• انتشار: 1397/04/04 - 08:52
  • تعداد بازدید: 570
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی

يكي از مسائل مهمي كه در تعليم و تربيت و رسيدن به اهداف پرورشي بايد در نظر گرفت سلامت جسماني و رواني كودكان ،وجود تفاوت هاي فردي دانش آموزان،شناخت توانايي ها و استعداد هاي آنان و تنظيم برنامه هاي آموزشي متناسب با اين استعداد ها مي باشد. برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان كه از سال 1373مطا بق مصوبه هيات محترم وزيران در سراسر كشور اجرا مي شود نوآموزان 6 ساله لازم التعليم بدو ورود به دبستان را در زمينه هاي مختلف جسمي و ذهني در دو مرحله غربال گري و تخصصي مورد ارزيابي قرار داده و بر اساس نتايج ارزيابي ها علاوه بر شناسايي مشكلات ذهني ،جسمي و رفتاري نوآموزان ، نسبت به تعيين جايگاه آموزشي آنان اقدام مي نمايد .

1035.mp3 سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی

يكي از مسائل مهمي كه در تعليم و تربيت و رسيدن به اهداف پرورشي بايد در نظر گرفت سلامت جسماني و رواني كودكان ،وجود تفاوت هاي فردي دانش آموزان،شناخت توانايي ها و استعداد هاي آنان و تنظيم برنامه هاي آموزشي متناسب با اين استعداد ها مي باشد. برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان كه از سال 1373مطا بق مصوبه هيات محترم وزيران در سراسر كشور اجرا مي شود نوآموزان 6 ساله لازم التعليم بدو ورود به دبستان را در زمينه هاي مختلف جسمي و ذهني در دو مرحله غربال گري و تخصصي مورد ارزيابي قرار داده و  بر اساس نتايج ارزيابي ها علاوه بر شناسايي مشكلات ذهني ،جسمي و رفتاري نوآموزان ، نسبت به تعيين جايگاه آموزشي آنان اقدام مي نمايد .


اهداف


1- پيشگيري از بروز و تشديد بيماري ها


2- كمك به بهبود كيفي آموزش و كنترل بعضي از عوامل موثر بر افت تحصيلي


3- بررسي ميزان شيوع اختلالات جسماني و رواني كودكاني كه وارد مدرسه مي شوند


4- تهيه شناسنامه سلامت براي تمامي نوآموزان و دسترسي به اطلاعات جامع آموزشي، بهداشتي و خانوادگي به منظور استفاده در برنامه ريزي آموزشي و بهداشتي متناسب با استعداد نوآموزان


5- ارائه توصيه هاي بهداشتي، آموزشي و روان شناختي به والدين و نوآموزانی كه از مشكلات جزئي رنج مي برند.


6- بررسي ارتباط بين متغيرها و فراهم نمودن زمينه هاي مناسب تحقيقاتي و پژوهشي


7- كمك به اولياء دانش آموزان به منظور صرفه جويي در زمان و پرهيز از سردرگمي كه اين امر با متمركز كردن تمامي عوامل اجرايي در پايگاه هاي سنجش تحقق مي يابد.


 


ضرورت


1- اجراي قوانين فرا دستي شامل


 الف) مصوبه ي هيات محترم وزيران به شماره ي 127472/17771مورخ 75/12/19


ب) اهداف و وظايف سازمان آموزش وپرورش استثنايي كشور مطابق اساسنامه مصوب مجلس شوراي اسلامي


ج) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور  جزء 3 بند ه ماده 19


 2- حركت در راستاي  استانداردهای آموزشي بین المللی مبني بر تشخيص به موقع كودكان در معرض خطر جهت سازماندهي برنامه هاي آموزشي


3- جلوگيري از به هدر رفتن سرمايه هاي مادی و معنوي كشور از طريق تشخيص به موقع مشكلات كودكان


4- ارتقاي وضعيت بهداشت، پيشگيري و شاخص هاي بهداشتي جامعه و در نتیجه حركت در جهت توسعه و ترقي كشور


5- برنامه ريزي آموزشي متناسب با استعداد، توان مندي و نيازهای نوآموزان


 


 


 


 


در سال تحصيلي 95-94  بالغ بر 000/250/1 نوآموز سراسر كشور در اين برنامه مورد سنجش قرار گرفته اند


ميزان پوشش طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان


از سال 1385 لغايت 1394


 









































































سال



تعداد نوآموزان ارزيابي شده



تعداد نوآموزان لازم التعليم



درصد



1385



904874



1095165



6/82



1386



899035



1156503



7/77



1387



952016



1164447



8/81



1388



955388



1159801



4/82



1389



1043065



1198596



87



1390



1091257



1230397



89



1391



1145764



1272706



90



1392



1199510



1304240



92



1393



1233671



1329339



93



1394



1251510



1330000



94




 


 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 1035
کلمات کلیدی