به گزارش روابط عمومي اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران:
نشست مدیران مدارس استثایی شهر تهران با فعالیت و امکانات کانون ها در حوزه فراگیر
نشست مشترك مديران مدارس استثنايي شهر تهران و مديران مراكز فراگير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان

در راستای اجرای طرح همکاریهای دوسویه کانون های فراگیر و مدارس استثنایی شهر تهران بهمنظور خدمترسانی به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و غني سازي اوقات فراغت این عزیران،اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران نشستی مشترک با حضور معاونین و کارشناسان اداره و مدیران مدارس استثنایی با مسئولین کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز فراگیر شماره 21 فراهم ساختند.
در این نشست مدیران مدارس استثایی شهر تهران با فعالیت و امکانات کانون ها در حوزه فراگیر آشنا شدند.
سليماني مدیرکل کانون های استان تهران ضمن خیرمقدم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات میهمانان در ماه مبارک رمضان، با اشاره به سیاست کانون بهمنظور برخورداری همۀ کودکان و نوجوانان از فضا، امکانات و شرایط آموزشی و پرورشی بیان داشت: . کانون با مناسبسازی برخی مراکز، شرایط یکسانی فراهم کرده است تا اعضای با نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضا از فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی بهرهمند شوند و اوقات فراغت شان را با حضور در کتابخانههای کانون غنی و پربار سازند.
مدیرکل کانون استان همچنین اظهار داشت: در حال حاضر فقط 5 مرکز از 61 مرکز فرهنگی هنری استان برای این طیف از اعضا مناسبسازی شده است و در گام بعدی، کانون در تلاش است تا با یاری خداوند و همت مسئولان دلسوز کانون، مراکز بیشتری برای حضور کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه مناسبسازی کند تا از برکت حضور طیف وسیعتری از بچههای با نیازهای ویژه در مراکز فراگیر، خیر دنیوی و اخروی نیز نصیبمان شود.
سلیمانی در ادامه سخنان خود افزود: واقعیت آن است که مهارتهای زندگی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان نیازهای ویژه در کنار دیگر همسالانشان بروز و ظهور پیدا میکند و کانون با از میان برداشتن مرزهای جداساز اجتماعی و آموزشی، بستری مناسب در جهت تحقق برابری و عدالت اجتماعی این طیف از بچهها را در مراکز خود ایجاد کرده است. ما با هر آنچه هماکنون اعم از نیروی انسانی و امکانات نرمافزاری و سختافزاری در اختیارداریم، پذیرای دانشآموزان مدارس استثنایی بهعنوان اعضای مراکز خواهیم بود و امیدواریم تا این همکاری دوسویه منجر به تامین امکاناتی شود که به رفاه حال این عزیزان در روزهای پرازدحام تابستان کمک کند. او همچنین تصریح کرد؛ در این مراکز کودکان و نوجوانان "نابینا، کمبینا، ناشنوا، کمشنوا و معلول جسمی حرکتی" زیر نظر مربیان متخصص از خدمات کانون بهرهمند میشوند. نیروهای دلسوز و توانمند در مراکز فراگیر استان یکی از نقاط قوت این مجموعه به شمار میروند و از این بابت که خدمترسانی به اعضای با نیازهای ویژه در این مراکز بهدرستی و متعهدانه صورت میگیرد آسودهخاطر هستیم.
آسمانی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره آموزش وپرورش استثنایی شهر تهران ضمن یادآوری خاطرات شیرین دوران عضویتش در کانون، به نقش این سازمان در فرهنگسازی نسل آینده و همچنین غنیسازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بهویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و افزود؛ ما معتقدیم کانون و آموزشوپرورش استثنایی در یک مسیر گام برمیدارند و برای خدمترسانی بیشتر به این طیف از مخاطبان نیاز به همدلی بیشازپیش این دو سازمان است. وی افزود؛ امروز شاهد اجرای برنامههایی همچون قصهگویی و دیگر فعالیتهای هنری بودیم که در مدارس استثنایی نیز بهنوعی اجرا میشود، این فعالیتهای مشترک نشان میدهد باید برای خدمترسانی بیشتر دستانمان را به هم بدهیم و کانون و آموزشوپرورش استثنایی شهر تهران برای بهبود عدالت آموزشی باهم دست دوستی بدهند، زیرا هدف هر دو خدمترسانی است. آسمانی همچنین یادآور شد؛ تلاش خواهیم کرد با انجام اقدامات فرهنگی در مدارس هدف، والدین دانش آموزان را نسبت به اهمیت حضور فرزندانشان در کانون بهعنوان پایگاه مؤثر فرهنگی آگاه سازیم و با تغییر بینش فرهنگی بتوانیم از ظرفیتهای خوب کانون در جهت پرورش استعدادهای پیدا و پنهان این طیف از بچهها استفاده کنیم تا توانمندیهای آنها را برای آیندهای بهتر به منصه ظهور برسانیم. آسمانی در ادامه به عملیاتی شدن اولین فاز از این طرح در تابستان امسال اشاره کرد و افزود؛ قطعاً سؤالات و ابهاماتی در رابطه با اجرای این طرح در ذهن مدیران مدارس هدف وجود دارد که بخشی از آن همچون در اختیار قرار دادن وسیله ایاب و ذهاب از سوی اداره استثنایی صورت میپذیرد و بخش دیگری همچون توجیه والدین برای آشنایی با فضای مؤثر کانون توسط مدیران انجام خواهد شد. بخش پایانی این بازدید، آشنایی مربی مسئولان پنج مرکز فراگیر استان با مدیران مدارس استثنایی مناطق مختلف تهران بهمنظور تسریع در ارتباطگیری و عملیاتی کردن این طرح بود. مدیران 15 مدرسه استثنایی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه، آغاز این طرح را نقطۀ عطفی در ایجاد اتفاقات خیر و مبارک برای دانش آموزان مدارس استثنایی دانستند. آنها همچنین به ظرفیتهای خوب و مؤثر کانون که موجب اعتلای این دانش آموزان خواهد شد اشاره کرده و مسائل و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه دادند. افزایش مراکز فراگیر در مناطق مختلف تهران بهویژه مناطق محروم، همکاری با مدارس استثنایی در جهت تجهیز کتابخانههای این مدارس، توجه به مشکلات برخی والدین که توانایی و امکانات جابهجا کردن فرزند معلولشان را ندارند، ایجاد امکانات رفاهی همچون وسیلۀ ایاب و ذهاب برای حضور مستمر دانش آموزان در کانون و ارتباط مداوم کانون با مدارس استثنایی ازجملۀ مسائل مطرحشده در این بازدید بود. اجرای قصهگویی به زبان اشاره توسط مربی فرهنگی مرکز فراگیر 21 و پخش فیلم کوتاه کوچ پرندگان با موضوع زندگی کودکان ناشنوا از تولیدات اعضای ارشد مرکز فراگیر 21 از برنامههای اجراشده در این بازدید بود. همچنین حاضرين در اين برنامه از نمایشگاه آثار هنری اعضای با نیازهای ویژه بازدید کرده و با حضور در کارگاه کاردستی از نزدیک با روند فعالیتهای کانون برای اعضای با نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضا آشنا شدند. مسئولین کانون ضمن معرفی تجهیزات این مرکز فراگیر همچون دستگاههای بهدید، برجسته نگار به معرفی قفسههای کتاب و نوار و تولیدات کانون در زمینه ی کتابهای بریل، صوتی و دیگر تولیدات کانون پرداخت.