• انتشار: 1396/07/23 - 14:25
  • تعداد بازدید: 224
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
اتحادیه جهانی نابینایان صادر کرد :

"مکان‌های عمومی باید امن باشند" شعار امسال روز جهاني نابينايان

اتحادیه‌ی جهانی نابینایان به مناسبت روز جهانی ایمنی و عصای سفید با تاکید بر شعار "مکان‌های عمومی باید امن باشند" بیانیه ای را صادر کرد.

489.mp3 "مکان‌های عمومی باید امن باشند" شعار امسال روز جهاني نابينايان


به گزارش روابط عمومي سازمان استثنايي كشور، متن كامل اين بيانيه به شرح زير است:



پانزده اکتبر، به عنوان روز جهانی ایمنی عصای سفید انتخاب شده است. روزی برای افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به استقلال و امنیت آسیب دیدگان بینایی. عصای سفید، مرسوم‌ترین ابزار کمکی برای رفت و آمد نابینایان در سر تا سر دنیا به حساب می‌آید. این ابزار، نابینایان را قادر می‌کند که آزادانه و ایمن تردد کنند و از همین رو، این وسیله به عنوان سمبل جهانی آزادی، استقلال و اعتماد به نفس نابینایان به حساب می‌آید.



امسال، در گرامیداشت این روز، اتحادیه‌ی جهانی نابینایان، «WBU»، توجه خاصی را به مکان‌های عمومی معطوف داشته است؛ فضا‌هایی که هر روز هم در حال افزایش است. مسیر‌های اشتراکی میان عابران، خودرو‌ها و حتی دو‌چرخه‌سواران که این روز‌ها به خصوص در مناطق مرکزی شهر‌ها زیاد مشاهده می‌شود. «WBU» معتقد است اگر طراحی چنین مسیر‌هایی به درستی انجام نشود می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را متوجه آسیب دیدگان بینایی کند. «WBU»، بیانیه‌ای را در خصوص فضا‌های اشتراکی تدوین کرده که طی آن اصول کلیدی طراحی فضا‌های اشتراکی و پیشنهاد‌هایی در این خصوص را در اختیار دولت‌ها و طراحان محیط‌های شهری قرار داده تا به کمک آن، فضا‌های شهری به گونه‌ای امن و دسترس‌پذیر برای آسیب دیدگان بینایی طراحی شوند. «WBU» همچنین کمیته‌ای را به سرپرستی خانم «Martine Abel-Williamson»، خزانه‌دار اتحادیه  راه‌اندازی کرده که مسائل مرتبط با فضا‌های اشتراکی را رصد و پیشنهاد‌ها و راهکار‌های این حوزه را گرد‌آوری می‌کند. او توضیح می‌دهد که در محیط‌های اشتراکی، دارندگان وسایط نقلیه و عابران پیاده در هنگام تردد، از ارتباطات چشمی برای تشخیص زمان‌های امن برای گذر از معابر استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که این مسأله یکی از نقاط ضعف تردد نابینایان محسوب می‌شود.



ما نمی‌توانیم با رانندگان دوچرخه‌ها یا اتومبیل‌ها ارتباط چشمی برقرار کنیم و بفهمیم که آیا آنها متوجه مشکل ما شده‌اند و آیا این لحظه برای عبور زمان مناسبی است یا نه. او همچنین یاد‌آوری می‌کند که اتومبیل‌های کم سر و صدا یا ساکت هم این روز‌ها به معضلی برای نابینایان تبدیل شده‌اند. چنین وسایطی، خطرات بیشتری را برای این گروه ایجاد می‌کنند؛ چرا که حضورشان برای نابینایان به راحتی قابل تشخیص نیست.



خانم «Abel-Williamson» تأکید می‌کند که دولت‌ها و برنامه‌ریزان شهری باید به فکر ارائه‌ی برنامه‌هایی باشند که طی آن، شیوه‌ی صحیح و ایمن استفاده از مسیر‌های اشتراکی به رانندگان و عابران پیاده آموزش داده شود. ما همچنین از دولت‌ها می‌خواهیم که مقررات فنی مربوط به فضا‌های اشتراکی ایمن را در قوانین راهنمایی و رانندگی بگنجانند.



اتحادیه‌ی جهانی نابینایان قویاً اعلام می‌کند که آسیب دیدگان بینایی حق دارند در دنیایی زندگی کنند که مسیر‌هایش برای رفت و آمد دسترس‌پذیر و ایمن است. در بزرگداشت روز جهانی ایمنی عصای سفید، «WBU» از دولت‌ها و طراحان محیط‌های شهری می‌خواهد که در طراحی و روند نظارت بر فضا‌ها و مسیر‌های مشترک میان عابران و وسایط نقلیه، نابینایان را دخیل کند و از مشاوره‌ی این افراد، استفاده کند. این اتحادیه همچنین می‌خواهد که تحقیقات بیشتری در خصوص فضا‌های اشتراکی انجام شود و سطح آگاهی‌های عمومی در این زمینه ارتقا پیدا کند؛ چرا که می‌تواند متضمن بهبود امنیت در عبور و مرور آسیب دیدگان بینایی باشد.



اتحادیه‌ی جهانی نابینایان، نماینده‌ی حدود ۲۸۵ میلیون نابینا و کم‌بینای سراسر جهان است.


  • گروه خبری : اسلایدر
  • کد خبر : 489
کلمات کلیدی