و متناسب با نیازها و علائق و تفاوتهای فردی دانش آموزان تاکید شده است.
حسینی با ارائه تعریفی از مدرسه انطباقی گفت: مدرسه انطباقی مدرسه ای است که در آن فضا، تجهیزات معلم، محتوا، مدیر، دانش آموز، والدین و جامعه با شرایط خاص دانش آموز تطابق سازی می شود تا فرایند تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی با کیفیت تسهیل شود.
معاون وزیر با بیان 3 برنامه طراحی شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: مناسب سازی مبتنی برتوانمند سازی مدیران، معلمان و جامعه، ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجیتالی و مشارکت درمناسب سازی مدارس از حیث فضا و تجهیزات سه برنامه مدرسه انطباقی است.
حسینی با اشاره فعالیت هایی طراحی شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی اظهار داشت: با اجرای بسته تحولی مدرسه انطباقی 64 مدرسه مناسب سازی و 14 مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اتیسم ساخته خواهد شد و در قالب نهضت آموزش زبان اشاره و بریل آموزی 5 هزار معلم، والدین و کارکنان دستگاه های مرتبط آموزش خواهند دید.
وی افزود: با طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی به میزان 50 درصد نگرش مخاطبان نسبت به کودکان با نیازهای ویژه تغییر یافته و 32 پایگاه آموزش مجازی ایجاد می شود و با طراحی سامانه ندای همراه، مدیریت پاسخگو در زمینه رفع مشکلات دانش آموزان آموزش تلفیقی و فراگیر صورت خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: در قالب نهضت توان افزایی تجهیزات آموزشی و توانبخشی حداقل 10 درصد از دانش آموزان با نیاز های ویژه با مشارکت خیرین و سازمان ها در سال جاری تهیه خواهد شد.
معاون وزیر با اشاره به اینکه در سال جاری 129 عنوان کتاب مناسب سازی خواهد شد اظهار داشت: تاکنون هزار عنوان کتاب یا محتوای آموزشی تالیف یا برای دانش آموزان با نیاز های ویزه مناسب سازی شده است.
وی افزود: 196 عنوان کتاب برای گروه دانش آموزان کم توان ذهنی از پیش دبستان تا دوره متوسطه حرفه ای تالیف شده است و 38 عنوان کتاب نیز برای دانش آموزان با آسیب شنوایی تالیف شده است.
وی افزود: 121 عنوان کتاب برای دانش آموزان با آسیب شنوایی و 46 عنوان کتاب برای دانش آموزان جسمی و حرکتی مناسب سازی شده است.
معاون وزیر تعداد کتاب های تبدیل به بریل شده آسیب بینائی را 350 عنوان ذکر کرد و گفت: 41 کتاب صوتی، 81 کتاب درشت خط، 72 عنوان کتاب راهنمای معلم و 52 درس افزار و فیلم های آموزشی نیز تاکنون تولید شده است.
مصاحبه رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را از اینجا دریافت کنید