سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی
يكي از مسائل مهمي كه در تعليم و تربيت و رسيدن به اهداف پرورشي بايد در نظر گرفت سلامت جسماني و رواني كودكان ،وجود تفاوت هاي فردي دانش آموزان،شناخت توانايي ها و استعداد هاي آنان و تنظيم برنامه هاي آموزشي متناسب با اين استعداد ها مي باشد. برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان كه از سال 1373مطا بق مصوبه هيات محترم وزيران در سراسر كشور اجرا مي شود نوآموزان 6 ساله لازم التعليم بدو ورود به دبستان را در زمينه هاي مختلف جسمي و ذهني در دو مرحله غربال گري و تخصصي مورد ارزيابي قرار داده و بر اساس نتايج ارزيابي ها علاوه بر شناسايي مشكلات ذهني ،جسمي و رفتاري نوآموزان ، نسبت به تعيين جايگاه آموزشي آنان اقدام مي نمايد .
يكي از مسائل مهمي كه در تعليم و تربيت و رسيدن به اهداف پرورشي بايد در نظر گرفت سلامت جسماني و رواني كودكان ،وجود تفاوت هاي فردي دانش آموزان،شناخت توانايي ها و استعداد هاي آنان و تنظيم برنامه هاي آموزشي متناسب با اين استعداد ها مي باشد. برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان كه از سال 1373مطا بق مصوبه هيات محترم وزيران در سراسر كشور اجرا مي شود نوآموزان 6 ساله لازم التعليم بدو ورود به دبستان را در زمينه هاي مختلف جسمي و ذهني در دو مرحله غربال گري و تخصصي مورد ارزيابي قرار داده و بر اساس نتايج ارزيابي ها علاوه بر شناسايي مشكلات ذهني ،جسمي و رفتاري نوآموزان ، نسبت به تعيين جايگاه آموزشي آنان اقدام مي نمايد .
اهداف
1- پيشگيري از بروز و تشديد بيماري ها
2- كمك به بهبود كيفي آموزش و كنترل بعضي از عوامل موثر بر افت تحصيلي
3- بررسي ميزان شيوع اختلالات جسماني و رواني كودكاني كه وارد مدرسه مي شوند
4- تهيه شناسنامه سلامت براي تمامي نوآموزان و دسترسي به اطلاعات جامع آموزشي، بهداشتي و خانوادگي به منظور استفاده در برنامه ريزي آموزشي و بهداشتي متناسب با استعداد نوآموزان
5- ارائه توصيه هاي بهداشتي، آموزشي و روان شناختي به والدين و نوآموزانی كه از مشكلات جزئي رنج مي برند.
6- بررسي ارتباط بين متغيرها و فراهم نمودن زمينه هاي مناسب تحقيقاتي و پژوهشي
7- كمك به اولياء دانش آموزان به منظور صرفه جويي در زمان و پرهيز از سردرگمي كه اين امر با متمركز كردن تمامي عوامل اجرايي در پايگاه هاي سنجش تحقق مي يابد.
ضرورت
1- اجراي قوانين فرا دستي شامل
الف) مصوبه ي هيات محترم وزيران به شماره ي 127472/17771مورخ 75/12/19
ب) اهداف و وظايف سازمان آموزش وپرورش استثنايي كشور مطابق اساسنامه مصوب مجلس شوراي اسلامي
ج) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور – جزء 3 بند ه ماده 19
2- حركت در راستاي استانداردهای آموزشي بین المللی مبني بر تشخيص به موقع كودكان در معرض خطر جهت سازماندهي برنامه هاي آموزشي
3- جلوگيري از به هدر رفتن سرمايه هاي مادی و معنوي كشور از طريق تشخيص به موقع مشكلات كودكان
4- ارتقاي وضعيت بهداشت، پيشگيري و شاخص هاي بهداشتي جامعه و در نتیجه حركت در جهت توسعه و ترقي كشور
5- برنامه ريزي آموزشي متناسب با استعداد، توان مندي و نيازهای نوآموزان
در سال تحصيلي 95-94 بالغ بر 000/250/1 نوآموز سراسر كشور در اين برنامه مورد سنجش قرار گرفته اند
ميزان پوشش طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان
از سال 1385 لغايت 1394
سال | تعداد نوآموزان ارزيابي شده | تعداد نوآموزان لازم التعليم | درصد |
1385 | 904874 | 1095165 | 6/82 |
1386 | 899035 | 1156503 | 7/77 |
1387 | 952016 | 1164447 | 8/81 |
1388 | 955388 | 1159801 | 4/82 |
1389 | 1043065 | 1198596 | 87 |
1390 | 1091257 | 1230397 | 89 |
1391 | 1145764 | 1272706 | 90 |
1392 | 1199510 | 1304240 | 92 |
1393 | 1233671 | 1329339 | 93 |
1394 | 1251510 | 1330000 | 94 |